Nejlepší výrobky z pohledu designérů
Co dělají velké podniky, když přijdou těžké časy? Stačí se podívat na letošní ceny za průmyslový design IDEA (Industrial Design Excellence Awards). Tuto každoroční soutěž sponzoruje BusinessWeek a porotu sestavuje Americká společnost průmyslových designérů (Industrial Designers Society of America). Letošní vítězové využili design, aby protlačili tradiční jména na nové trhy, rozšířili známé značky na nové produkty a také vymysleli něco úplně nového, úžasného a užitečného. Penězi se šetřilo, a tak podniky využívaly výzkum designu nejen k vývoji výrobků samotných, ale také k vylepšení svých značek, balení a marketingu. Důsledky sahají daleko za výrobky samotné.
Nejúspěšnější soutěžící letošního roku využili design – a špičkové návrhářské firmy – k vytváření silných emocionálních prožitků u spotřebitelů. “Přešli jsme od designu kultovních předmětů k navrhování kultovních zážitků,“ říká Sohrab Vossoughi, zakladatel společnosti ZIBA Design, která jen letos získala šest ocenění, a skončila tak druhá za nedostižnou IDEO s osmi cenami.
Příkladem toho, co výrobci letos potřebovali pro přesvědčivé vítězství, je Logitech, který získal celkem šest zlatých, stříbrných a bronzových ocenění. Zpomalení růstu trhu informačních technologií se podepsalo i na poptávce po proslavených počítačových myších s jeho značkou. Proto firma využila společností ZIBA a IDEO, aby jí pomohly s expanzí na nové trhy. Zlatem ověnčený kapesní digitální fotoaparát Logitech se otevírá velmi hladce a je tak drobný a lehký, že padne do ruky jako ulitý. Je nejen funkční, ale působí přímo na emoce. “Má-li být vzhled produktu zážitkem, vyžaduje k naplnění svého poslání špičkový design a vynikající technické provedení,“ vysvětluje Tim Brown, ředitel firmy IDEO, jež fotoaparát společně s MOTO Development Group a Logitechem vytvořila.
“Zážitkový design” je dobře viditelný na zlatem oceněném softwarovém programu Zinio Reader. Ten spojuje čtení časopisu – otáčení stránek, barevné obrázky, inzerci a orientaci pomocí obsahu a nadpisů – s interaktivními zážitky. Předplatitelé si mohou z internetu stahovat videoklipy a přímo komunikovat s inzerenty: výsledek je ohromující.
Soutěž IDEA 2003 potvrdila neustále rostoucí úlohu asijského designu. Samsung získal tři ocenění a je teď v celkovém počtu získaných cen za posledních pět let na druhém místě, hned za společností Apple Computer. Motorola vytvořila pro asijský trh nový luxusní mobilní telefon, který je spíše šperkem, a poté se rozhodla, že ho dá na trh celosvětově. Spousta dalších výrobků navržených v Asii nebo určených pro asijský trh se také rychle rozšířila po celém světě. Příkladem je i překrásná kolekce windsurfingových plachet z Hongkongu.
Letošní vítězové představili mnoho inovací. Společnost Dutch Boy vytvořila zcela novou plechovku na barvy, takže poprvé po sto letech není všechno kolem plechovky ušpiněné. Pro maminky a tatínky firma Herbst LaZar Bell navrhla kleštičky na dětské nehty se zvětšovacím sklem. Firma BMW získala bronz, když přesunula palivovou nádrž pod sedadlo motocyklu, a nabídla tak více úložného prostoru vpředu. Švédský návrhář vynalezl obouruční pilku na železo a KabaClip konečně řeší problémy s neustálým ztrácením pouzdra na kontaktní čočky – stačí je připnout k lahvi s čisticím roztokem. Z hlediska stylu letošní vítězové dokazují, že křiklavé barvy už moc neletí. V kursu jsou naopak bílá, modrá a černá. Návrhy odrážejí méně blahobytné období: ubývá puntíků a přibývá rovných čar.
