Menu Zavřít

Vítězné výrobky letošního roku

5. 7. 2006
Autor: Euro.cz

Týmy návrhářů z Asie získaly letos čtvrtinu zlatých ocenění

Pro většinu společností na celém světě se design stává strategií, je to zásadní aspekt jejich snahy odlišit se jak svou činností, tak i výrobou. Je ale design samotný komoditou? Vezměme to takto. To, co bývalo kdysi považováno za skvělý design, se v současnosti bere jako dobré, co bývalo kdysi výjimečné, je standardem. Ve snaze přicházet s novinkami se dnes všichni manažeři obracejí k národopisu, zvláštním materiálům a k estetice – to všechno jsou nástroje designu. Kvůli zviditelnění výrobků a služeb se stále častěji vyžaduje daleko vyšší úroveň provedení.

Nikdy nebyl tento trend tak zjevný jako letos při udílení cen Industrial Design Excellence Awards (IDEAs). Získání zlaté medaile znamenalo mnohem preciznější design než v letech minulých. Porota prohlásila, že účelnost a vzhled jsou pro ni při rozhodování zásadní. Výrobky, které mají získat zlato, musí člověku činit potěšení. Soutěž, již podporuje BusinessWeek a nezávisle hodnotí Americká společnost průmyslových designerů (Industrial Designers Society of America - IDSA), je svého druhu nejprestižnější.
Co lze letos považovat za největší překvapení? Jedním z nejpřekvapivějších trendů je jednoznačně velký nástup Asie. Panasonic získal šest ocenění, to je dvojnásobek toho, co si odnesl další výherce, a mnohem více než kterákoli americká nebo evropská korporace. Čínský výrobce počítačů Lenovo získal dvě zlaté medaile a zatím v celosvětovém měřítku vede mezi všemi korporacemi, včetně společnosti Apple, s nejvyšším počtem vítězných nápadů za minulých pět let.
V roce 2006 se podle vyjádření IDSA „procento zlatých výherců s designérskými týmy z Asie“ vyšplhalo na necelých dvacet šest procent. Jde o dramatický nárůst z osmi procent prvních míst dosažených loni a v roce 2004. Ve skvělém výkonu Asie se odráží enormní investice do designu. Z 1533 vstupních balíčků s podmínkami soutěže si jich asijské společnosti koupily 318. To je značný skok od dvanácti přihlášek zakoupených z větší části Japonskem před deseti lety.

Čínské, tchajwanské, korejské a hongkongské společnosti i jejich vlády věnují na design zaměřený na vybudování globálních značek ohromné zdroje. Konkurenční boj spočívá čím dál tím méně v ceně. Zato má stále větší význam osobitost, užitkovost a hodnota výrobku pro zákazníka.
Vezměme kupříkladu Lenovo. Firma získala cenu za osobní počítač Opti, navržený pro technologicky zaměřené čínské hráče počítačových her. Snad ještě důležitější je fakt, že vyhrála také zlato za designový výzkum, který prováděla pro Opti společnost ZIBA Design, sídlící v Portlandu. Tento výzkum nazvaný Hledání duše čínského zákazníka pomohl firmě Lenovo zažehnat cenovou válku, v níž Čína utržila silný úder od společností Dell, Hewlett-Packard a IBM. Lenovo a ZIBA se ponořily hluboko do čínské kultury, aby „zjistily, jaké designové prvky mají význam a hodnotu pro specifické skupiny čínských zákazníků“, uvedly subjekty v přihlášce do soutěže.
ZIBA a Lenovo strávily celé měsíce studiem čínské hudby, historie a předmětů, pozorováním života, práce a zábavy čínských rodin. Nakonec v Číně identifikovaly „pět technologických kmenů“: společenské marnotratníky, budovatele vztahů, kariérní maximalisty, hloubavé myslitele a podezřívavé sběratele, přičemž každá skupina měla různé potřeby. Počítač Opti byl poté navržen ve tvarech a barvách vyhovujících hloubavým Číňanům, hledajícím útočiště v on-linových hrách.

