DATABÁZE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ Stále více lidí hledá vhodné ubytování prostřednictvím internetu. Zde najdou velké množství databází hotelů a penzionů. Hoteliéři se proto musí přizpůsobit a zařadit se do některé z nich. Volit by měli podle ceny, návštěvnosti stránek a jejich celkové úrovně.
DATABÁZE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ Stále více lidí hledá vhodné ubytování prostřednictvím internetu. Zde najdou velké množství databází hotelů a penzionů. Hoteliéři se proto musí přizpůsobit a zařadit se do některé z nich. Volit by měli podle ceny, návštěvnosti stránek a jejich celkové úrovně.
V dnešní době se prakticky žádný hotel neobejde bez patřičné prezentace na internetu. Vlastní webové stránky - nebo alespoň zařazení do některé z mnoha internetových databází - jsou pro ubytovací zařízení zásadní. Hoteliéři se ale ocitají pod tlakem mnoha nabídek různých provozovatelů a není zcela jednoduché se v nich orientovat.
„Databáze nám na jedné straně skutečně pomáhají, ale na straně druhé jsme v nevýhodě, když v nějaké nejsme. Ty stránky jsou také často udělané tak, že je vyhledávače najdou dříve, než náš vlastní web, a pak jde objednávka přes ně a my platíme provizi,“ stěžuje si majitel hotelu v Českém Krumlově. Zařazení vašeho hotelu do internetové databáze umožní potenciálnímu klientovi snadné srovnání služeb a cen. To může být zároveň nevýhodou. Platí pravidlo, že nižší cena vítězí. Dobré je, když prezentace zároveň obsahuje odkaz na vaši vlastní webovou stránku, čímž se zvýší její návštěvnost.
NEJVÝHODNĚJŠÍ JE PROVIZNÍ PLATBA
Většina hoteliérů považuje internetové databáze za jeden ze stěžejních prostředků jak získávat klienty. „V žádném případě se nerozhodujeme pod nějakým tlakem. Doporučil bych hoteliérům, ať dobře zvažují svá rozhodnutí. Existují nabídky, které počítají s provizní platbou až po realizovaném prodeji hotelových kapacit - ty patří určitě k těm lepším a do jisté míry i serioznějším! Je zde následně také jasná zpětná vazba, jak je takový web pro hotel užitečný,“ říká Jiří Motan, předseda hotelové sekce sdružení HO. RE. KA a ředitel hotelu Akademie Hrubá Voda u Olomouce.
Provizní platba je samozřejmě pro hoteliéra nejjistější metodou. Pokud mu prezentace nepřivede zákazníky, nemusí za ni nic platit. Jsou ale i jiné platební systémy. U některých internetových databází zaplatíte poplatek za samotné zařazení hotelu a zřízení prezentace, jinde se platí jednou ročně nějaký paušál za udržování stránek. Častá je kombinace paušálního placení a provize ze prostředkovaných objednávek. Do platby může být zahrnut také inzerát v tištěném katalogu. V každém případě musí majitel ubytovacího zařízení zvážit, jestli se mu vyplatí investovat do jiného platebního systému, než jsou samotné provize.
„My máme dva druhy zařazení. První možností je roční poplatek podle kapacity, kvality a lokality ubytovacího střediska plus desetiprocentní provize. Druhý systém je čistě jen provize, která se pohybuje v rozmezí mezi patnácti a dvaceti procenty. Máme zhruba poloviční rozdělení podle způsobu a platby, někomu vyhovuje kombinovaná a jinému jen provizní,“ říká Ladislav Kučala, manažer projektu www.penzionhotel.cz.
O KOM SE NEMLUVÍ…
„Každý hoteliér musí zvážit sám, zda je, či není pro jeho ubytovací zařízení daný web zajímavý, či nikoliv. Samozřejmě je velmi důležité, aby se o hotelu vědělo, protože i tady platí zásada: o kom se nemluví, jako by nebyl! Jsou hotely, které velkou reklamu ani nevyžadují, protože mají svou stálou a vracející se klientelu. Pro nové a neznámé hotely je ale velmi důležité dostat se do povědomí laické i odborné veřejnosti, a to co nejrychleji. Právě web je jednou z možností, jak toho dosáhnout,“ říká Jiří Motan. Internet poskytuje hlavně menším hotelům jedinečnou možnost jak oslovit zákazníky.
