Menu Zavřít

Vítězové 2004

9. 8. 2004
Autor: Euro.cz

Nejlepší produktový design roku

Globální ekonomické zotavení nabírá na síle a firmy celého světa spalují vysokooktanový benzin, aby se co nejrychleji odrazily ode dna. Společnosti využívají design k posílení tržeb a zisků, ať už jde o nové průlomové výrobky, kombinace starších produktů, nebo výzkum směřující ke kompletnímu přehodnocení spotřebitelského prožitku. Letošní vítězové ceny za průmyslový design IDEA (Industrial Design Excellence Awards) dokazují, že návrh hraje znovu klíčovou roli – firmy už mají dost přežívání na čím dál nižších nákladech a vracejí se k růstovým strategiím.
Každoroční soutěž, kterou sponzoruje časopis BusinessWeek a jejíž porotu sestavuje Americká společnost průmyslových designérů (Industrial Designers Society of America), je obvykle plná překvapení. Ani tento rok není výjimkou. Poprvé ve čtyřiadvacetileté historii soutěže vyhrál asijský výrobce více ocenění než kterákoli americká či evropská společnost – Samsung si odnesl pět cen IDEA (z toho dvě zlaté), těsně následovaný firmou Apple Computer se čtyřmi (z toho dvě zlaté).
Dalším překvapením bylo, jak výjimečně dobře si v letošním roce vedly evropské designérské firmy. Švédský Ergonomidesign, německý Atelier Markgraph a irská společnost Design Partners získaly po dvou cenách IDEA. Rekord však drží firma IDEO z kalifornského Palo Alta, která si odnesla deset ocenění včetně šesti zlatých, dosud největší počet cen pro designérskou firmu. O druhé místo se dělí newyorský Smart Design a sanfranciský fuseproject, každý s pěti cenami IDEA.
Překvapivý byl také vysoký počet oceněných kombinovaných produktů. Chevrolet Super Sport Roadster je zároveň pick-up i roadster a právem získal zlato. Nokia 7600 představuje novou koncepci mobilního telefonu integrovaného s herní konzolí. Logitech zase ze dvou různých příslušenství pro kapesní počítače – ochranného krytu a klávesnice – udělal jedno.
Obdiv vyvolaly i přepracované verze stávajících produktů. Patří sem samozřejmě Apple iPod Mini, veleúspěšná druhá variace na iPod. Pak tu máme nádherné potápěčské ploutve francouzské firmy Décathlon (strana xx), úžasné kladivo Weight Forward od Farm Design, nové terminály pro agenturu Bloomberg a zlatem ověnčený svislý skener Scanjet společnosti Hewlett-Packard (strana xx).
Úlohu designu ve formování spotřebitelského prožitku představuje zlatem oceněný výzkum, provedený firmou ZIBA pro oregonskou Umpqua Bank. „Ptali jsme se klientů: Proč chodit do banky, když to jde vyřídit on-line nebo přes bankomat?“ usmívá se Sohrab Vossoughi, zakladatel společnosti ZIBA. „Zjistili jsme, že lidé si u finančních služeb nechtějí dělat starosti.“ Pobočky Umpqua se teď podobají více společenským střediskům než bankám. Další překvapení v oblasti designu čekají na následujících stranách.

Zlato
CHEVROLET SUPER SPORT ROADSTER Design: General Motors; ASC Creative Services, USA
Spojuje klasický styl pick-upů Chevrolet z konce čtyřicátých let s designem dvousedadlových roadsterů – a výsledkem je první dodávkový kabriolet. Sklápěcí pevná střecha se skládá vertikálně za sedadla. 41 995 dolarů.

Zlato
KLÁVESNICOVÉ POUZDRO LOGITECH KEYCASE Design: Design Partners (Irsko), ElekSen (Velká Británie), IDEO (USA), Logitech (Švýcarsko)
Klávesnice QWERTY pro kapesní počítače Palm z materiálu ElekTex, nové „chytré látky“ firmy ElekSen. Složí se kolem Palmu a zajistí mu ochranný plášť. Vypadá jako peněženka. 99 dolarů.

Stříbro
KLADIVO WEIGHT-FORWARD Design: Farm Design, USA
Ladná, plynulá křivka od rukojeti po hlavu kladiva s „předsunutým“ bodem nárazu posouvá těžiště a umožňuje dosáhnout většího účinku s menší silou. Navíc vypadá nebezpečně. 30 dolarů.