Člen poroty Don Norman (autor knih Emotional Design a The Design of Everyday Things) říká: „Porotci nejprve nad designem trochu kroutili hlavami. Svůj názor však změnili, když výzkum ukázal, že Číňané netouží po úhledném americkém designu, ale po své vlastní estetice, pramenící z jejich domácí kultury.“ V kategorii designového poradenstvími získala ZIBA nejvíce ocenění - čtyři medaile, tři z nich zlaté. Obdržela zlatou cenu za výzkumnou strategii pro jeden z nejoblíbenějších výrobků poroty - satelitní rádio Sirius S50. Tento výrobek znovu objevuje základní myšlenku satelitního rádia, zjednodušuje totiž ovládání přístroje a dává lidem možnost ukládat si hudbu získanou ze satelitu. „Dali to všechno pěkně dohromady,“ chválí výrobek porotce Alistair Hamilton, viceprezident pro korporátní design ve společnosti Symbol Technologies, „teď si můžete vzít satelitní hudbu s sebou a naložit s ní podle svého.“
Byly tu i další výrobky, které porotu potěšily. Digitální fotoaparát EasyShare od společnosti Eastman Kodak se stal senzací a vyhrál zlato. Předseda poroty Chris Conley označil způsob, jímž byl navržen, totiž s cílem skrýt technologii a zjednodušit obsluhu, za „hvězdný“. Společnost Crown Equipment opět v letošním roce dostala stříbrnou medaili za vysokozdvižný vozík TSP 6000. Také „dvouvteřinový stan“ Quechua od francouzské společnosti DECATHLON, který se při vyhození do vzduchu rozloží jak motýlí křídla, si vydobyl velký potlesk a zlatou cenu.
Další zlatou medaili má britská motorka ENV (Emission Neutral Vehicle) na „inteligentní“ energii. Cílem návrhu bylo předvedení pohonného systému na vodíkový palivový článek. „Vznikla proto, aby prodávala novou technologii,“ uvedl porotce Alistair Hamilton, „lidé pochopí, že je životaschopná, a budou ji používat.“

Společnost IDSA poprvé udílela ceny v kategorii “Ecodesign“. Zvítězily dvě kancelářské židle a jeden pár bot do vody od firmy Timberland a designérského studia Keen Design Group a digitální systém na vzorkování koberců, který nahradil použití textilií. Porotci však nebyli spokojeni s nízkým počtem přihlášených prací. „Designerská komunita není ještě na tomto poli příliš poučená,“ domnívá se Chair Conley, „architektura je na tom lépe.“

Americké designerské školy si v letošní soutěži vedly velice dobře. Art Center College of Design z kalifornské Pasadeny i newyorský Pratt Institute převzaly po dvou oceněních. Americkým korporacím se už tolik nedařilo. Timberland, výrobce obuvi a oblečení, získal ze všech společností nejvíce ocenění - tři ceny - a Eeastman Kodak byl oceněn zlatem a stříbrem. Zbytek favoritů doplnila kanadská BRP (Bombardier/Learjet) se dvěma cenami; francouzský DECATHLON získal zlato a bronz; holandský Philips Design si odnesl zlato a bronz; a konečně tři asijské společnosti - korejský Samsung, tři ceny, a Panasonic a čínské Lenovo - dvě ceny. To je téma k zamyšlení.
Velkým překvapením byla absence známých jmen v kategorii designu a inovativního poradenství mezi vítězi. Společnost IDEO si letos neodnesla žádnou cenu. Rovněž @radical.media či Smart Design vyšly naprázdno. Dobře si vedli nováčci, například Formation Design Group z Atlanty, blueMap Design z New Yorku či designafairs z Mnichova. Proti loňským 148 oceněním jich bylo v letošním roce rozděleno méně, pouze 108. Uděleno bylo jen 27 zlatých medailí, ve srovnání s 38 v roce 2005. Je patrné, že toto hrací pole je značně náročné. Do soutěže bylo přihlášeno 995 soutěžních návrhů ze Spojených států a 499 z dalších dvaceti osmi zemí. Designová hra je stále globálnější.