NAVŠTĚVOVANÉ A LEHCE VYHLEDATELNÉ
Na internetu je těchto stránek nepřeberné množství. Server www.cestovniruch.cz/databaze jich eviduje kolem sedmdesátky, a to jsou jenom databáze pro celou republiku. Další desítky databází jsou například čistě pražské. Jednotlivé stránky se od sebe liší, a to nejen systémem plateb a cenou nabízené služby.
Stěžejní roli má samozřejmě sledovanost (návštěvnost) daných stránek. Ta se dá do jisté míry ověřit například na internetové adrese www.toplist.cz, kde naleznete audit návštěvnosti. Samotná sledovanost sice ještě nezaručuje opravdu uskutečněné objednávky, určitým měřítkem každopádně je.
O kvalitě databáze napoví také nalezitelnost na internetu. „Doporučuji začít hledat obecné názvy jako penzion, hotel či ubytování. Dobrý portál je na různých vyhledávačích (Seznam, Centrum, Atlas) na těch nejlepších pozicích,“ vysvětluje Kučala. Další důležitou funkcí hotelové databáze je možnost rezervace nebo objednávek. Záleží na tom, jak se vyřizují, jakým způsobem se oznamují ubytovateli a jaký servis je poskytnut objednateli? „To jsou důležité parametry, které ovšem zdaleka ne každý ubytovací portál má v pořádku. Většina pouze odešle objednávku na určitý mail a poté se již o další informace spojené s objednávkou nestará. Třeba zda byl doručen a vyřízen,“ dodává.
VLASTNÍ WEB NESTAČÍ
Hoteliér samozřejmě bojuje s otázkou, zda nestačí mít vlastní internetové stránky, kde potenciální zákazník najde kvalitně zpracovanou prezentaci. Takové stránky ale nemohou dostatečně nahradit kvalitní databázi, kde lidé získávají určitý přehled a možnost srovnání.
V dnešní době je vlastní a marketingově účinný web samozřejmě důležitý a nutný. „Jsem přesvědčen o tom, že webový marketing je v našich podmínkách stále ještě hodně nedoceněný. Někteří kolegové si ještě myslí, že není skoro potřeba. Nepřikládají mu patřičný význam, nebo s ním neumí účinně pracovat. Jsou také takoví, kteří se domnívají, že když mají své vlastní webové stránky, tak pro věc udělali maximum, bez ohledu na jejich reálnou účinnost. Není web jako web, rozhodující je jeho konečná účinnost, tedy prodej nabízeného produktu, v našem případě prodej hotelových kapacit,“ říká Motan.
Podle výsledků průzkumu, který realizovala společnost EC3, se význam internetu snižuje s rostoucím počtem lůžek. Je to dáno tím, že větší hotely využívají několika různých distribučních kanálů a nejsou tedy odkázány jen na internet. Podle tohoto průzkumu měla zařízení do deseti lůžek podíl internetových rezervací kolem 24 procent. U zařízení s 31 až 50 lůžky to bylo o čtyři procentní body méně, a u mnohem větších hotelů, s počtem lůžek 500 a více, byl tento podíl už jen pětiprocentní.
PODÍLY ON-LINE REZERVACÍ Zařízení s méně než 30 lůžky mají vysoký potenciál ve využití internetu v obchodu. U většiny z nich bylo zaznamenáno vysoké procento on-line rezervací, většinou však zápasí s organizačními problémy spojenými s integrací internetu do obchodních procesů. Zařízení s 31 až 100 lůžky se zdají být v té nejlepší pozici. Mají vysoký podíl on-line rezervací a již důkladně využívají různé nástroje a služby. Navíc mají kapacitu adaptovat internet do obchodu a jsou dostatečně flexibilní ve využívání služeb, jako je rozvoj produktů a jejich individualizaci. Větší zařízení, více než 100 lůžek, mají malý podíl on-line rezervací, ačkoliv důkladně využívají internetové služby. Ve srovnání s předešlými skupinami internet není důležitý pro distribuci produktu, neboť využívají i jiné distribuční kanály. PRAKTICKÉ RADY JAK NA TO**
- dejte si práci a porovnávejte jednotlivé databáze. Přehled některých najdete na stránkách www.cestovni-ruch.cz.
- zjistěte sledovanost stránek. Můžete využít audit návštěvnosti webových stránek, například na adrese www.toplist.cz.
- trvejte na odkazu na vaše vlastní webové stránky.
- ověřte si, jakým způsobem probíhají objednávky. Jestli se provozovatel důsledně stará o to, aby k vám došly.