Zlato
VÝZKUM PRO UMPQUA BANK Design: ZIBA, USA
V rámci přehodnocení strategie vůči zákazníkům provedla agentura ZIBA výzkum spotřebitelského chování a postojů. Výsledek: Umpqua přetvořila své pobočky tak, aby připomínaly spíše komunitní centra než strohé finanční instituce.

Zlato
iPOD MINI Design: Apple Computer, USA
Kruhový ovladač integrující tlačítka umožňuje jednodušší ovládání a šetří místo. Mini se sto gramy váží o polovinu méně než původní iPod, a přesto se do něj vejde tisíc skladeb. Je velký jako vizitka. 249 dolarů.

Stříbro
TERMINÁL BLOOMBERG Design: Antenna Design, USA
Disponuje dvěma obrazovkami a klávesnicí se snímačem otisků prstů pro přístup k analytickému softwaru, individuálně upravenými klávesami, reproduktory a mikrofonem. K pronajmutí.

Zlato
NOKIA 7600 Design: Nokia UK, Velká Británie
Vítejte ve světě širokopásmové mobilní komunikace třetí generace. Nokia klade méně důrazu na hlas a více na video a práci s obrazem, přesouvá obrazovku do středu a klávesy na okraj. Přichází nová, kultovní forma mobilních telefonů. 480 dolarů.

Sport

Na výkonu záleží

Vynikající design lze stále častěji hledat v oblastech nelítostného sportovního soupeření. Právě tam může přinést velký rozdíl ve výsledku. Například jízdní kolo Kestrel Airfoil Pro má revoluční tvar, který funguje jako plachta zrychlující jízdu. Francouzské ploutve Tribord FLP 500 obsahují oválné otvory, které snižují odpor vody a ulehčují plavání. S novými železy Slingshot firmy Nike mohou průměrní golfisté mnohem snáze docílit vyšších a přímějších odpalů. Nový motocykl BMW R1200 GS vypadá skvěle a jeho konstrukce zajišťuje lepší stabilitu i ovladatelnost. Elegance a funkčnost tvoří ve sportu ideální kombinaci.

Zlato
AIRFOIL PRO OD KESTREL BICYCLES Design: IDEO, USA
Zadní partie tohoto triatlonového kola fungují při bočním větru jako plachta, ženoucí jezdce vpřed. Nový design přinesl i úspory ve výrobě.
3699 dolarů.

Stříbro
PLOUTVE TRIBORD FLP 500 Design: Décathlon, Francie
Otvor v těle ploutve umožňuje plavci silnější kop s menším úsilím. Pohodlná botka umožňuje delší potápění. Nádherné barvy. 31 dolarů.

Zlato
MOTOCYKL BMW R1200 GS Design: Konstrukční tým BMW, Německo
Díky přednímu „zobanu“, skrývajícímu olejový chladič, vypadá tento víceúčelový motocykl drsně. BMW ubralo na váze a přidalo na výkonu, takže cestování je požitkem. Navíc terénní jízda zůstala zábavná.
15 100 dolarů.

Bronz
ŽELEZA SLINGSHOT Design: Astro Studios, USA; Nike, USA
Hole navržené tak, aby průměrným golfistům usnadnily přímější odpal míčku pod vyšším úhlem. Vzpomeňte si na přerostlé tenisové rakety. 599 dolarů za sadu.

Automobily

Divočejší jízda

Dominantním motivem designu vozů, které získaly cenu IDEA 2004, je zbrusu nové myšlení. Letošní rok byl rokem inovací. Chevrolet Super Sport Roadster spojuje klasický design pick-upu a roadsteru, čímž vznikl zcela nový vůz. Toyota Prius druhé generace skrývá pod atraktivní, elegantní kapotou kombinované hnací technologie. Toyota Scion xB nahrazuje konvenční aerodynamický vzhled hranatým tvarem a umožňuje zákazníkům upravit si vůz grafickými prvky na bočních dveřích. A Ford Cobra, to je sen – vývojová studie, která obětovala rychlosti vše až na holé nezbytnosti. Jen sněte dál.

Bronz
SCION XB Design: Toyota, Japonsko
Krabicový tvar a ostré hrany skrývají vůz určený mladé generaci. Tohle auto lze upravit mnoha způsoby a jedním z nich jsou grafické prvky na bocích karoserie. Druhou řadu sedadel lze složit – nebo vyndat, aby se vešla kola, surfovací prkna a další věci. Zatím polovinu zákazníků tvoří lidé mladší 35 let. 14 165 dolarů.