BRONZOVÁ CENA X-Base Tribord
Design: DECATHLON, Francie
K vítězství dopomohly těmto brýlím skvělé barvy, nastavitelný nosník, ergonomičtější tvar a jednodílný uchycovací hlavový pásek spojený s těsněním kolem očnic.

ZLATÁ CENA Digitální fotoaparát Kodak EasyShare V570 s duálním objektivem
Design: Eastman Kodak & blueMap design
První ultratenký fotoaparát s duálním objektivem. Jde o uživatelsky pohodlný a unikátní výrobek špičkové technologie.

BRONZOVÁ CENA Nafukovací deštník „Bumpbrella“
Design: RKS Design
Deštník, který se nafukuje pomocí cyklistické pumpičky uložené v rukojeti. Je skrz něj vidět a vypadá báječně, ale hledá svého výrobce.

ZLATÁ CENA Dvouvteřinová Quechua
Design: DECATHLON, Francie
Při vyhození do vzduchu se tento stan díky pružinové obruči otevře ještě před dopadem na zem. Stan pro dvě osoby lze takto postavit během dvou a složit během patnácti vteřin.

ZLATÁ CENA Ochranná přilba DXL
Design: fuseproject; Pulsium Engineering, Francie; Pryde Group, Hong Kong
Díky vnitřním nastavitelným destičkám padne přilba pro snowboarding a lyžování většímu množství lidí. Je to velký posun od běžných pevných polstrovaných přileb. Design je rovněž zajímavý pro dodavatelské řetězce.

STŘÍBRNÁ CENA Stodolarový laptop
Design: Design Continuum
Jde o projekt společnosti MIT Media Labs, jehož cílem je poskytnutí nenákladných laptopů dětem v Africe, Brazílii, Číně, Indii a Thajsku. Energie se vyrábí manuálně pomocí kliky. Počítač je vybaven softwarem Linux a v současné době je dostupný za 140 dolarů.

ZLATÁ CENA Hydraulické vyprošťovací nástroje ResQTec
Design: VanBerloStudio’s Design Team, Holandsko
Klasický příklad kombinace vzhledu a funkčnosti. Rychlé, účinné, mohou s nimi pracovat muži i ženy. Na pohled i při praktickém použití dodávají pocit jistoty záchranáři i zachraňované oběti.

ZLATÁ CENA Křidélko
Design: Warren Light Craft
Model vychází z pochopení potřeb kajakářů, a zaručuje tak rychlost při sjíždění jezer či moří i stabilitu při pomalé nebo odpočinkové jízdě. STŘÍBRNÁ CENA Zody
Design: Haworth; ITO-Design
Všechny hliníkové díly je možné recyklovat. Závod, kde se židle vyrábějí, nakupuje větrnou energii. Pomocí programu zpětného využití se veškeré materiály dostávají znovu do oběhu.

ZLATÁ CENA SIM od společnosti Tricycle
Design: Tricycle
Systém digitálního navrhování koberců a textilií slouží výrobcům k tomu, aby mohli architektům a návrhářům interiérů předvést prototypy návrhů, aniž by museli vyrobit vzorky. Snižují se náklady a šetří životní prostředí.

STŘÍBRNÁ CENA Boty jako „ulité“ od společnosti Timberland
Design: Timberland Invention Factory
Sada vložek do bot umožní lidem přizpůsobit si obuv přesně podle nohy. Odpadá nutnost výroby půlčísel a třicet pět procent mužů bude takto moci řešit potíže s rozdílnou velikostí levé a pravé nohy.