Do soutěže se letos přihlásilo 1279 účastníků z patnácti zemí světa, 122 oceněných získalo 38 zlatých, 39 stříbrných a 45 bronzových medailí. Další ukázky špičkového designu naleznete na následujících stránkách a na webovém serveru časopisu BusinessWeek.
Zlato
Zinio Reader
Design: IDEO a Zinio
Interaktivní program, který poskytuje zážitek podobný čtení klasických časopisů, jako je třeba BusinessWeek
Zlato
Kapesní digitální fotoaparát Logitech
Design: IDEO, MOTO Development Group
Ultratenký digitální fotoaparát. Zvládá až 52 snímků v rozlišení 1,3 megapixelu. 129 USD
Bronz
BMW 650 CS
Design: BMW Design Team Motorcycle (Německo)
Palivová nádrž se přesunula pod sedadlo, takže zjednodušila řízení a uvolnila místo novému úložnému prostoru před řidičem. 8690 USD
Zlato
Mini Cooper S
Design: BMW Design Team (Německo)
Oblíbená značka šedesátých let se vrací v novém provedení. 20 000 USD
Zlato
Motorola V70
Design: Motorola
Luxusní mobilní telefon pro globální trh s otevíráním pomocí otočného kloubu. 250 USD
Stříbro
Pouzdro na kontaktní čočky KabaClip
Design: Kabalink
První pouzdro na kontaktní čočky, které se připíná na hrdlo lahve s čisticím roztokem. 8 USD
Zlato
Neurosmith Musini
Design: RKS Design
Děti tancováním a poskakováním vytvářejí vibrace, které Musini proměňuje v hudbu. 60 USD
Zlato
Řada bezdrátových headsetů Logitech
Design: ZIBA Design
Elegantní a ergonomické prostředky mobilní komunikace, které jsou zároveň módním doplňkem („ergo-chic“). Od 14,95 do 99,95 USD
Bronz
Logitech Quickcam
Design: IDEO
Internetová kamera pro notebooky. Malá, lehká, roztomilá. 99,95 USD
Zlato
LCD-televizor Samsung
Design: Samsung Electronics (Korea)
Televize na bázi LCD s úhlopříčkou sedmnáct palců a zaoblenými tvary. Elegantní. 1000 USD
Spojení elegance a zdravého rozumu
Novinky a vylepšení V těžkých časech se firmám často vyplatí zlepšovat své výrobky. Dutch Boy se zamyslel nad klasickou kovovou, kapající plechovkou na barvu a udělal z ní novou, recyklovatelnou, s jednoduchým uzávěrem, ze které se snadno nalévá barva. Proč trvalo tak dlouho, než ji někdo opatřil nalévací hubičkou, šroubovacím víčkem a jednoduchým držadlem? Vždyť to bije do očí. Z hranaté plechovky jdou lépe oškrábat zbytky barvy a na povrchu je více místa pro reklamu. Michael Graves navrhl univerzální skartovač – v horní části stačilo přidat otvor pro odhazování kancelářských sponek, náplní do faxu a jiných odpadků. Většina skartovacích zařízení přitom pouze skartuje. Další očividná záležitost. Totéž platí pro mléko. Všichni si ho kupujeme podle obsahu tuku (odstředěné, nízkotučné, polotučné nebo plnotučné), a ne podle značky. Capsule Design proto navrhl pro firmu Schroeder Milk jednoduchou láhev s jasně vyznačeným obsahem tuku. Birkenstock zkusil jinou strategii – rozšířit svou slavnou řadu obuvi pro každý den s dvousetletou tradicí na pulty velkoměst. Využil tradiční i recyklovatelné materiály a spolu se zakladatelem designérské firmy fuseproject Yvesem Béharem vytvořil 35 nových modelů pro zhýčkané městské spotřebitele, aniž by se zpronevěřil svému stylu.
