Kabinet nevede zemi tak úspěšně, jak se snaží prezentovatDaňové zákony jsou stále příliš komplikované. Stav veřejných financí se pořád zhoršuje. Podařilo se však urychlit řízení před obchodními soudy a ani investoři z Česka zatím neutíkají.
Kabinet nevede zemi tak úspěšně, jak se snaží prezentovat
Daňové zákony jsou stále příliš komplikované. Stav veřejných financí se pořád zhoršuje. Podařilo se však urychlit řízení před obchodními soudy a ani investoři z Česka zatím neutíkají.
V rámci inventury plnění programového prohlášení vlády, s níž přišel sjezd ČSSD, kabinet prohlásil, že je plní. Má však vláda skutečně pravdu? Profit se proto pokusil zkonfrontovat některé části programového prohlášení s realitou. Srovnání není jednoduché, a to z několika důvodů. Programové prohlášení vlády nestanoví často žádné konkrétní body a především žádné termíny, dokdy by tyto body měly být splněny. U některých bodů je často natolik nejasný cílový stav, kterého by mělo být vládní politikou dosaženo, že je obtížné říci, zda již byl vládními či parlamentními akty dosažen, či nikoli.
Referendum u ledu
V části věnované rozvíjení demokracie a právního státu se hovoří o potřebě obecného referenda v Ústavě ČR a o přímé volbě prezidenta. S prvním postulátem přišla ČSSD, s druhým koaliční partneři. Ani jeden z těchto bodů doposud nebyl realizován, ačkoli v době příprav a průběhu prezidentské volby se alespoň o druhém z požadavků mluvilo. Po zvolení Václava Klause prezidentem však debata opět utichla. Dokončena zatím není ani transformace právního řádu vytvořením moderních rekodifikací kodexů úpadkového práva, obchodního zákoníku, zákoníku práce a trestního zákoníku. I když již práce na těchto normách na ministerstvu financí a ve vládě finišují, je (nejenom pro podnikatele) změť nejrůznějších novel stále nepřehledná. S reformou veřejných financí nedošlo ani ke zprůhlednění daňových zákonů, především zákonů o dani z příjmů, stejně tak se čeká na euronovelu živnostenského zákona. Nedošlo ani ke slibované inventarizaci právního řádu (aby se zvýšila jeho přehlednost). Naopak (viz například prezidentem odmítnutý zákon o ZOO) nadále vznikají normy, které legislativní džungli ještě dále znepřehledňují. Byla sice přijata, respektive se v rámci zákona o nájemném projednává, nová úprava vztahů mezi majiteli domů a nájemníky, otázka ale je, zda tento zákon zabezpečuje vyvážené řešení, jak požaduje programové prohlášení.
Co se povedlo
Vládě se podařilo realizovat některé záměry v oblasti reformy soudnictví, a to především zřízením nejvyššího správního soudu a specializovaných senátů u soudů krajských. Pokud napříště dokáže zajistit stoprocentní účast svých poslanců při hlasování, měla by rovněž prosadit takový zákon o soudcích, který by vyhovoval i Ústavnímu soudu. Podařilo se urychlit i řízení před obchodními soudy, i když záměr přesunout agendu z prvního stupně na jiný orgán a zjednodušení podmínek zápisu zůstává zatím hudbou budoucnosti. V oblasti hospodářské politiky se vláda zavázala k podpoře malého a středního podnikání. Má však svázané ruce vzhledem ke struktuře výdajové stránky státního rozpočtu. A tak miliarda ročně, která jde na podporu malého a středního podnikání z rozpočtu, je vzhledem k potenciálu a počtu subjektů tohoto ekonomického sektoru vysloveně marginální. Pod pojmem zkvalitňování investičního prostředí lze vidět cokoli, nicméně příliv zahraničního kapitálu do ČR pokračuje, takže tento záměr se vládě daří naplňovat. Na rozdíl od záměru udržovat zaměstnanost a ekonomickou aktivitu v některých regionech. S neschopností vlády vyrovnat se s těmito problémy souvisí i to, že se jí díky aktivitám odborů z poslední doby nepodaří udržet a posilovat sociální smír. Poslední kapitolou, na niž jsme se zaměřili, jsou veřejné finance, tedy otázka, která nyní nejvíce hýbá vnitropolitickým životem. Oproti programovému prohlášení, které uvažovalo o deficitu veřejných rozpočtů v úrovni 4,9 až 5,4 procenta, se jej po vládních jednáních podařilo snížit na 4 procenta.
Ano, ano, ne, ne
Zda se vládě podaří udržet složenou daňovou kvótu na úrovni roku 2000, ukáže až konkrétní dopad daňových opatření. Už dnes je však jasné, že vláda dosavadními navrženými úpravami nesplní další reformní požadavek, kterým je nezvyšování daňového zatížení. Stejně diskutatabilní a polovičatá jsou opatření, která vláda hodlá v rámci stabilizace státních financí podniknout v sociální, zdravotní a sociální oblasti. Otevřenou otázkou zůstává i to, co z chystaných změn se podaří kabinetu prosadit v parlamentu. Hodnocení se nelze vyhnout ani v případě těch koaličních kroků, které přímo nesouvisely s programovým prohlášením. I zde je výkon vlády rozporuplný. Od zvládnutých povodní, kdy ale spíše využila již přijatých opatření minulých vlád, přes problematickou účast-neúčast v konfliktu s Irákem až po jasný debakl při prezidentské volbě.