Zlato
VÝVOJOVÁ STUDIE FORD COBRA Design: Ford Motor, USA
Jde jen o rychlost a na téhle „Kobře“ není nic, co by ji mohlo zpomalit: žádná boční zrcátka, vnější kliky dveří, stěrače, dokonce ani sklápěcí střecha. Nic než rychlost a síla.

Zlato
TOYOTA PRIUS Design: Calty Design Research; Toyota Motor; Techno Art Research, USA
Druhá generace vozu s kombinovaným pohonem spojuje příjemné s užitečným, ekologii s radostí z jízdy. Čtyřdveřový sedan nevypadá jako nudné „zelené autíčko“, ale jako atraktivní vůz, který má jen tak mimochodem benzinový a elektrický pohon. 20 510 dolarů.

High-Tech

Vidět a slyšet znamená věřit

Špičkové technologie často tvoří živnou půdu pro inovace a letošní rok není výjimkou. Sluchátko Aliph Jawbone k mobilnímu telefonu potlačující hluk, které využívá vojenskou technologii, je jen jednou z mnoha ukázek. Výrobek společnosti Hewlett-Packard, svislý Scanjet, znovuobjevuje plochý skener, staví jej na bok a dělá z něj přenosné zařízení. Jde o nový vzor produktu. Tchaj-wanská společnost BenQ vyrobila LCD-monitor, který se také vymyká zaběhlým konvencím. Design ve tvaru motýlích křídel představuje odklon od běžných plochých obrazovek. Laptop Toughbook společnosti Panasonic rovněž tvoří výjimku – je navržen tak, aby odolal blátu, dešti a špíně na velkých stavbách nebo ve válečných zónách po celém světě. Nyní uvidíte řadu nových designů pro nové technologie.

Stříbro ALIPH JAWBONE Návrh: fuseproject, USA
Tato sluchátka k mobilnímu telefonu umožňují hovořit v baru, restauraci nebo jiném hlučném prostředí, protože potlačují většinu hluku zvnějšku. Senzor umístěný u mluvítka zajišťuje, že pokud majitel jen poslouchá a nemluví, bude okolní zvuk ztlumen. Obdélníkový tvar vypadá skvěle. Cena 129 dolarů.

Zlato
HP SCANJET 4670 Návrh: Smart Design, USA; Hewlett-Packard, USA
Svislý design zabírá na stole jen málo místa. Scanjet sedí ve stojánku. Otevřete jej, vložíte dokument a skenujete. Snímatelný rám umožňuje skenovat velké knihy nebo dokonce obraz na zdi. Cena 199 dolarů.

Stříbro
TOUGHBOOK CF-18 Návrh: Matsushita, Japonsko
Pevná madla na obrazovce a těle laptopu zajišťují pevné uchycení. Kovové spony umožňují snadné připojení popruhu. Cena 3 300 dolarů.

Bronz
LCD-MONITOR BENQ Návrh: BenQ; Tchaj-wan
Elegantní design ve tvaru motýlích křídel se odlišuje od běžných displejů s tekutými krystaly. Cena 495 dolarů.

Životní styl

Svět plný zábavných tretek

Jestli jste měli nějaké obavy, že dochází ke globalizaci designu, letošní ceny je smetly pod stůl. Nizozemský Philips v Číně navrhuje radiobudík pro čínské a asijské trhy, korejská společnost Samsung vytváří mikrovlnné trouby pro Američany, kteří touží po velkých pizzách – příliš velkých, než aby se vešly do většiny mikrovlnek. Jedna jihoafrická firma pomohla navrhnout automatický čistič bazénů pro americký trh, anebo třeba malá newyorská designérská společnost Built NY, která vymyslela jednoduchý způsob, jak donést dvě lahve vína na jakoukoli party kdekoli na světě. Samozřejmě vychlazené.

Stříbro
Mikrovlnná trouba Návrh: Samsung, Jižní Korea
Velké pizzy se dříve nevešly do mikrovlnné trouby. Samsung přidal kulatá dvířka, takže nyní je po starostech. Kromě toho firma umístila ovládací prvky přímo na dvířka v patnáctistupňovém úhlu pro snazší ovládání. Cena 99 dolarů.

Bronz
Radiobudík Návrh: Philips Design, Čína
Radiobudík ve tvaru baseballového míčku v jasně oranžových barvách je zaměřen hlavně na mladé Asijce a zvuky zajišťuje žába, bzučák, sonar a hudba/zprávy z rádia. Otáčením přední strany se ladí stanice. Cena dvacet dolarů.