Zlato
Nalévací systém Twist & Pour firmy Dutch Boy
Design: Nottingham-Spirk Design Associates
Znovu vynalezená galonová plechovka barvy, která neukapává. Snadno se otvírá a nalévá. Už bylo na čase. Od 13 USD za galon (3,78 l)
Zlato
Birkenstock Footprints
Design: fuseproject
Móda hippie chic i pro nové zákazníky z velkoměst
Od 200 do 250 USD za pár
Stříbro
Skartovací zařízení
Michael Graves & Associates a Memcorp (Hongkong)
Kombinovaný skartovač, odpadkový koš a ořezávátko. 40 USD
Zlato
Mléko Schroeder Milk
Design: Capsule Design
Obal bez zbytečných informací jasně udává obsah tuku (odstředěné, nízkotučné jednoprocentní, polotučné dvouprocentní, nebo plnotučné), abyste si mohli rychle vybrat
Zlato
Kolekce windsurfingových plachet
Design: myerhoffer a Neil Pride
Široký průhled a elegantní design závodní plachty. 450 až 550 USD
Stříbro
Rámová pilka na kov Bahco
Design: Ergonomidesign (Švédsko)
Přidáním přední rukojeti vznikla první obouruční pilka na železo. 40 USD
Bronz
Compaq TC 1000
Design: Hewlett-Packard
Stolní počítač, který lze změnit v plně funkční notebook. 1699 USD
Stříbro
Coleman Mosquito Deleto
Design: Group 4 a Biosensory
Teplem, kysličníkem uhličitým a vůní láká komáry vstříc záhubě. Přenosný přístroj. 179,99 USD
Přestřižení pupeční šňůry s něžnou péčí
Kojenecká výbava Design Edge se ve svém funkčním chirurgickém nástroji nazvaném Joey Clamp zaměřil na emocionální stránku porodu. Nástroj umožňuje v jediném snadném kroku přestřihnout a podvázat pupeční šňůru a dítě získá roztomilou svorku v podobě koaly. “Minimalizuje použití ‚chladných‘ chirurgických nástrojů z oceli a polidšťuje zázrak zrození,” chválí porotce Mark Steiner ze Steiner Design Associates. Firma Herbst LaZar Bell pečlivě prozkoumala potřeby rodičů i dětí a vytvořila sadu produktů pro komfortní péči o kojence do jednoho roku. Obsahuje nůžky, které mají malá ostří, ale rukojeti pro dospělé ruce, kleštičky se zvětšovacím sklem na dětské nehtíky a sadu kartáčků pro tři úrovně různě prořezaných zoubků. “Věnovali velkou pozornost volbě materiálu, barev a ergonomice použití,” zhodnotila sadu předsedkyně poroty Naomi Gornicková z Naomi Gornick Associates.
Zlato
Sada pro komfortní kojeneckou péči
Design: Herbst LaZar Bell
Kleštičky na nehty, nůžky a další výrobky 2,99 až 5,99 dolaru
Zlato
Přestřihovač a svorka Joey
Design: Design Edge
Milý, jednoduchý nástroj pro přestřižení a podvázání pupeční šňůry. Dar budoucím generacím. 7,50 dolaru
Snít si svůj malý sen
Plány do budoucna Design vždy posouval hranice možností. Bombardier převzal gyroskopická řešení firmy Segway a představil koncept jednokolky pro rok 2025. Ford Motor prožívá návrat do budoucnosti v roadsteru s motorem ve střední části vozu, který si může každý složit doma. Žádné svařování, jen šrouby. Žádný lak, pouze hliník, bambus a umělá hmota. A žádná hydraulika, protože brzdy i řízení jsou elektrické. Prostě IKEA automobilového průmyslu. Microsoft předložil vizi vyšší produktivity, kterou by mohl přinést jeho software. Ve svém Centru pro práci s informacemi (Center for Information Work) ve washingtonském Redmondu předvádí, jak by to mohlo fungovat. Využívá různé scénáře k nalezení nových způsobů, jak rozšířit možnosti zaměstnanců, prohloubit jejich vzájemnou spolupráci a zrychlit rozhodovací proces. Samsung přišel s nápadem přesunout tiskárnu ze stolu na dělicí stěnu pracovní buňky.
