Menu Zavřít

VLÁDY MUSÍ POMOCI NOVÉ EKONOMICE

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Viceprezident Cisco Systems Evropa radí: Deregulujte!

EBF24

Chris Dedicoat (43) do společnosti Cisco Systems, která je světovou jedničkou na trhu síťových technologií a z hlediska tržní kapitalizace patří mezi tři největší podniky na světě, nastoupil v roce 1995. O tři roky později byl jmenován generálním manažerem pro oblast velkých podniků ve Velké Británii a Irsku. V dubnu 1999 se stal viceprezidentem a výkonným ředitelem Cisco Systems pro obě tyto země. Od doby, kdy Chris Dedicoat nastoupil do firmy Cisco, vzrosla tržní hodnota této společnosti v Británii a Irsku o 450 procent. V srpnu 2000 se stal viceprezidentem regionální organizace Cisco pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Před příchodem do Cisco Systems Chris Dedicoat pracoval ve společnosti Motorola na různých manažerských pozicích. Je ženatý a má syna. Mezi jeho koníčky patří letectví, vodní lyžování a fandí fotbalovému klubu Aston Villa.

EURO: Společnost Cisco Systems sází na to, že internet zásadně mění život lidí a způsob práce. Podle některých názorů ale skutečně radikální změna ještě nenastala. Ta má přijít až ve chvíli, kdy lidé přizpůsobí svůj způsob myšlení možnostem naprosto propojeného světa, které internet nabízí. Jaký je váš názor? DEDICOAT: Jsem přesvědčen, že internet už podstatně změnil to, jak pracujeme. Podíl investic amerických společností do informačních technologií se pohybuje mezi patnácti až dvaceti procenty celkových výdajů. Přitom ještě na počátku devadesátých let firmy považovaly IT za pouhou součást svých nákladů, nic více. Od poloviny devadesátých let společnosti vidí v informačních technologiích nejen prostředek ke zvyšování produktivity, ale také kanál, jehož prostřednictvím mohou dělat byznys. My třeba zaměstnáváme 40 tisíc lidí po celém světě. Ti mohou být díky internetu v jakoukoliv dobu ve styku s každou částí naší společnosti. Mohou se prostřednictvím internetu vzdělávat. Nebýt internetu, potřebovali bychom k tomu, abychom poskytli našim zákazníkům a partnerům stejné informace, tisíce pracovníků navíc. Pokud jde o způsob života a studia, je třeba se obrátit na mladší lidi. Můj šestnáctiletý syn například čerpá své studijní materiály převážně z internetu. Je schopen si z něj vytáhnout informace, které se týkají jednotlivé konkrétní záležitosti. Nejen ve Spojených státech, ale i ve Velké Británii nebo ve skandinávských zemích ve školách vznikají virtuální třídy, ve kterých profesor navazuje kontakt s žáky prostřednictvím internetu. EURO: Tím však vlastně potvrzujete, že hlavní změny, pokud jde o práci s celým systémem, teprve přijdou.Až se z mladé generace stanou lidé s rozhodovacími pravomocemi. DEDICOAT: Ano. Ale už dnes růst hrubého domácího produktu Spojených států dosahuje šesti procent, inflace je velmi nízká. Je to přímý důsledek vyšší ekonomické produktivity a využití internetu a informačních technologií. EURO: Na druhé straně byla očekávání ještě vyšší. Některé společnosti, které spoléhaly na internetový boom, se dostaly do krize. Mluví se o tom, že se nerespektovala základní ekonomická pravidla. Firmy rizikového kapitálu se pouštěly do projektů, které by ve vzdálenější minulosti neměly šanci. DEDICOAT: Určitě se někdy zapomínalo na osvědčená pravidla byznysu. Pokud se pečlivě podíváte na tyto firmy, zřejmě usoudíte, že kdyby se držely osvědčených pravidel, byly by úspěšnější. Některé společnosti přilákaly investice, ale pak zapomínaly na to, proč tyto investice vlastně získaly. Znalosti