JEDNODENNÍ VÝLETY Nenápadnou podmnožinou expandujícího turistického průmyslu jsou jednodenní vlastivědné výlety. V Česku mají letitou tradici. V současnosti se na tomto poli snaží prosadit i mnoho drobných soukromníků. Mají ale silnou konkurenci v podobě dotovaných informačních turistických center.
JEDNODENNÍ VÝLETY Nenápadnou podmnožinou expandujícího turistického průmyslu jsou jednodenní vlastivědné výlety. V Česku mají letitou tradici. V současnosti se na tomto poli snaží prosadit i mnoho drobných soukromníků. Mají ale silnou konkurenci v podobě dotovaných informačních turistických center.
Sbalte chlebník, vezměte termosku a sejdeme se v sobotu ráno na autobusovém nádraží. Pak rovnou na nějaký ten zámek nebo do venkovského skanzenu.
Tak nějak to vypadalo a vypadá. Jednodenní vlastivědné výlety měly dlouholetou tradici již za socialismu, kdy patřily mezi nejdostupnější způsob jak vyplnit volný víkend. A přestože je dnes možností pro volný čas nesrovnatelně víc, i v současnosti si udržely vlastivědné výlety popularitu.
Snaží se je organizovat i mnoho drobných podnikatelů. Vstup na tento úsek turistického ruchu ale nemají lehký. Vlastivědné výlety a vycházky jsou totiž tradičně doménou veřejných informačních center, která mají hned dvojí konkurenční výhodu. Jednak si místo v poskytováních těchto služeb vytvořila již dávno, zároveň se mohou opřít o podporu z veřejných peněz.
S VÝLETY KONČÍME, ŠANCI MAJÍ SOUKROMNÍCI
Zatímco v poznávacích městských vycházkách si drží informační služby neochvějně svou pozici, u autokarových výletů se v poslední době otevřela soukromému sektoru skulinka. Velký hráč na trhu - Pražská informační služba - totiž organizaci těchto výletů ukončila. „Velmi mě to mrzí, ale museli jsme jejich pořádání uzavřít. Ukázalo se, že jsou nerentabilní,“ říká Jiřina Chrastilová, vedoucí vlastivědného útvaru Pražské informační služby. Na rozdíl od pěších vycházek totiž představují autokarové zájezdy větší náklady, zejména právě kvůli zajištění autobusu. A návratnost vložených peněz je nejistá, protože se odvíjí od toho, kolik zájemců se nakonec výletu zúčastní.
Uvolněné příležitosti se po Pražské informační službě chopili soukromníci. Například velkopopovická podnikatelka Marie Abrahámová, která provozuje cestovní agenturu Unisma. Aby nebyly výlety prodělečné, snaží se podnikatelka o úsporný přístup. „Nemáme úřednické zázemí. Od propagace až po konečný výsledek je zajišťujeme v pouhých dvou lidech,“ uvádí Abrahámová. „Díky tomu jsou provozní náklady minimální a do ceny se promítnou jen skutečné náklady na samotný výlet,“ říká. V nabídce agentury jsou například sobotní zájezdy k šumavským jezerům nebo do panství rodu Smiřických. Ceny výletů se pohybují v rozmezí 400 až 900 korun na osobu.
Podobnou nabídku vlastivědných výletů má i cestovní kancelář podnikatelky Aleny Krčálové. „Zájem je zejména ze strany seniorů. Návratnost nákladů a případný zisk závisí na dvou faktorech. Jak daleko autobusem jedeme a kolik lidí přijde,“ uvádí Krčálová. Podle ní je v současnosti těžké se na trhu prosadit. „Je již plně obsazený. Mám stabilní klientelu, ze které žiji. Ale kdyby chtěl přijít nový subjekt, měl by už velmi těžkou pozici. Je zde mnoho větších agentur, které mají širokou škálu turistických služeb, takže případné občasné prodělky z jednodenních výletů mohou dotovat z jiných aktivit,“ podotýká podnikatelka.
PROCHÁZKY NERUŠÍME
V případě pěších vlastivědných procházek musejí navíc soukromníci počítat stále s plnou konkurencí informačních služeb. Od procházek - na rozdíl od autokarových výletů - například Pražská informační služba rozhodně ustupovat nehodlá. „Nyní se hodláme koncentrovat právě na procházky po pražských pamětihodnostech,“ potvrzuje pracovnice této organizace Jiřina Chrastilová. Informační služba se přitom může opřít o finanční podporu od města.
Velmi aktivní je také Turistické informační centrum města Brna. „Například každou středu pořádáme pro veřejnost vzdělávací okruhy po městě. Pro děti jsme letos zavedli vycházky s názvem Po stopách Napoleona či Když krajem táhli Švédové. Velký zájem o poznávací okruhy je mezi zahraničními návštěvníky, například mezi Angličany,“ uvádí tisková mluvčí centra Hana Baldelli. Na rozdíl od svých pražských kolegů, brněnští pracovníci informačního centra neupustili ani od pořádání autobusových výletů. „Nabízíme například exkurze do pivovaru Černá Hora a do vinařských sklepů s degustací vín místní produkce,“ uvádí Baldelli.
ŠPACÍR ZA ČTYŘI PĚTKY
Pro soukromníky mají procházky po městských pamětihodnostech výhodu v tom, že nevyžadují velké náklady. Tomu ale odpovídá i vstupné. „Vzhledem k tomu, že je víceméně symbolické - zpravidla 40 korun -nejsou výdělkem vysoké sumy,“ uvádí Alena Krčálová.
Kromě státem podporovaných informačních center je navíc nutno počítat i s konkurencí v podobě nelegálních průvodců. „Vím o několika »průvodcích«, kteří vycházky pořádají bez jakéhokoliv živnostenského oprávnění, nemají ani průvodcovské zkoušky a zákazníky získávají nižšími cenami. Jedná se zpravidla o penzisty, kteří mají svůj pravidelný důchod, nejsou tedy na tomto typu podnikání existenčně závislí,“ říká Krčálová.
Vlastivědné výlety lze tedy souhrnně popsat jako nenápadnou součást turistického průmyslu, kterou neprotékají obří sumy, ale jíž se může zabývat i malý živnostník. Vyjít lze z tradice, kterou u nás mají. „Poptávka je poměrně velká, zejména ze strany seniorů, kteří se zajímají o historii. V poslední době se ovšem snažíme vycházky plánovat v pozdějších odpoledních hodinách a o víkendech, abychom umožnili účast i pracovně aktivním lidem,“ dodává Krčálová.