Vznikají řetězce firem, které si rozdělují zakázky
Řada fanoušků Iron Maiden, která se na pražský koncert přepravovala vlakem EuroCity v pátek 8. srpna, oblíbenou skupinu nakonec neviděla. Nehoda vlaku ve Studénce na Novojičínsku, která je největším železničním neštěstím v Česku za posledních patnáct let, si vyžádala sedm mrtvých a na sedmdesát zraněných. Policie již koncem minulého týdne zadržela vedoucího projektu a přípraváře zakázky firmy ze společnosti Bögl&Krýsl, která se na opravě zříceného mostu podílela. Výběrové řízení na zakázku v hodnotě přesahující 26 milionů ale vyhrála zcela jiná firma. Majitel mostu, Moravskoslezský kraj, vybral v soutěži firmu ODS – Dopravní stavby Ostrava. Zakázka ve Studénce, přestože dle objemu peněz jde o menší dílo, je příkladem toho, jak v České republice probíhají stavební práce. Zadavatel vyhlásí soutěž a určí podmínky účasti. Nutné reference z tendrů za několik miliard korun eliminují z boje menší stavební firmy. Ty se k zakázkám dostanou jako subdodavatelé velkých holdingů. Informace týdeníku EURO hovoří o tom, že vítězové soutěží sami odvádějí méně než čtyřicet procent prací, zbytek zadávají. Vznikají řetězce dodavatelů, jejich dodavatelů a dodavatelů dodavatelů. Jak ale ukázalo neštěstí ve Studénce, firmy si mezi sebou rozdělují práci a po jejím skončení, pravda mnohdy se značným zpožděním, peníze. Daleko méně se ale dbá na to, zda jsou všichni účastníci řetězce informováni o všem podstatném, co se stavbou souvisí. Tedy jak je zajištěna bezpečnost, kdo z pracovníků je na stavbě, v jaké fázi je zakázka…