a zkušenosti jsou stále důležité. Nynější otřesy na trhu především ukázaly, že podobně jako na jakémkoliv jiném trhu budou existovat úspěšné i neúspěšné společnosti. A trh si teď začíná vybírat ty úspěšné. EURO: V České republice se objevují názory, že něco jako Nová ekonomika vůbec neexistuje. Tvrdí to třeba bývalý premiér Klaus. Základní ekonomická pravidla podle těchto názorů zůstávají stejná, liší se pouze prostředky. Co vy na to? DEDICOAT: Průmyslové revoluci trvalo 200 let, než se dostala do dnešního stadia. Rozdíl je v rychlosti, s níž nová technologie mění trh. Právě rychlost je pro internetovou ekonomiku naprosto klíčová. V minulosti společnosti ze všech sil usilovaly o pětiprocentní zvýšení produktivity. Toho bylo možné dosáhnout i zvýšenými nároky na práci. Dnes si firmy kladou za cíl zvýšit produktivitu o patnáct či dvacet procent a toho nedosáhnete pouze tvrdou prací. Je třeba jinak myslet, používat jiné postupy a lépe využívat dokonalejší technologie. To si žádá jinak vzdělané pracovníky, ale také jinou vládní politiku – silnější podpora vlády je nezbytná. Pokud se podíváte na země, které se dostaly v Nové ekonomice nejdále, je tam cítit podpora komerční sféry, podnikatelé tam mají výrazné výhody. Britský premiér Tony Blair velmi dobře rozumí potřebám podnikání a zvláště malému a střednímu. Právě to je motorem britské ekonomiky, ale nejenom té. EURO: Je britský úspěch dán vládní politikou, nebo spíše tím, že se tamní společnosti dokážou lépe adaptovat? DEDICOAT: Velké britské společnosti se více přizpůsobují globálnímu vývoji, tomu, co se děje ve Spojených státech. Mezi oběma zeměmi existují silné obchodní i kulturní vazby. Malé a střední podniky jsou jako dodavatelé zase pod vlivem velkých společností. Ale povzbuzuje je i vláda, která je vybízí k pořízení nové technologie a zvýšení produktivity. EURO: Jaké formy má mít vládní podpora? DEDICOAT: Jednou z oblastí jsou daňové úlevy při pořizování technologie. Řada zemí má navíc daňové programy, které se týkají i vzdělávání a školení personálu, aby byl schopen technologie efektivně využít. EURO: Bill Gates tvrdí, že firmy stále neumějí technologie efektivně využívat. Každý ví, že je nutné mít přístup k internetu, používat e–mail. Ale jinak přežívající stereotypy brání tomu, aby se technologie využívaly jako komplexní systém.Myslíte si to také? DEDICOAT: Ano, myslím, že je stále hodně společností, které technologie berou pouze jako své náklady. Ale i tyto společnosti se začnou měnit, budou se muset vypořádat s konkurenčním tlakem. Důležité však je, že internetová ekonomika má obrovské dopady nejenom na firmy, ale především na státy. Na světě je dost společností i států, které chápou výhody této ekonomiky a cílevědomě zvyšují svou konkurenční schopnost. Jedním z klíčových aspektů je deregulace. Země, které procházejí transformací, přitom mají nebývalou možnost přilákat firmy, jež se také transformují – právě teď jim totiž nabízejí podíly na trhu. Dříve nebylo možné být skutečně globální a teď to možné je – umožňuje to nová technologie. Jeden z nejrespektovanějších světových podnikatelských vůdců Jack Welch si ještě před dvěma lety myslel, že nová technologie jeho firmu GE nezasáhne. Teď říká, že internet je jeho priorita jedna, dvě i tři. EURO: Mluvil jste o britském trhu,na němž byla úspěšná i vaše společnost. Co očekáváte od českého či středoevropského trhu? Přijde zde stejný boom jako v Británii? DEDICOAT: Kontinentální Evropa měla při zavádění nové technologie zpoždění. Velká Británie má ke Spojeným státům blíže geograficky i