BRONZOVÁ CENA Obuv značky Mion
Design: Keen Design Studio, Timberland Invention Factory
Ergonomická voděodolná bota se vytvaruje podle nohy. Důmyslným protažením jedné horolezecké šňůry se bota vyrovná a noha podepře. Použité jsou rovněž jednoduché, recyklovatelné materiály.

===== Globální zelená strategie

ZELENÉ TECHNOLOGIE se rychle šíří z jednoho odvětví výroby do druhého. Architektura se již definitivně dostala do vedení, důležité zlomové body ve vztahu k životnímu prostředí však vidíme i v dopravě, v oblasti spotřebního zboží a kancelářského nábytku. Zelené materiály jsou velice žádané a stále více společností nabízí recyklační programy, aby mohly znovu zužitkovat to, co prodávají. Nastává v globální ekonomii s příchodem zelené strategie zásadní zvrat?

ZLATÁ CENA Motorka ENV na „inteligentní“ energii
Design: Seymourpowell, Británie; Intelligent Energy, Británie
Jde o první motorku na vodíkový pohon na světě. Když se tiše pohybuje ulicemi, poutá na sebe její „mimozemský“ vzhled soustředěnou pozornost.

STŘÍBRNÁ CENA A/Design Bowl
Design: designafairs, Německo; Fielitz, Německo
Mísa na ovoce byla vyrobena z hliníkového plechu, zpracovaného a vylisovaného způsobem hraničícím s možnostmi fyzikálních vlastností kovů.

ZLATÁ CENA Sídlo vedení společnosti Bloomberg
Design: Pentagram Design
Značky v podobě gigantických čísel zapouzdřených do skleněných stěn, ohromné elektronické obrazovky a orientační ukazatele vyleptané do skla.

Rozruch kolem materiálů AŤ JDE o nízkoenergetické elektroluminiscenční (LED) osvětlení, recyklované ocelové rámy pro prefabrikované obytné domy či obyčejný starý hliník, použitý novým způsobem, materiály hrají v designu a inovacích zásadní úlohu. Speciální materiály nebo ty staré, využité novými způsoby, mohou ušetřit peníze, snížit náklady a odlehčit životnímu prostředí.

STŘÍBRNÁ CENA Voyage + mini Voyage
Design: fuseproject; Hammers Nagel Engineering, Německo
Výtvarné dílo charakterizované interaktivní světelnou symfonií diod LED a krystalů značky Swarovski reaguje na pohyb člověka.

STŘÍBRNÁ CENA Montovaný dům od firmy Marmol Radziner
Design: Marmol Radziner + Associates; Green Dragon Office
Navrhněte si po internetu sami dům s ocelovou konstrukcí a dejte si ho rychle postavit. Prefabrikované domy s plošinami, otevřenými plochami, spoustou skla jsou vyztuženy recyklovanou ocelí, nikoli dřevem.

ZLATÁ CENA CityWing
Design: Philips Design, Holandsko
Osvětlovací jednotky vhodné pro nákupní zóny a veřejná prostranství. Využívají diody typu LED, čímž razantně snižují spotřebu energie. Hliníkové stožáry se navíc snadno recyklují.

===== Mysli globálně, navrhuj lokálně

NEZÁLEŽÍ, zda jde o bohatého floutka v nákupním centru v Beverly Hills, londýnského podnikatele nebo indickou rodinu s příjmem dva dolary denně, všichni spotřebitelé vyžadují výrobky a služby, které jim zpříjemňují život. Je to trend procházející napříč celým trhem, od požitků k technologii, od dopravy k zábavě.

ZLATÁ CENA Nádoba na přípravu čaje od firmy Eva Solo
Design: Tools Design, Dánsko
Kovový jazýček nikdy neukápne. Nový filtrační systém umožňuje dva způsoby přípravy: čajové lístky můžete dát přímo do skleněné konvičky nebo je vložit do skleněného válcovitého sítka a pít čaj, aniž byste museli lístky vyjmout. Textilní pouzdro udržuje čaj vroucí a zároveň chrání vaše ruce i desku stolu.

