Menu Zavřít

Vláda chystá průkaz „vše v jednom“

23. 6. 2008
Autor: Euro.cz

ELEKTRONICKÉ OBČANSKÉ PRŮKAZY - Již od roku 2010 chce vláda zavést nové elektronické občanské průkazy. Mají nahradit nejen současné občanky, ale i řidičské průkazy či zbrojní pasy. Vedle identifikace mají sloužit i ke komunikaci s úřady.

Další kamínek do mozaiky českého eGovernmentu připravuje ministerstvo vnitra. Po normách o zrovnoprávnění elektronických a papírových dokumentů, datových schránkách či osobních identifikátorech zaměřilo pozornost na zavedení elektronických občanských průkazů. Ty budou sloužit stejně jako současné občanky k identifikaci lidí. Vedle toho ale budou mít řadu dalších funkcí.

Legislativa k e-občankám je zatím ve stadiu příprav. „Materiál o zavedení elektronických občanských průkazů jsme 11. června rozeslali k mezirezortnímu připomínkovému řízení. V současné době stále probíhají jednání o jejich zavedení,“ upřesňuje Markéta Matlochová z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Nových občanek se tak dočkáme nejdříve od roku 2010.

JAKÉ VÝHODY PŘINESOU E-OBČANKY

• nahradí cestovní pasy (v Evropské unii), řidičské průkazy, zbrojní pasy a další doklady

• zajistí vyšší bezpečnost díky ochraně PIN a možnosti zablokování při ztrátě průkazu

• budou obsahovat další aplikace v čipové části karty – elektronický podpis, informace o zdravotním pojištění a podobně

S e-občankou do registrů

Budoucí elektronické identifikační karty by podle představ ministerstva vnitra mohly nahradit nejen stávající občanky, ale i některé další průkazy. V rámci Evropské unie pak budou sloužit jako cestovní doklad. „Elektronický občanský průkaz ve formě identifikační karty umožní odstranit některé průkazy způsobilosti, například zbrojní pas. A výhledově i řidičský průkaz,“ říká Markéta Matlochová. Umožní to chystaný systém základních registrů. Ty budou obsahovat všechny podstatné informace o každém člověku. Tedy včetně těch o oprávnění řídit auto nebo vlastnit zbraň. Přístup do těchto registrů zajistí právě elektronická občanka.

Ministerstvo v současnosti počítá se dvěma verzemi e-občanek. „Předpokládáme, že elektronické občanské průkazy by měly mít 2D kód a kontaktní čip. Každý by si mohl vybrat, zda bude chtít e-průkaz s čipem či bez něj,“ vysvětluje Matlochová. Strojově čitelný 2D kód umožní jak lidem, tak úředníkům nebo policii získat informace z registrů. „Vylepšené“ identifikační průkazy pak díky čipu budou obsahovat i další užitečné aplikace jako elektronický podpis či údaje o zdravotní pojišťovně držitele občanky. „Nepředpokládáme ale zavedení biometrických údajů na elektronický občanský průkaz,“ dodává Markéta Matlochová.

Ztracený průkaz půjde zablokovat

Platnost nových e-občanek má být deset let. Vydávat je budou i nadále obecní úřady. Výměna „klasického“ občanského průkazu se skončenou platností za nový elektronický průkaz bez čipu by měla být zdarma. Za lepší verzi e-občanky s čipem by si však lidé měli připlatit 500 korun. I nový identifikační průkaz bude muset mít každý občan Česka starší patnácti let. Oproti současnosti by ale mělo být možné pořídit „volitelně“ občanku i pro lidi mladší.

Nové elektronické průkazy ušetří – díky nahrazení dalších dokladů – lidem místo v peněžence. Na druhou stranu ale umožní kompletní přístup do registrů a tím značně zvýší rizika v případě jejich ztráty. Proto ministerstvo vnitra navrhuje širší zabezpečení nových dokladů. To zajistí rozdělení průkazu na dvě části.

bitcoin_skoleni

Viditelná část má obsahovat pouze základní identifikační údaje: příjmení, jméno, datum a místo narození, pohlaví, státní občanství, podpis a údaje o platnosti průkazu. Oproti současným občankám tak odpadnou informace o trvalém bydlišti, stavu nebo manželovi či manželce. Elektronická část, obsahující osobní identifikátor pro přístup do registrů, bude čitelná jen s pomocí PIN kódu. Ten bude znát pouze držitel e-občanky. „Obdobně jako u bank by také mělo být možné zablokovat průkaz v případě jeho ztráty,“ doplňuje Markéta Matlochová.

E-občanky nezůstanou zdaleka českou specialitou. Zavádění elektronických identifikačních karet doporučuje všem členským zemím i Evropská unie. V současnosti je už vydávají úřady v Belgii, Estonsku, Finsku, Itálii a Švédsku. Španělsko podobný systém zatím testuje.

  • Našli jste v článku chybu?