Menu Zavřít

Vlastní byznys odstartovali při studiu vysoké. S papírovými 3D skládačkami chtějí prorazit do zahraničí

25. 5. 2021
Autor: PaperTime
  • Podnikatelé Egor Nefedov a Jaroslav Peterka si ještě při studiu vysoké školy založili firmu PaperTime

  • Vyrábějí papírové 3D skládačky, které si zákazníci sami postaví a následně použijí jako dekoraci do interiérů

  • Kvůli koronavirové krizi momentálně prodávají výhradně na svém e-shopu, chystají se proniknout i na zahraniční trh


Podnikání je vždycky lákalo a k tomu měli potřebu učit se rychleji než většina spolužáků. A tak ještě při studiu Vysoké školy ekonomické v Praze rozjeli vlastní byznys s tím, že se získané znalosti pokusí převést do praxe. „Ve chvíli, kdy jsme se rozhodli, že chceme společně s něčím začít, nápadů jsme probrali mnoho a papírové dekorace do interiéru se nám zdály být jako sympatický začátek, na kterém se spoustu naučíme a v případě, že by to nevyšlo, zas tolik neztratíme,“ vypráví Jaroslav Peterka, který se svým spolužákem Egorem Nefedovem vlastní firmu PaperTime vyrábějící papírové skládačky.

Těch momentálně prodávají v průměru 250 až 300 měsíčně, a to zpravidla online. Ještě před pandemii však nadpoloviční část tržeb tvořily designové výstavy, markety a prodeje v partnerských prodejnách. „Ze dne na den se vše změnilo a předplacené nájemné a vstupy na fyzické eventy byly zmražené a odložené na neurčito. Pro nás to v té době nebylo vůbec příjemné. Reagovali jsme ale pohotově a začali se věnovat primárně prodeji na vlastním e-shopu. V té době lidé hledali, jak se doma zabavit, a my jsme byli jednou z možností,“ říká Peterka.

Finální produkt si zákazníci složí až sami doma. Zdroj: PaperTime

Podnikání oba berou také jako příležitost, jak během studia získat cenné zkušenosti. To se s jejich vlastní praxí navíc častokrát prolíná. „V rámci našich mimoškolních podnikatelských aktivit jsme měli možnost nahlídnout a vyzkoušet si několik různých oblastí od strategického a produktového managementu přes marketing a logistiku až po projektový management, protože v posledních několika měsících na PaperTime nepracujeme už jen my dva,“ říká Nefedov s tím, že se často stává, že věci, které probírali ve škole, již řešili i v podnikání. Někdy tomu bývá i naopak. „Zároveň jsme na projektu PaperTime postavili i naše bakalářské práce, které jsme tento semestr psali,“ doplňuje.

Špatná cílová skupina

Projektu spolužáci zpočátku příliš nevěřili, své zákazníky si však nakonec získali originalitou, protože stejný produkt v té době žádný jiný český výrobce nenabízel: „Myslíme si, že velkou roli hraje také náš agilní přístup, kdy jsme neměli problém celý koncept i produkt několikrát proměnit ve velice krátkém období, dovést produkt do dokonalosti a poskytnout zákazníkům co možná nejlepší zážitek,“ přibližuje Peterka a zároveň přiznává, že velká změna je čekala hned na začátku podnikání.

Svým sortimentem, který se skládá převážně z papírových 3D zvířat, původně mířili na mileniály s představou, že produkty budou sloužit čistě jako interiérový doplněk. „Na první výstavě, které jsme se zúčastnili, jsme pochopili, že zákazníci to kupují dětem. Neváhali jsme a během několika týdnů jsme vytvořili úplně novou nabídku a staré modely jsme doprodali ve slevě,“ vzpomíná Nefedov. U nových produktů oba zakladatelé pak dbali především na barevnost a počet dílků, aby skládačky zvládl úplně každý. To, jak dlouho výtvor vydrží, pak zaleží na přístupu každého zákazníka. Ačkoli je konstrukce po složení tvrdá, stále se jedná o papír.

Původně měly být skládačky určeny k dekoraci, zájem o ně ale měly i děti. Zdroj: PaperTime

Na rozdíl od prvotních skládaček, které si musel zákazník doma sám vystřihávat, jsou ty aktuální mnohem snazší. Některé zvládnou i děti od 6 let. „Složitost odhadujeme již při návrzích a 3D modelování, na základě velikosti a počtu dílků a přehybů. Dále ji testujeme při vzorkování, kdy je potřeba vše složit. Posledním ověřením je zpětná vazba našich zákazníků,“ vysvětluje Peterka a dodává, že momentálně pracují i na jednodušší variantě, kterou zvládnou i mladší děti.

Celý proces výroby pak trvá několik týdnů. „Nejprve všechno modelujeme ve 3D a vytváříme konstrukci s minimálním počtem polygonů. Poté připravujeme výkresovou dokumentaci a vzorkujeme. Právě vzorky jsou někdy problém, protože je potřeba každý produkt manuálně složit a odstranit veškeré nedokonalosti, aby byl proces skládání pro zákazníka co možná nejpohodlnější,“ říká Nefedov. Nakonec jde vše do výroby, kde jsou jednotlivé dílky vyhotovovány pomocí laserových výseků a poté kompletovány do finálního balení. To si pak zákazníci doma složí například do tvaru 3D lišky, psa i pandy. Výrobky lze rovněž zarámovat a pověsit na zeď.

Z Čech až do Itálie

Jak už se dnes pomalu stává zvykem, i firma PaperTime se při výrobě skládaček snaží být co možná nejšetrnější k přírodě. Ostatně k výrobě svých produktů původně používala 100% recyklovatelný papír od českých dodavatelů. Ten ale po čase musela vyměnit za italský. „ Bohužel kvalita a výběr odstínů a gramáže nebyly úplně ideální. Chceme nabízet něco prémiového a toto se s myšlenkou bohužel rozcházelo. Našli jsme ale papír výborné kvality, který pochází z Itálie, kde je nabídka nesrovnatelná. Byla to jasná volba,“ přibližuje Peterka.

Malým dětem je elektronika k ničemu. Potřebují rozvíjet jemnou motoriku, říká výrobce dřevěných hraček
Přečtěte si také:

Malým dětem je elektronika k ničemu. Potřebují rozvíjet jemnou motoriku, říká výrobce dřevěných hraček

Problém oba zakladatelé vidí v tom, že některé odstíny nejsou vyrobeny z recyklovatelných vláken. „To se ale snažíme vybalancovat tak, že za každou objednávku přispíváme na výsadbu stromků. Spolupracujeme s neziskovou organizací One Tree Planted, která se zaměřuje na lokality po celém světě tam, kde je to zrovna nejvíce potřeba,“ doplňuje Nefedov. Kromě toho se firma snaží minimalizovat veškerý odpad, a to například tím, že zbylý papír využívá k výrobě vizitek, které vypadají jako jednotlivé dílky skládaček.

FIN25

Kromě nových motivů zvířat a skládaček pro nejmenší v PaperTime aktuálně pracují na rozšíření vánoční kolekce, přičemž inspiraci hledají přímo u svých zákazníků. „Kdykoliv se s nimi máme možnost pobavit, ptáme se, jak se jim skládá, co se jim nelíbí a co by změnili, nebo třeba co dalšího by si z papíru rádi složili. Jednou za čas nápady projdeme a ty, které se opakují nejvíce, zařazujeme do nabídky,“ říkají zakladatelé. Tento rok by se rovněž chtěli zaměřit na zahraniční trhy.

  • Našli jste v článku chybu?