Vítězem našeho testu se poměrně jednoznačně stalo Tesco. A to nejen díky šíři sortimentu, ale především díky kvalitě nabízeného zboží, jak o tom svědčí tabulka zastoupení přívlastkových vín. Právě díky nápaditější expozici a navíc související nabídce vinařských doplňků a dárkových balení se na druhém místě umístila Hypernova, jejíž sortiment vín lze hodnotit jako poměrně solidní, bez výraznějších nedostatků.
Globus si stál se svojí nabídkou vín dokonce lépe než Hypernova, ale rozhodující body ztratil tím, že nevěnuje vínu žádnou specifickou péči a nabízí jej jako jakoukoli jinou běžnou součást prodejního sortimentu. Interspar je nejlepší v zákaznickém prostředí, jeho nabídka vín ale nedosahuje úrovně předešlých prodejen. U výběru značek a typů zde není patrný záměr prodejce po konkrétní struktuře sortimentu. Carrefour se svojí nabídkou vymyká. Zcela jednoznačně ční nad ostatními hypermarkety paletou francouzských vín od přehlídky různých Bordeaux až po téměř neznámé apelace ze Savojska či Jury. Tato výjimečnost je bohužel kompenzována velmi odbytou prezentací tuzemských vín, umocněnou navíc trvale nedoplněnými regály a nepřehledně srovnanými odrůdami.
Prakticky všechny hypermarkety dbají na to, aby měly v nabídce opravdu celé spektrum odrůd. Dnes si příznivec moravských odrůd může vybrat opravdu do sytosti - vedle klasických a rozšířených „Müllerů“ nebo „Ruland“ nalezne na regálech i všechny další u nás pěstované odrůdy včetně třeba málo známé „Večerky“, neboli Veltlínského červeného raného. Mezi zastoupenými ročníky zcela jednoznačně převládají mladé sklizně let 1999 až 2001. Čas od času lze narazit na skvělý ročník 1997, jen zcela výjimečně na starší víno. Ve dvou provedeních se na pultech také objevilo moravské „nouveau“, mladé víno z ročníku 2002.
Zastoupení odrůd v nabídce hypermarketů
Bílá vína Globus Interspar Carrefour
Hypernova TESCO
Veltlínské zelené 9 3 5 12 2
Veltlínské červené rané 1 1 2 3 -
Ryzlink rýnský 10 4 4 12 2
Ryzlink vlašský 5 4 3 9 3
Neuburské 2 3 1 5 1
Rulandské šedé 3 2 1 5 2
Rulandské bílé 7 6 5 16 4
Muller-Thurgau 6 8 5 12 4
Chardonnay 9 4 3 12 1
Sauvignon 5 5 2 6 1
Tramín červený 3 1 3 3 3
Sylvánské zelené 2 2 - 2 -
Muškát moravský 3 - 3 5 2
Irsai Oliver 1 1 - 1 -
Pálava 1 1 - 4 -
Aurelius - - - 1 -
Malverina 1 - - - -
Muškát Ottonel - - - 1 -
Celkem 68 45 37 109 25
Červená vína Globus Interspar Carrefour
Hypernova TESCO
André 3 3 1 4 -
Cabernet Moravia - - - 1 -
Cabernet-Sauvignon 2 1 1 4 1
Frankovka 6 8 7 13 9
Laurot - - - 1 -
Modrý portugal 2 3 4 8 5
Rulandské modré 5 2 4 8 1
Svatovavřinecké 10 9 4 16 1
Zweigeltrebe 2 - 2 7 4
Celkem 30 26 23 62 21
Pramen: statistický průzkum Profitu
Zastoupení přívlastkových vín v českých hypermarketech
Bílá vína Globus Interspar Carrefour
Hypernova Tesco
celkem 68 45 37 109 2 5
z toho: výběr z hroznů 1 1 0 7 0
pozdní sběr 20 9 4 26 4
kabinet 6 6 1 21 1
Červená vína Globus Interspar Carrefour
Hypernova Tesco
celkem 30 26 23 61 21
z toho: výběr z hroznů 0 0 0 3 0
pozdní sběr 1 3 1 12 0
kabinet 2 1 2 4 0
Vína celkem 98 71 60 170 46
z toho: výběr z hroznů 1 1 0 10 0
pozdní sběr 21 12 5 38 4
kabinet 8 7 3 25 1
Pramen: statistický průzkum Profitu
Zastoupení jednotlivých zemí
Globus Interspar Carrefour
Hypernova Tesco Celkem
Slovensko 8 9 6 21 18 62
Francie 34 37 41 15 115 242
Itálie 22 10 17 22 8 79
Španělsko 9 5 - 14 12 40
Řecko 7 15 8 13 7 50
Portugalsko 2 - 3 2 - 7
Maďarsko 10 21 7 23 11 72
Bulharsko 9 3 - 4 2 18
Rumunsko - - - 3 - 3
Moldávie 4 7 - 2 - 13
Německo - 1 - 6 3 10
Rakousko - 1 - 7 7 15
Švýcarsko - - - 1 - 1
Chorvatsko - 2 - 1 - 3
Makedonie - - 1 3 - 4
Gruzie - 2 - 2 - 4
Alžírsko - - - 1 - 1
USA 2 6 1 8 8 25
Chile 10 9 10 19 9 57
Argentina 1 1 1 2 1 6
Mexiko 1 2 2 - - 5
Austrálie 3 10 1 5 6 25
JAR 3 4 3 13 3 26
Nový Zéland - 1 - 1 - 2
Celkem 125 146 101 188 210
Pramen: statistický průzkum Profitu
Vyhodnocení testu
Globus Interspar Carrefour
Hypernova Tesco
Tuzemská vína - nabídka * * * * - pestrost * *
- přívlastková vína * * * * Zahr. vína - nabídka * * * *
- pestrost * * * * * Prodej doplňků * * * * *
Prostředí * * *
Informace * * * *
POZN.: Maximální hodnocení: *** Pramen: statistický průzkum Profitu