Menu Zavřít

Vítězný duben

25. 5. 2020
Autor: Euro.cz

Český craft ukázal, že jej ani čínská chřipka nezlomí Těch, u jejichž dveří v uplynulých týdnech a měsících zastavily dodávky s tekutým nákladem z českých a moravských minipivovarů, byly tisícovky. I autor těchto řádků byl rád za krátké - a o to příjemnější - hovory s řidiči z regionů, kteří přiváželi láhve, díky nimž byla bytová karanténa příjemnější. Řemeslné pivo z Plzně, Sokolova, Kamenice nad Lipou, Teplic či Ostravy dalo těmto podivným jarním týdnům alespoň nějaký smysl.

Zatímco v březnu pivovary vymýšlely, jak prodat a rozvést všechno své uvařené pivo, aby nemuselo skončit v kanálu, duben ukázal, že z domovních rozvozů a lahvování se stalo svébytné odvětví, jež navíc dokáže byznys většiny pivovarských držet nad vodou.

Z rozhovoru s řidičem bílé dodávky, Lubošem Petrem z ostravského minipivovaru HoppyDog, u předávání a placení jejich vyhlášených ejlů například vyplynulo, že kvůli obrovskému zájmu pijáků nestíhají vařit, jsou téměř vypití a že dobře funguje i okýnko jejich výčepu Psí kusy v centru Ostravy. V regionu nejsou jediní. Situaci podobně využil třeba i podnik Dejf ze Studénky či Albrechtický pivovar za Havířovem. A právě setkání s pivovarskými, jakým bylo třeba ono dubnové střetnutí s Lubošem Petrem z HoppyDogu, jasně ukazují, že český craft je pevnou součástí zdejšího byznysu. Většina minipivovarů svorně tvrdí, že na stát se spoléhat nemůžou a s jeho pomocí vlastně ani nepočítají. O to byly aktivnější a hned po 13. březnu, kdy vláda spustila mnohá restriktivní opatření, vymýšlely cesty, jak se dostat k zákazníkům.

Tyhle cesty neopustí ani poté, co se výčepy a restaurace opět otevřou. Řeč je třeba o pivovarských e-shopech, které se rozmnožily jako kvasnice na vzduchu. Sládci a „obchodáci“ si ověřili, že se se svými zákazníky mohou dostat do přímého kontaktu bez distributorů a firem, které pouze přeprodávají s marží.

Pocit, kdy vám studené láhve předává sládek, majitel nebo někdo jiný přímo z výroby, je pro zákazníka velmi příjemný. Vždyť právě o tom je ono řemeslo. S nadsázkou se tak dá říct, že letošní jaro opět minipivovarský trh vrátilo k jeho kořenům.

Pijáci teď mají ke „svým“ značkám mnohem blíž než kdykoli předtím.

Atraktivní loviště

Abychom nemluvili jen o posledních týdnech, uplynulý rok v českém craftu ukázal, že obalem budoucnosti jsou plechovky, byť stát stále nevymyslel funkční a hlavně k přírodě zodpovědný způsob jejich zpětného odběru.

Řada podniků - třeba sokolovský Permon či lounský Zichovec - investovala do vlastních linek, v nichž pivo stáčí do trendy hliníkových obalů. Motto je přitom jasné. A dorazilo k nám ze Spojených států, matky globálního craftového průmyslu. Plechovky jsou na craftové pivo dobrým a především „cool“ obalem.

Dalším trendem, který uplynulých dvanáct měsíců prohloubilo, byla kooperace velkých hráčů s malými a regionálními výrobci. Budějovický Budvar dál tužil své přátelství se sedmi minipivovary, z něhož dokáže dost vytěžit i pro sebe. Řeč je především o pivech Budvar 33 a Společné z Budvaru, která se stala důležitou součástí výstavu národního pivovaru. Právě ležák Budvar 33 je přitom artiklem, který jihočeské značce dlouho chyběl, a sama cítila, že jej pijáci potřebují. Jde o první opravdu hořké pivo, kterým může konkurovat tradičním českým ležákům. A vzniklo i díky pomoci minipivovaru Cobolis a jeho sládka Pavla Palouše.

„Třiatřicítka“ chce soupeřit i s legendárním Pilsner Urquell, jehož matka -skupina Plzeňský Prazdroj - také konečně naplno vstoupila do craftového tanku. Po dřívějších letmých dotycích, kdy v rámci své Volby sládků uvařila několik kooperačních várek s minipivovary Safari, Hauskrecht či Matuška, zainvestovala do stavby vlastního malého pivovárku přímo v areálu plzeňské výrobny. Podnik nese jméno Proud a jeho piva by se měla na trhu objevit letos na podzim.

Zdravé řemeslo

I když letošní jaro bylo pro všechny pivovarské velkou zkouškou, ještě důležitějším testem bude nastávající léto. Tradiční akce, festivaly a přehlídky, kde se vyčepovaly hektolitry piva a pro výrobce šlo o velmi vítaný přivýdělek, letos zřejmě budou chybět. Velkým pivovarům zase díru do rozpočtu - i výstavu - udělají zrušené hudební festivaly.

Z hlediska craftových výrobců však bude nejdůležitější, aby jejich zákazníkům nedošly peníze a i dál měli chuť za dražší piva pravidelně platit.

Jasné je, že několik minipivovarů zanikne, ale vesměs půjde o ty, jež už to měly tak jako tak nahnuté a letošní jaro pro ně bylo poslední kapkou, kdy si jejich vlastníci řekli, že pod kotlem už nikdy nezapálí.

Nicméně poslední rok byl pro české minipivovary natolik překvapivým a vyostřeným, že probrat se museli všichni.

A jestliže něco ukázal, pak to, jak čisté a zdravé tohle řemeslo zůstává. Je to příjemný pohled. •

Aktuální počet pivovarů

v Česku

Minipivovary: 459

(z toho 257 restauračních)

Průmyslové: 48

Celkem: 507

Rozdělení pivovarů

podle ročního výstavu

(v hektolitrech)

Domácí: do 20

Mikropivovary: do 100

Minipivovary: do 10 000

Malé průmyslové pivovary: do 100 000

Velké průmyslové pivovary: nad 100 000

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík • stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?