Rušení neefektivních nemocnic by mělo přispět ke zkvalitnění zdravotní péčeO tom, co konkrétně znamená zvýšení platů ve státních zdravotnických zařízení, a o rušení některých nemocnic jsme hovořili s poslancem Milanem Cabrnochem (ODS) * Vláda se rozhodla zvýšit o sedm procent příjmy lékařů.
Rušení neefektivních nemocnic by mělo přispět ke zkvalitnění zdravotní péče
O tom, co konkrétně znamená zvýšení platů ve státních zdravotnických zařízení, a o rušení některých nemocnic jsme hovořili s poslancem Milanem Cabrnochem (ODS)
* Vláda se rozhodla zvýšit o sedm procent příjmy lékařů. Jak se na toto opatření díváte?
Vláda se rozhodla zvýšit pouze příjmy lékařů pracujících ve státních nemocnicích, což je jen polovina všech lékařů. Netýká se to tedy samostatně pracujících lékařů či lékařů soukromých a jejich zaměstnanců. Ne všichni lékaři jsou totiž zaměstnanci státu. Vzhledem k tomu, že toto zvýšení není kryto ze státního rozpočtu, vláda nerozhodla o penězích státních, ale o penězích našich. O penězích, které jsme každý z nás zaplatili na veřejném zdravotním pojištění. Veřejné zdravotní pojištění je ale určeno na úhradu mzdových nákladů všech lékařů, nejenom těch, kteří pracují ve státních zdravotnických zařízeních. Tento postup mi proto přijde velmi nespravedlivý s ohledem na soukromý sektor.
* Není to trochu zvláštní přístup? Proč není zvyšování platů určováno schopnostmi, praxí či dalšími objektivními kritérii, namísto plošného preferování jedné skupiny lékařů před druhou?
Jistě. To je přesně to, co kritizuji. Osobně bych si přál, aby dobří, potřební lékaři měli takové příjmy, aby nemuseli poníženě žádat každý rok o jejich zvýšení o jedno, dvě procenta. K tomu je ovšem nezbytné, aby byla podniknuta některá zásadní opatření směrem k restrukturalizaci zdravotnictví a k celému systému poskytování zdravotní péče. Bohužel, ani minulá vláda ČSSD, a zatím ani tato - koaliční - vláda neučinily žádný, byť sebemenší, pokus o jakoukoli reformu. Proto mi připadá pokus o zvýšení platů polovině lékařů laciným krokem. I když pochopitelně lékařům zvyšování platů obecně přeji, není možné postupovat cestou záplatování u těch skupin, které zrovna nejvíce křičí. To ovšem není pouze problém čistě zdravotnictví, ale přístupu vlády ke každé nátlakové skupině.
* Zvýšení platů ve státních zdravotnických zařízení vychází z fixní částky platů. Nebude ale ohrožena celková výše mzdy, pokud dojde k plánované redukci těchto zařízení při převodu na kraje?
Rozumím tomu problému, ale nemyslím si, že zmiňovaná redukce propukne hned první měsíc, to znamená od ledna příštího roku. V každém případě spolu s přechodem na kraje dojde k tomu, co se celá léta odkládalo, to znamená k racionalizaci poskytování zdravotnické péče. Součástí toho může být i to, že se budou centralizovat či soustřeďovat určité služby, především ty specializované. Může se tedy stát, že na těchto pracovištích se objeví více lékařů i z těch zřízení, která se změní v ústavy následné lékařské péče. Tím pádem budou mít lékaři méně služeb, a tím pádem i méně peněz za tyto služby. To je ale správné. Takové pracoviště bude poskytovat více péče, a za více péče bude dostávat i více peněz. Díky tomu bude takovéto zařízení moci lékařům dávat větší základní ohodnocení. Nebude je muset nutit k tomu, aby žili ze služeb. S tímto principem tedy souhlasím, a nemyslím si, že na lékaře dopadne tvrdě, neboť přesun bude rozložen v čase několika let. Naopak to povede ke zkvalitnění zdravotních služeb. Dopadne to totiž tvrdě na ta zdravotnická zařízení, která jsou v systému navíc, nebo poskytují služby, které nejsou využívány. Tam, kde nebude docházet k racionálnímu poskytování péče, budou mít vedení nemocnic skutečně problémy se zaplacením svých pracovníků.
* Ministryně zdravotnictví hovořila o tom, že problémy zdravotnických zařízení, která jsou zadlužena, vyřeší zvýšení pojistného za státem garantované klienty. Vyřeší to skutečně jejich finanční problémy?
Nevyřeší, protože zvýšení platů není pokryto zvýšením výběru pojistného. Plány zdravotních pojišťoven jsou postaveny v září, už počítají se zvýšením platby za státní pojištěnce. Tyto dvě miliardy už jou započteny. To znamená, že nejsou navíc. Předpoklad, že se budou zvyšovat platy v České republice tak, aby se zaplatilo o sedm procent víc na zdravotním pojištění, by znamenalo zvýšení platů o čtrnáct procent. To je ale podle mne neracionální předpoklad. To se nestane, tak že celý systém bude ještě napjatější než loni. A vláda na tom nese svým rozhodnutím o nekrytém zvýšení platů svůj podíl. Manažeři nemocnic nedostanou více peněz, ale budou muset více peněz vyplatit. Nemůže to tedy dopadnout jinak, než že peníze, které dostanou lékaři, půjdou na úkor peněz pro nás pacienty. Pojištěnci budou dostávat levnější léky, ale menší péči. Jenom proto, aby manažeři nemocnic mohli splnit závazek, který jim vláda stanovila, a na nějž nemají prostředky.
* Hovoří se, v souvislosti s převodem nemocnic na kraje bez vypořádání dluhů, že jde o neústavní krok. Hodláte se obrátit na Ústavní soud?
Názory na neústavnost takové kroku existují, a myslím si, že jsou zcela opodstatněné. Jako poslanci jsme o ústavní stížnosti sice neuvažovali, ale hovoří o ní některé kraje.