kulturně, a byla tak zasažena dříve. Poměrně brzy se ovšem přizpůsobily rovněž skandinávské země. Ale myslím, že také vývoj ve střední Evropě bude rychlý. Pro střední Evropu je to obrovská příležitost. Třeba Česká republika je poměrně mladou zemí s velmi vzdělanými obyvateli. Máte tedy některé základní předpoklady. Hnacím motorem v Británii byly zásadní změny ve vzdělávacím systému. Váš vzdělávací systém je solidní a myslím, že díky němu budete schopni nejen rychleji zavádět nové technologie, ale také rychleji měnit myšlení. Mnoho britských společností je přesvědčeno, že by nyní mělo vstoupit na středoevropský trh. A společné podniky či fúze vám pomohou rychle se přizpůsobit, získat nové technologie. EURO: Nicméně, když si vezmeme vaši společnost, dá se očekávat,že bude na českém trhu poskytovat služby především velkým nadnárodním firmám. Myslíte si,že třeba české malé a střední podniky jsou už dnes schopny podobné technologie zavádět? DEDICOAT: Už dnes nabízíme program vzdělávání pro malé a střední podniky a chceme, aby se Česká republika tohoto programu také zúčastnila. Chceme těmto podnikům ukázat, na co vše by měly být připraveny, jakými stadii musí projít. Jedním z nebezpečí je, že když někdo vstoupí do světa internetu, začne používat e–mail a víceméně se s tím spokojí. Maximálně ještě vytvoří webové stránky. Podnikatelé pak předpokládají, že už investovali peníze a ty se jim musí vrátit. Samotné vytvoření stránek však nestačí. Jde o vytvoření stránek, které lákají zákazníky tím, že skutečně poskytují potřebnou informaci, a to jednoduše a rychle. Je nutné tyto informace ušít přesně na míru požadavkům zákazníků. A je třeba mít technologii, která umožní jejich distribuci. Nelze se spokojit s tím, že vás na síti někdo navštíví, vy také musíte jít k zákazníkům. Teprve poté, co technologie výrazně zvýší produktivitu práce, je možné očekávat zisky. Je třeba na webových stránkách umístit ceník, umožnit zákazníkům objednávky přímo na síti. Naše firma v loňském roce dosáhla 80 procent tržeb prostřednictvím webu. To znamená značnou úsporu pracovních sil. Obchod na síti však není pouze levnější, je také efektivnější. Pokud si někdo něco objednává elektronickou cestou, zpravidla ví naprosto přesně, o co má zájem. To umožňuje poskytnout zákazníkovi skutečnou výhodu. EURO: Pro malé podniky ale toto vše znamená velké investice. Situace českých malých a středních firem je obtížná, spíše musí bojovat o přežití než investovat do budoucnosti. DEDICOAT: Určitě je to složité. Když začínáte jakýkoliv byznys, musíte uvažovat o své produktivitě. A pokud víte, že určité produktivity nedosáhnete, nemůžete se do toho pouštět. Věřím však, že většina podnikatelů, pokud skutečně důkladně prošetří své možnosti a zamyslí se nad tím, co může zákazníkům poskytnout třeba za tři nebo šest měsíců, je schopna dosáhnout dostatečné konkurenční schopnosti. Situace malých a středních podniků je složitá na celém světě. Je ale také pravda, že se někdy nedostatečně zamýšlejí nad možností úspor, zavádění technologií nebo prostě nevidí nové příležitosti na trhu ani své potenciální obchodní partnery. K tomu je zapotřebí podnikavé vedení, které je schopné inovovat. Pokud prodáváme stále stejným zákazníkům a používáme stále stejné principy pro výpočet nákladů, ničeho nedosáhneme. EURO: Přesto podniky nejdříve potřebují získat finance, ať už od bank, nebo třeba fondů rizikového kapitálu. A v tomto ohledu jsou možnosti ve střední Evropě mnohem menší než třeba v Americe. Co s tím? DEDICOAT: Myslím, že si podnikatelé z oblasti rizikového kapitálu uvědomují, že