Stříbro
Ford Ma
Design: Ford Motor
Stavebnice roadsteru s hnací jednotkou a spoji z hliníku a bambusu. Minimalistický design. Odhadovaná cena 9000 USD
Stříbro
Závěsná tiskárna
Design: Samsung Electronics
Nápad přesunout tiskárnu ze stolu na horní hranu dělicí stěny buňky šetří místo na pracovní ploše
Zlato
Centrum pro práci s informacemi Microsoft
Design: Microsoft Design
Centrum předvádí dlouhodobou vizi psaní softwaru, která zvyšuje produktivitu
Zlato
Embrio
Design: Bombardier Design Group (Kanada)
Návrh jednokolového rekreačního vozidla pro rok 2025. Odhadovaná cena 10 200 USD
Vzepřít se nepřízni osudu
Přežití v obtížných podmínkách Hlasovými pokyny a jednoduchými grafickými symboly pomáhá Philips členům domácnosti, osazenstvu kanceláře, vodákům i všem ostatním při použití svého kompaktního defibrilátoru. “Návrháři zjednodušili strach nahánějící proceduru aplikace srdečních šoků na intuitivní proces,” komentuje porotce Mark Steiner. Philips navíc zjednodušil způsob skládání výrobku a použil méně materiálu ke snížení nákladů. Snadná montáž je klíčovým prvkem také u CAPS, vzduchového dekontaminačního systému, který pro letectvo Spojených států amerických navrhla firma Survival. Dekontaminační jednotku s 1055 součástkami lze ve dvou kontejnerech o rozměrech 2,1 x 1,2 x 1,2 metru letecky přepravit kamkoli a sestavit bez použití nástrojů. Systém dokáže dekontaminovat velký počet lidí mnohem rychleji než starší modely. Kapsle Survival Pod firmy Euforia Design je vodotěsné zdravotnické přepravní zařízení, čistička vody, přístřešek, nosítka a lékárnička v jednom, která je určena na pomoc obětem záplav v oblastech s omezeným vybavením.
Zlato
Domácí defibrilátor Heartstart
Design: Philips Medical Systems (Nizozemsko)
Srdeční defibrilátor určený pro použití v domácnostech a kancelářích. 2295 USD
Zlato
Survival Pod
Design: Euforia Design
Kapsle, která se otevírá jako nosítka, slouží jako přístřešek a obsahuje jednotku pro čištění vody. Určená pro záchranáře při povodních v zemích třetího světa. Odhadovaná cena: 200 USD
Zlato
Vzduchový dekontaminační systém (CAPS)
Design: Survival
Rychle dekontaminuje velký počet lidí a neutralizuje biologické, chemické i jaderné látky. Mobilní zařízení. 22 500 USD
Catalyst Award
Trofej Catalyst Award představuje samostatné ocenění udělované výrobkům s kvalitním designem a úspěchem na trhu. Výsuvný kohoutek Delta s tryskami pomohl firmě Delta Faucet zvýšit tržní podíl v této kategorii za dva roky z 1,6 na 23,2 procenta. Ceny modelů 470 a 474 se pohybují od 227,15 do 294,30 dolarů. Série sportovních hodinek Triax 250 navržená společnostmi Astro Studios a Nike byla prvním pokusem rozšířit značku Nike ze sportovní obuvi také na hodinky. Nyní Nike prodává ročně skoro dva miliony hodinek v cenách od 85 do 130 dolarů za kus, a každý rok tak získává sto milionů dolarů. Čestné uznání získal pomocný komunikátor DynaMyte, na jehož návrhu se podílely Daedalus Excel, LSB Technology a DynaVox Systems. Tento přenosný přístroj s tlačítkovým displejem v ceně 6650 dolarů je určen pro postižené osoby, jako jsou starší lidé po mrtvici, děti s Downovým syndromem a osoby s roztroušenou sklerózou. Když se dotýkají slov, ikon a frází, přístroj mluví za ně.
Kompletní seznam oceněných produktů a designérů získáte na adrese http://businessweek.com/magazine/extra.htm// Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek Překlad: Vladimír Nový, www.LangPal.com