Menu Zavřít

VLAJKOVÁ LOĎ

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Volvo S 80

MM25_AI

Pryč jsou časy, v nichž se každé volvo chlubilo konzervativní karoserií tak hranatou, že se o ni člověk téměř mohl pořezat. Ať už světem vládly jakékoli trendy, vozy z této automobilky prostě image neměnily. Jako první prolomilo tradici luxusní Volvo S 80, jemuž sudičky nadělily mnohem jemnější tvary. Jeho předchůdce připomíná na voze snad jen neodmyslitelná mřížka chladiče přeškrtnutá ocelovou páskou – jejím účelem je držet uprostřed tohoto roštu logo automobilky. Jinak se robustní sedan vyšší střední třídy pyšní poměrně oblými tvary.
Elegantní linie Volva S 80 skrývají pod kapotou sílu, za kterou by se nemusel stydět ani Herkules. Ve výběru motorů jsou zážehový pětiválec o objemu 2,4 litru, o půl litru větší šestiválec a přeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 2,5 litru. Nejsilnější motor, který měla redakce týdeníku EURO k dispozici, byl benzinový šestiválec 2,8 litru se dvěma turbodmychadly a výkonem 272 koní.
Horní hranice rychlosti testovaného stroje se pohybuje kolem 250 kilometrů v hodině. Už při 2100 otáčkách za minutu má motor maximální točivý moment 380 Nm. Vůz byl vybaven automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení, bohužel pouze čtyřstupňovou. K motoru by se ale spíše hodil šestistupňový manuál, a to kvůli lepšímu požitku z jízdy i nižší spotřebě. Ta je totiž obrovská – při testu se držela mezi čtrnácti a patnácti litry na sto kilometrů jízdy – bez ohledu na to, zda se jezdí po městě či mimo něj.
Co se týče interiéru, Volvo S 80 nabízí ve standardu výbavu, která odpovídá luxusní limuzíně z konce dvacátého století. Snaha automobilky o stoprocentní bezpečnost je vidět na počtu různých airbagů – čelních, bočních a také bočních na ochranu hlavy. Vůz má také systém WHIPS, který zvyšuje bezpečnost při nárazu zezadu. O úsilí chránit posádku svědčí třeba i taková drobnost, jako je neustálé výstražné pípání při jízdě bez zapnutého bezpečnostního pásu. Neupoutaný řidič se ho prostě nezbaví.
V kabině Volva S 80 nechybí palubní počítač, klimatizace ani tempomat. Při dravé jízdě nebo třeba při přejezdu tramvajových kolejí upozorňuje kontrolka pod volantem řidiče, že pneumatiky nepřiléhají plnou plochou k vozovce. Ventilace se neomezuje jen na palubní desku, ale je zabudovaná i ve středních sloupcích karoserie. Na pohodlí je pamatováno i v zavazadlovém prostoru, lze jej totiž rozdělit výsuvnou zástěnou.
Švédskou automobilku Volvo vlastní americký Ford. Ten rezignoval na výrobu velkých luxusních aut a plně se v této oblasti spoléhá na své dceřiné společnosti - Aston Martin, Jaguar, Lincoln a Volvo. Švédská S 80 hraje roli jedné z vlajkových lodí stoprocentně.

  • Našli jste v článku chybu?