ZLATÁ CENA Nástěnný digitální projektor (AN110)
Design: LG Electronics, Jižní Korea
Projektor, který byl navržen jako moderní výtvarný objekt, může viset na stěně za sedací soupravou a v místnosti nepřekáží. Má převratně nový tvar.

BRONZOVÁ CENA Vodní obkladačka
Design: Kohler Industrial Design
Díky obkladačkám, nikoli trubkám, je „rozprašovací tělová sprcha“ unikátní. Větší množství sprchových hlavic se považuje za luxus, jenže tenhle design snižuje výdaje a činí sprchování dostupnějším.

STŘÍBRNÁ CENA Osobní internetový komunikátor (PIC) od firmy AMD
Design: M3Design
Nízká cena a jednoduché základní výpočetní zařízení slouží k zajištění přístupu na internet v chudých vesnicích a městech po celém světě. Střízlivý vzhled umožňuje snadné zacházení i výrobu.

BRONZOVÁ CENA Řada výrobků BikeBoard
Design: Davison Design & Development; BikeBoard Co.
Tento hybrid spojuje oblíbená sportovní náčiní - kolo(běžku) a skateboard. Design přispívá k snazšímu ovládání skateboardu a jeho větší stabilitě.

ZLATÁ CENA Stolní počítač Opti od společnosti Lenovo
Design: ZIBA Design; Lenovo Průzkum hodnot, chování a tužeb odlišných typů uživatelů počítačů v Číně vedl k návrhu počítače pro „hloubavé myslitele“. Odhalené upevňovací prvky (považované podle západního návrhářského vkusu za prohřešek) čínské hráče počítačových her zaujaly.

BRONZOVÁ CENA Camcopter S-100
Design: heufler design, Rakousko
Tato malá helikoptéra bez posádky byla navržena pro civilní a vojenské účely. Může být využita pro pátrací a záchranné akce, mapování a průzkum, vyhledávání min a sledování životně důležitých instalací a přírodních pohrom.

===== Design pro nebezpečnou planetu

HURIKÁNY, POHROMY, KRIMINALITA, TERORISTICKÉ ÚTOKY - žijeme ve velice ohroženém světě. Návrháři se k tomuto tématu vyjadřují přepracováním a vylepšováním standardních zdravotnických aplikací, například známého zaškrcovadla, a přicházejí s novinkami, které se vztahují k novým hrozbám naší bezpečnosti. Patří k nim rychlé a snadno proveditelné způsoby detekce biochemických nebezpečí, levné pohotovostní přístřešky pro rodiny bez střechy nad hlavou a špičková technologická řešení proti hrozbě terorismu. Dobrý design může být skutečně otázkou života či smrti.

BRONZOVÁ CENA První pohotovostní příruční Raman spektrometr FirstDefender
Design: Altitude
Šikovný a bytelný detektor poslouží zejména hasičům, policistům a vojákům. Je schopen rychle stanovit přítomnost výbušnin, radioaktivních izotopů, narkotik, antraxu a chemických látek.

BRONZOVÁ CENA Ochranný přístřešek pro případ živelné katastrofy Design: NewDealDesign
Nenákladné, snadno sestavitelné pohotovostní přístřešky je možné shodit z letadla po přírodních pohromách, jakou byla například vlna tsunami. Tři typy - Case (1), Cuddle (2l) a Capsule (3) – zajistí v případě neštěstí veškeré potřeby.

MM25_AI

ZLATÁ CENA Mechanické zaškrcovadlo MAT od společnosti Cybertech
Design: Cybertech Medical; Ewing Design Group
Jednoduchý design umožňuje intuitivní použití této manžety pro zástavu krvácení jednou rukou, člověk bude schopen zachránit si vlastní život. Tlaková upínací přezka pro pevné stažení popruhu funguje i v extrémním počasí.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?