Menu Zavřít

Vítězství zásuvek

6. 10. 2014
Autor: Euro.cz

V Paříži minulý týden odstartoval nejočekávanější autosalon posledních let, který potvrdil nástup alternativních pohonů

Když přijedete do Paříže, jedna z prvních věcí, která vás zaujme, jsou malá ošklivá šedivá miniauta, která nesou logo věhlasného designérského studia Pininfarina a jsou jich plné ulice. Vítejte v hlavním městě elektrických aut. To, co vám přijde jako mimořádně špatně provedený vůz, je ve skutečnosti pravý opak. V Paříži je těchto elektrických vozítek více než 2500 a půjčuje si je zhruba sto tisíc Pařížanů. Po celém městě jsou pak čtyři tisícovky nabíjecích stanic. Služba Autolib je nepochybně nejúspěšnější projekt „carsharingu“ na světě. Těžko si pak představit lepší místo pro konání autosalonu, který má potvrdit nástup elektrických pohonů, než je právě Paříž. Automobilová show ve francouzské metropoli začala minulý týden a její účastníci se shodovali, že jde o nejpovedenější autosalon od propuknutí globální hospodářské krize v roce 2008. Byli jsme u toho a vybrali jsme pro vás nejzajímavější vozy, které dokumentují obrovský posun nejen v myšlení automobilek, ale i jejich zákazníků.

LAMBORGHINI ASTERION Ve jméně nového konceptu italské automobilky je řečeno vše. Získal název po Minotaurovi - mýtickém kříženci muže a býka.

Asterion je odpovědí značky Lamborghini na módní vlnu supersportovních hybridních vozů, jakými jsou McLaren P1, Porsche 918 Spyder či LaFerrari. Desetiválec o objemu 5,2 litru mu poskytuje celkem 610 koní a dalších 300 koní přidává trojice elektromotorů.

Čistě na elektrický pohon Asterion ujede 50 kilometrů, což stačí na ježdění po městě.

Když vyrazíte za město, můžete se těšit z ohromujícího zrychlení z nuly na sto kilometrů během pouhých tří sekund, ručička tachometru se pak zastaví až na hodnotě 320.

PORSCHE PANAMERA S E-HYBRID A PORSCHE CAYENNE S E-HYBRID Výrazně červená barva brzdových třmenů u Porsche momentálně není v módě. Červenou vystřídala zelená, tedy alespoň u modelů Panamera a Cayenne s hybridním pohonem. Ještě nedávno by to znělo velmi nepravděpodobně, ale Porsche má z automobilek v současnosti nejvíce variant s hybridními pohony. Kromě vozů Panamera a Cayenne tu je ještě supersportovní 918 Spyder. Experti přitom očekávají, že řady hybridů ještě rozšíří modely 911, Boxster, Cayman i Macan.

Panamera i Cayenne s pohonem e-hybrid jsou poháněny přeplňovaným šestiválcem o objemu 3,0 litru a elektromotorem o výkonu 95 koní. Dvoutunová Panamera se z nuly na stovku dostane za slušných 5,5 vteřiny a jede maximálně 270 kilometrů za hodinu.

Průměrná spotřeba se pohybuje lehce nad třemi litry benzinu na sto kilometrů. Akumulátor je možné dobít z běžné zásuvky za 2,5 až čtyři hodiny. Víc se hybridní Panameře budeme věnovat v příštím vydání týdeníku Euro, protože jsme měli možnost ji testovat přímo v domovském městě Porsche Stuttgartu.

VOLKSWAGEN PASSAT GTE Nový Passat patří mezi vozy, které jste v Paříži mohli snadno minout. VW jej odhalil už v červenci a v Česku je již také k mání. Novinkou je ovšem oblíbený manažerský vůz s označením GTE, tedy hybrid, který je možné dobíjet ze zásuvky. Stejné označení nese už dříve představený Golf, od nějž je odvozená i pohonná jednotka Passatu. Jde o přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 156 koní, který doplňuje elektromotor o výkonu nejvýše 115 koní.

Označení GTE napovídá, že Passat není žádný silniční hlemýžď. Z nuly na sto kilometrů se dostane za osm vteřin a maximální rychlost činí 220 kilometrů za hodinu.

Volskwagen se chlubí ohromující spotřebou 1,6 litru na sto kilometrů. Tato čísla je ovšem třeba brát s rezervou. Vychází totiž z toho, že prvních 50 kilometrů ujedete čistě na elektrický pohon (a budete předstírat, že elektřina je zadarmo) a druhých 50 kilometrů zaplatíte pěkně z vlastní kapsy za benzin. Pokud uvažujete, že si nový Passat pořídíte, vězte, že doma jej ze standardní zásuvky dobijete za necelých pět hodin. Připravte se ovšem na to, že německá automobilka si za vůz nechá pořádně zaplatit. U Passatu GTE sice ještě nestanovila cenu pro český trh, ale příplatek za hybrid u golfu činí zhruba 200 tisíc korun.

U většího sedanu to jistě nebude méně.

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV CONCEPT-S Přítomnost v Česku nijak oblíbené automobilky se třemi diamanty ve znaku v tomto přehledu možná překvapí, ale opomenout nový koncept by byla škoda. Vypadá prostě dobře, ve skutečnosti ještě lépe než na fotografii. Od sériového outlanderu se liší mírně upravenou zádí i přídí, která je jemnější. Zásah designérů vozu jednoznačně prospěl, koncept částečně připomíná nové Volvo XC 90. Pro automobilku je nepochybně dobře, že model by se měl v prodeji objevit již během příštích 12 měsíců.

Pohon je stejný jako v případě sériového Outlanderu PHEV, který se představil v Paříži už v roce 2012. Dvoulitrový čtyřválec a dva elektromotory poskytují vozu celkem 204 koní. Další hodnoty nejsou nijak ohromující - zrychlení z nuly na 100 km/h během 11 vteřin a maximální rychlost 170 km/h. Na elektrický pohon vůz ujede zhruba 50 kilometrů a stlačí tak průměrnou spotřebu na 1,9 litru na sto kilometrů. Současný sériový Outlander PHEV je k mání za 1,25 milionu korun, za což jsou k dostání i mnohem horší auta s klasickým pohonem.

VOLKSWAGEN XL SPORT Možná největší překvapení pařížského autosalonu se účastníkům exkluzivního koncernového večírku VW Group Night představilo již den před zahájením automobilové show.

XL Sport je výsledkem spolupráce mezi Volkswagenem a nedávno zakoupenou motocyklovou italskou značkou Ducati.

Německá automobilka při tvorbě nového konceptu postupovala maximálně odvážně. Jako základ konstrukce vzala nejúspornější sériové auto světa VW XL1 a namontovala do něj motor z nejvýkonnější sériově vyráběné motorky světa Ducati 1199 Superleggera.

bitcoin_skoleni

Zdánlivě bláznivý nápad stojí na přísné logice. Dvouválec, který je spojený se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou, zvládne bláznivých 11 tisíc otáček a výkon dosahuje rovných 200 koní. Není divu, že extrémně lehký vůz zvládne z nuly na sto kilometrů akcelerovat za 5,8 vteřiny a maximální rychlost činí 270 km/h. Č

O autorovi| MICHAL PÚR pur@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?