V koženkovém křesílku v čele dlouhého dřevěného stolu člověk rychle zapomene, že sedí ve vagonu. Navíc v salonním voze komunistických prezidentů, který na konci července 1968 vyrazil s delegací Alexandra Dubčeka do Čierne nad Tisou na osudové jednání s Leonidem Brežněvem. Z neveselého snění mě vytrhává zapískání horské parní lokomotivy Rosnička v čele vlaku a po chvíli dunění hlasitého motoru Bardotky na konci soupravy. Speciální Prezidentský vlak, jenž ke 100. výročí vzniku Československa vypravilo Národní technické muzeum a České dráhy, právě vyjíždí na letní pouť po krajích.
Nejvzácnější skvosty jedou vpředu.
Takzvaný Masarykův vůz smíchovská vagonka Ringhoffer vyrobila k 80. narozeninám prvního československého prezidenta v roce 1930. Komunisté chtěli vzácnost po roce 1968 zlikvidovat, ale díky několika železničářům vagon přežil komunismus „schovaný“ v Českých Velenicích.
Zajímavý je i vagon Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909.
Moderní dějiny Československa pak připomíná padesát let starý těžkotonážní vůz, s nímž cestoval nejen Dubček, ale později i Gustav Husák. Extrémních 51 tun váží i kvůli olověné podlaze, která měla pohlaváry uvnitř chránit před radiací. Všechno - včetně záclon i původního plastového závěsu ve sprše - tady člověka vrací do normalizační reality. Naštěstí se odtud dá vystoupit. 0
Kde bude vlak k vidění (výběr míst) Zlín 16. a 17. července Olomouc 19. a 20. července Pardubice 22. a 23. července Plzeň - Jižní Předměstí 7. a 8. srpna Plasy 10. až 12. srpna Lužná u Rakovníka 14. až 19. srpna Chomutov 21. až 26. srpna Praha - Masarykovo nádraží 28. srpna až 2. září
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz