Menu Zavřít

Vlakem z Prahy do Plzně rychleji než autem. Nová trať zkrátila cestu na 74 minut

11. 12. 2018
Autor: čtk

Cesta z centra Prahy do středu Plzně vlakem se od tohoto týdne zkrátila na 74 minut a je rychlejší než jízda autem. Umožnila to nová trať mezi Rokycany a Plzní, jejíž součástí je Ejpovický tunel, který je nejdelším tunelem v České republice. Na stavbu za 6,8 miliardy korun přispívá EU částkou 3,5 miliardy korun, řekl při zprovoznění klíčového úseku Marc Lemaitre z Evropské komise, generální ředitel DG Regio.

„Nová trať (o délce 14 kilometrů) je součástí hlavního koridoru Rýn - Dunaj. Přináší výhodu nejen obyvatelům plzeňského regionu, ale díky osobní a nákladní dopravě také celému Česku a Evropské unii,“ uvedl Lemaitre.

Projekt je spolufinancovaný operačním programem Doprava, který podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) patří mezi nejrychleji a nejlépe čerpající operační programy v České republice a „má velmi dobře našlápnuto i do nového programovacího období od roku 2021“. Dostálová uvedla, že s DG Regio připravila znovurozdělení peněz z částí operačních programů, které tolik nečerpají, do těch, kde je poptávka vysoká. „Ujistila jsem Marka Lemaitrea, že Česká republika je připravena na nové programovací období. Zmapovali jsme investiční potřeby až do roku 2030,“ uvedla ministryně. DG Regio podle Dostálové naslouchá potřebám členských zemí a pro roky 2021 až 2027 zacílí evropské zdroje na skutečné potřeby států.


České dráhy zdraží jízdenky o 2,5 procenta. Slibují ale více spojů

ilustrační foto


„Plzeň patří k centrům, která mají být dostupná z Prahy po železnici do jedné hodiny a k tomuto plánu se postupně přibližujeme,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je dalším cílem zvýšení rychlosti mezi Prahou, Plzní a Mnichovem, tedy zdvojkolejnění a elektrifikace trati z Plzně ke státní hranici i na její druhé straně. „Realizaci umožní nedávné rozhodnutí spolkového ministra dopravy o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení do naléhavých priorit spolkového plánu dopravních cest,“ řekl Ťok. Přiznal, že se na bavorské straně příprava zadrhla. V pátek bude jednat se spolkovým ministrem dopravy o tom, kdy Deutsche Bahn začne modernizaci intenzivně chystat.

Ejpovický tunel má dva 4,15 km dlouhé tubusy. Povolená rychlost je 160 kilometrů za hodinu, ale může se v něm jezdit až 200 kilometrů za hodinu. Podle Ťoka je první částí plánované vysokorychlostní trati. „Chceme se k ní brzy dostat. V nejbližší době budeme spravovat a zvyšovat rychlost v úseku mezi Berounem a okrajem Prahy,“ uvedl. Po nutné opravě této trati bude příští rok ministerstvo a vláda rozhodovat o jedné ze tří variant stavby berounského tunelu.

Plzeň jako součást Prahy

Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) se 11minutovou dobou jízdy vlakem z Rokycan do Plzně staly Rokycany předměstím Plzně a čeká je masivní rozvoj. „Pokud se podaří tunel z Berouna do Prahy, stane se Plzeň součástí Prahy. A dále je pro nás naprosto zásadní propojení Praha - Mnichov. Efekty z obou staveb by byly pro Českou republiku i Bavorsko obrovské,“ uvedl.

„Modernizace trasy Plzeň - Rokycany znamená velký krok k napojení našeho města na Prahu, na opačnou stranu do Německa a ke zlepšení průjezdnosti koridoru, který je součástí evropských železničních cest,“ uvedl primátor Plzně Martin Baxa (ODS). Na III. koridoru už jsou hotové části Plzeň - Cheb, Beroun - Zbiroh, Zbiroh - Rokycany, Rokycany - Plzeň a průjezd Plzní. Jako poslední se připravuje nová trasa Beroun - Praha s dvacetikilometrovým berounským tunelem, který může být v celku, rozdělený na dva nebo i na více tunelů. Doba jízdy z Prahy do Plzně se po dokončení celé trati má dostat na 45 minut.

MM25_AI

Dále čtěte:

Růst na železnici: České dráhy loni vydělaly téměř miliardu

Tendr za šest miliard. České dráhy koupí 50 elektrických vlaků

Donaha. Leo Express věří, že se ukáží predátorské praktiky Českých drah

České dráhy prodají SŽDC pozemky. Získané miliardy chtějí investovat

 ilustrační foto

  • Našli jste v článku chybu?