Menu Zavřít

Vládní milost

2. 1. 2009
Autor: Euro.cz

Biopaliva

Dárek pod stromeček v podobě daňového osvobození čistých biopaliv poslala jejich výrobcům těsně před Vánocemi česká vláda. Není ovšem jisté, jestli jim takové zvýhodnění, které ještě musí schválit Parlament, k něčemu bude. Pumpaři se dle prvních ohlasů do prodeje pohonných hmot s vysokým podílem biosložky nepohrnou. A kdo ví, kde se po letošním červenci, kdy má změna vstoupit v platnost, budou pohybovat ceny benzinu a nafty, směrodatné pro nákupní rozhodování motoristů. Vláda schválením novely zákona o spotřebních daních bere na milost ve světě mnohdy zatracovaná biopaliva. Ještě v polovině loňského roku ministr zemědělství Petr Gandalovič totiž tvrdil, že k jejich dalšímu rozšiřování bude kabinet přistupovat obezřetně a víceletý program na podporu biopaliv v dopravě uvede v život až poté, co se znovu prověří jejich přínos a souvislost s cenami potravin. „Zvýšením odbytových možností vycházíme vstříc zejména zemědělcům, kteří suroviny pro výrobu biopaliv produkují. Současně můžeme očekávat rozvoj navazujících průmyslových odvětví,“ konstatuje Gandalovič nyní, když vláda odsouhlasila plné osvobození od spotřební daně pro čisté rostlinné oleje, čistý metylester řepkového oleje (MEŘO) a bioplyn. Může to být výzva pro Setuzu, největšího tuzemského výrobce MEŘO. Šéf Setuzy Martin Procházka už dříve uvedl, že při daňovém zvýhodnění by se v Česku mohlo podobně jako v Německu uchytit tankování čistého metylesteru. Jeho uplatnění v čisté formě by producenti přivítali i proto, že letos se jim rozšíří konkurence, až Agrofert spustí novou kapacitu v Lovosicích. Z osvobození od daně však mohou těžit i zahraniční dodavatelé, stále více metylesteru se k nám totiž dováží z Německa. Zatímco čisté MEŘO může plně nahradit naftu, nebo by si obě složky mohli řidiči namíchat v libovolném poměru, pro benzinové směsi s biolihem jsou nutná speciálně upravená auta. Právě jejich absencí vysvětlují prodejci pohonných hmot svou neochotu přidat na čerpací stanice stojany pro směs E 85, obsahující patnáct procent benzinu a 85 procent bioetanolu. Firma Agroetanol TTD, která jako první ve střední a východní Evropě začíná E 85 ve středočeské Dobrovici vyrábět, je připravena reagovat na poptávku na trhu. Počítá ovšem s tím, že nové palivo se bude prosazovat pomalu i přes vratku spotřební daně, pokud ji schválí Parlament. Od letoška se také zvyšuje podíl biopaliv povinně přidávaný do nafty a benzinu. Ze dvou objemových procent se u MEŘO zvedá na 4,5 procenta, u bioetanolu na 3,5 procenta. Těchto biosložek se oddanění netýká. Povinnost přimíchávat drahá biopaliva do benzinu a nafty kritizuje výkonný ředitel Centra pro ekonomiku a politiku Petr Mach. Jak řekl, jde o regulaci, která zdražuje pohonné hmoty i potraviny.

  • Našli jste v článku chybu?