Ještě do konce letošního roku by mělo změnit svého majitele zhruba 92 procent akcií českého vlajkového leteckého dopravce.
České aerolinie zatím vlastní stát, ministři ale už schválili podmínky výběrového řízení.O tom, kdo aerolinky získá, rozhodně hlavně cena. Vláda očekává výnos kolem pěti miliard korun.
V době hospodářské krize a propadu domácího průmyslu shání česká vláda peníze kde se dá. Jednou z relativně jednoduchých možností je prodat státní podíly v některých firmách, které jsou ještě stále pod kontrolou státu. V oblasti dopravy to jsou především společnosti České aerolinie a Letiště Praha. Stát by chtěl pro obě firmy najít nové vlastníky ještě letos. Minulý týden vláda schválila podmínky výběrového řízení na nového majitele aerolinek.
Výběrové řízení bude dvoukolové, termín jeho vypsání ale premiér Mirek Topolánek zatím nezveřejnil. V prvním kole musí zájemce prokázat plnění základních ekonomických a technických kritérií a bude prověřen i z hlediska zahraničně-politické bezpečnosti. Právo rozhodnout o postupujících z prvního kola má vláda. Sám premiér počítá s tím, že do druhého kola, ve kterém bude rozhodovat nejvyšší nabídka, postoupí pět až sedm společností.
Přísné podmínky na nového majitele
Adept na nového majitele ČSA bude muset mimo jiné zaručit, že letecká přeprava zůstane hlavním předmětem podnikání firmy, domovským letištěm bude nadále pražská Ruzyně a ČSA si zachovají status českého národního dopravce. Odhady výnosů z prodeje aerolinií se různí. Většinou se pohybují od 3,5 do pěti miliard korun. Mnohem vyšší výnos si představuje předseda dozorčí rady firmy Ivan Kočárník. On sám by prý leteckého národního dopravce prodal za minimálně deset miliard korun.
Podle dostupných informací má momentálně o ČSA zájem zhruba deset společností, veřejně to zatím oznámily pouze dvě – ruský Aeroflot a česko-islandský Travel Service.
ČSA jsou jednou z mála velkých evropských leteckých společností, které ještě kontroluje stát. Ve vlastnictví státu již například nejsou největší evropské aerolinky Air France, KLM, německá Lufthansa či British Airways. U Air France stát ještě svůj částečný podíl odprodává, Lufthansu vlastní z drtivé většiny soukromí investoři a British Airways byly privatizovány již v roce 1987.
Aeroflot chce ČSA na kratší tratě
Pokud by ČSA ovládl ruský Aeroflot, zaměřil by se na další rozvoj sítě krátkých linek a rozšíření flotily malých letadel pro zhruba 100 pasažérů. Uvedl to náměstek generálního ředitele Aeroflotu Lev Košljakov. Dálkové linky označil za „otevřenou otázku“.
Aeroflot chce ve větší míře proniknout na středoevropský trh a privatizace ČSA prý skvěle zapadá do jeho plánů. ČSA by údajně pod ruským vedením zůstaly klasickým síťovým dopravcem se silným zaměřením na region střední a východní Evropy. „Praha je na cestě mezi Paříží a Moskvou, takže odsud můžeme tuto významnou oblast pokrýt,“ říká Košljakov. Podle něj území střední Evropy vypadlo ze sítě Aeroflotu poté, co ruský dopravce vstoupil před třemi lety do aliance SkyTeam. Na některých linkách tak musel přestat používat letouny typu Tupolev pro 70 cestujících.
Českého dopravce chce Aeroflot koupit v konsorciu s některou místní silnou finanční skupinou. „Partnera už jsme si vybrali, ale ještě nemáme smlouvu,“ vyhnul se Košljakov konkrétním jménům. Hovoří se ale o spolupráci s firmou Penta, která by měla v případném konsorciu 51 procent, aby si ČSA zachovaly status národního dopravce. Firma Aeroflot oslovila i další české firmy, PPF a J&T. Ty ale zatím své případné rozhodnutí vstoupit do konsorcia s Aeroflotem neoznámily.
ČSA jsou za loňský rok v plusu
Podle svého generálního ředitele Radomíra Lašáka budou České aerolinie za loňský rok hospodařit s čistým ziskem v řádech stovek milionů korun. Přitom ještě loni v listopadu říkal, že aerolinie plánují zisk kolem 150 milionů. Firma se prý před privatizací „neuvěřitelně dobře“ zajistila na kurzové pohyby a „nepodlehla hysterii“ ve fixování cen paliva. Má tak konkurenční výhodu proti těm, kteří se s odhadem vývoje cen netrefili.
Aerolinky letos čekají rekordní splátky letadel. „Tento rok jsme skutečně na vrcholu investic do letadel, tedy do našeho majetku. Jde řádově o dvě miliardy korun,“ potvrzuje Lašák. Až na konci roku podle něj začnou splátky klesat, protože tři z deseti boeingů, které mají aerolinky na finanční leasing, už budou splaceny.
Do konce roku se prodá i letiště
Stát chce rovněž prodat svůj podíl ve společnosti Letiště Praha. Podle jeho generálního ředitele Miroslava Dvořáka je reálná cena za tento podíl 75 miliard korun. Cena letiště by měla odpovídat součtu úvěru, který jsou investoři schopni na nákup letiště získat, a tržní ceně letišť na burze. Mezi zájemci o letiště jsou letištní operátoři, infrastrukturální fondy a finanční instituce. Ty poslední ale patrně kvůli nástupu finanční krize vypadnou ze hry.
Konkrétní zájem již projevily například vídeňské letiště Flughafen Wien, německý Fraport, francouzská Aeroports de Paris nebo české finanční skupiny PPF, Penta Investments a J&T. Investiční skupina Penta nedávno prodala letišti pozemky pro novou dráhu. Stát se při zahájení procesu privatizace společnosti Letiště Praha ale nechal slyšet, že neplánuje prodej podílu provozovateli některého z okolních evropských letišť.
Státní podnik Správa Letiště Praha hospodařil loni od ledna do listopadu s hrubým ziskem 1,7 miliardy korun, což je meziročně téměř o pětinu více. Výsledky jsou jen za 11 měsíců. Od prosince totiž podnik funguje jako akciová společnost Letiště Praha.