Stříbro
ZODIAC G4 Návrh: Zodiac Pool Care, USA; Henk & I, Jižní Afrika
Speciálně navržené směrovky a ploutvičky a pouze jedna pohyblivá část dělají z tohoto automatického čističe bazénů jednoduchý výrobek, který přežije své konkurenty. Je nápadný díky výrazným barvám. Cena 449 dolarů.

Zlato
NY BYO BAG Návrh: Built NY, USA
Vezměte spojený nylon s neoprenem pro izolaci a zmírnění nárazů, přidejte veselé barvy, materiál sešijte tak, aby pojal dvě vinné lahve v oddělených kapsách, aby necinkaly a stály rovně, a máte skvělý výrobek za 16,5 dolaru.

Designové studie

O čem jste nevěděli, že to potřebujete

Jedním z nejrychleji rostoucích celosvětových trendů je využití průzkumů k získání zákazníka. Šikovné americké, evropské a asijské společnosti už nevytvářejí návrhy jen pro samotný styl. Myšlení a strategie návrhů se snaží přiblížit zákazníkům, kteří hrají čím dál větší roli ve vývoji a vyváření nových výrobků a služeb. Kulturní antropologové, tvůrci videí a psychologové nahrazují původní průzkumníky trhu, aby co nejrychleji a nejlépe porozuměli chování spotřebitelů. Navíc návrháři budují týmy, které si lámou hlavy nad zcela novými způsoby, jak zákazníka zaujmout. Ne každá společnost se už k této vlně připojila, ale ty, které se objevují na této stránce, zcela jistě. Samsung a Nike, IDEO a Design Continuum udávají tón.

Stříbro
Rádio pro cyklisty BIKEBUG Návrh: Design Continuum, USA
Když se spolu chtějí dva cyklisté domluvit, musí jet vedle sebe, což je nebezpečné. Bikebug je dvousměrné, hlasem aktivované rádio. Připevní se zezadu na helmu a mikrofon se sluchátkem na řemínek pod bradou.

Zlato
Tiskárna ve znamení kruhu Návrh: Samsung, Jižní Korea
Tento návrh představuje přenosnou tiskárnu pro služební cesty, která tiskne otáčením místo posunem hlavy tam a zpět v jedné rovině. Porotce Christopher Alviar, ředitel CG/A, komentuje: „Tento nápad probouzí představivost, jde o převratný design…“

Bronz
výkonná golfová téčka Návrh: Nike, USA
Firma Nike představila nápady na 33 nových téček. Mezi ně patří téčka vyrobená z hnojiv, téčka do peněženky, téčka, jež se při úderu rozpadnou, a také Mojo s tekutým středem, které obsahuje pot Tigera Woodse. (Nezapomeňte, je to jen koncept.)

Zlato
HEIMSPIEL Návrh: IDEO, USA
Proveďte brainstorming o lidech a výrobcích, a tohle může být výsledek: osobní váha, která s výjimkou svého použití vypadá jako dlaždice v podlaze.

Evropa Stříbro
KNIRPS X1 Návrh: Knirps, Německo
Nejmenší deštník na světě, navržený tak, aby vydržel vítr o rychlosti 80 kilometrů v hodině, vyrobený z materiálu, který usychá rychleji než látky používané konkurencí. Cena 60 dolarů.

Zlato
Kamera ARGUS 3 Návrh: Alloy; e2v technologies, Velká Británie
Dvě madla pomáhají hasičům udržet a předávat si tuto kameru snímající termo-obraz i v rukavicích. Argus 3 se používá k vidění v kouři a lze ji nosit na popruhu kolem krku, takže uvolní ruce. Cena devět tisíc dolarů.

Zlato
Interaktivní kostka VODAFONE Návrh: IDEO, USA; BCA, Velká Británie; Y-Dreams, Portugalsko
Tato čtyřmetrová kostka na hladině mělkého jezírka u vchodu do lisabonského sídla Vodafonu vyjadřuje značku společnosti pomocí ukázek umění, literatury a her, které vybírají návštěvníci přes své mobilní telefony.

Stříbro
ELEGANZIA Návrh: Tupperware, Belgie
Nikdy byste neuhodli, že jde o užitkový výrobek. Uchovávání potravin se tak dostává na novou úroveň, protože tato nádoba vypadá jako špičkové italské sklo. Vodotěsný uzávěr konzervuje potraviny v lednici. Cena šestnáct dolarů.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Vladimír Nový, Jana Fantová a Pavel Makovec, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?