Evropa se pro ně stává velkou příležitostí. A výše rizikového kapitálu, který přichází do Evropy, je už velmi vysoká. EURO: Platí to i pro střední Evropu? DEDICOAT: Určitě nejdříve zamíří do západní Evropy. Ale rizikový kapitál bude mít především zájem o země, které prokážou schopnost rozvoje technologií a jejichž firmy budou schopny se napojit na globální sítě. Úspěch každé země závisí na tom, jaké si vytvoří předpoklady pro to, aby se investice staly efektivními. Právě Británie je díky tomu pro rizikový kapitál zajímavá. EURO: Podle řady názorů v České republice celou situaci ještě komplikují vysoké telekomunikační poplatky. Jak vnímáte tento problém? DEDICOAT: Deregulace je základ. Bývá bolestivá pro jakoukoliv společnost, která jí musí projít, a zvláště pro ty firmy, jež dosud neměly žádnou konkurenci. Ale pro země je to nezbytné. Dokud neprojdou skutečnou deregulací, budou méně zajímavé pro zahraniční investory. EURO: To znamená nejdříve deregulace a pak daňové úlevy? DEDICOAT: Ano, myslím, že deregulace je skutečně klíčová pro investice. Ale i pro společnosti, které tradičně poskytují telekomunikační služby, je důležité, aby šly s dobou. Hlasové přenosy po celém světě budou díky internetu zdarma. Bude se platit za služby, informace, obsah. Je důležité, aby firmy pochopily, že to je cesta, jíž se bude trh ubírat. A pak: zajímavé budou především země s dobrým školským systémem. Potřebujeme talentované a vzdělané lidi. EURO: Říkal jste, že se bude platit hlavně za obsah. Vy ale nabízíte spíše infrastrukturu, technická řešení, technologie umožňující propojení sítí. Co je podle vás zajímavější byznys? DEDICOAT: Dobrou infrastrukturu potřebují jak země, tak provozovatelé služeb, velké i malé firmy. Ale musíme být zároveň schopni ukázat, jak lze technologii využít. Musíme mít zkušené pracovníky a musíme spolupracovat s partnerskými firmami. Jen v loňském roce jsme podle našich propočtů díky nové technologii v naší společnosti ušetřili miliardu dolarů. Nejúspěšnějšími firmami nejsou ty, které poskytují pouze kvalitní vysokorychlostní propojení, ale ty, jež zároveň nabízejí obsah. Zákazníci hledají především informace. Podívejte se na svět mobilních telefonů. V této oblasti je Evropa – snad vedle Japonska – lídrem na trhu. A je jasné, že lidé budou v budoucnu kromě přenosu hlasu čím dál tím více požadovat jiné služby. Proto také velké mediální společnosti vytvářejí aliance s provozovateli služeb – je nutné doručit tento obsah lidem. Zisky a růst příjmů bude přinášet především obsah a média. EURO: Proto jste uzavřeli partnerství s poradenskou firmou KPMG? DEDICOAT: Ano. To, co považujeme v případě KPMG za zajímavé, jsou jejich zkušenosti s tím, jak se podniky rozvíjejí, jak procházejí obdobími změn managementu. Myslíme si, že toto spojení nám umožní získat přístup ke konzultantům a vzdělávat je v tom, co umíme – tedy vést je do internetové ekonomiky. Ale také potřebujeme lidi a společnosti, které jsou schopné aplikovat naše řešení. Potřebujeme partnery, protože trh je komplexní a nemůžeme dělat všechno. KPMG může ve spolupráci s námi nabízet řešení, jež zahrnují i způsob přenosu hlasu, dat či obrazu. EURO: Vy prodáváte výrobky,služby i zkušenosti. Co z toho je nejdůležitější? DEDICOAT: Všechno. Dodáváme podnikům celou infrastrukturu. Zároveň nabízíme služby a zkušenosti, díky nimž jsou naši zákazníci schopni tuto technologii efektivně využívat. Prvním krokem je vždy změna kultury. Společnost musí přijít na to, že je třeba něco dělat úplně jinak.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).