O tom, že Norové stavbě mořských plavidel rozumí, asi netřeba pochybovat. Potomci Vikingů měli k lodím a všemu kolem nich vždy velmi blízko, a tak není divu, že tamní konstruktéři patří v této oblasti ke světové špičce. Nyní si pro sebe svůj kus slávy chce ukrojit i společnost Ulstein, která na komerční trh přichází s plavidlem Greg Mortimer – první lodí typu X-Bow, jež byla navržena tak, aby byl průběh plavby navzdory rozbouřenému moři o poznání hladší, než na co byli pasažéři zvyklí doposud.
Nebýt všude kolem jen nekonečná modř, dost možná by si ji leckdo mohl splést s vysokorychlostním vlakem. Tento dopravní prostředek se však bude pohybovat o dost pomaleji. Bude křížem krážem brázdit světová moře a oceány a zapříčiní se o to, že se plavba samotná stane i přes vrtošivé počasí významně poklidnější. A jak že toho zmíněná loď docílí?
Inu, vlastně celkem jednoduše. Pomoci má unikátní design trupu, jenž by měl energii pohybující se mořské hladiny rozptýlit po obou stranách plavidla, v důsledku čehož se loď nebude tolik „houpat“. Život cestujících náchylných na mořskou nemoc by proto měl být opět o něco snazší.
Na scénu z Titaniku zapomeňte
Na svoji první komerční plavbu se Greg Mortimer vydal v barvách společnosti Aurora Expeditions ve čtvrtek 31. října. Ta potrvá celých 12 dní, přičemž podle itineráře by měla vést napříč obávaným Drakeovým průlivem nacházejícím se mezi pobřežím Jižní Ameriky a Antarktidy.
Povětrnostní podmínky panující v oblasti kolem Hornova mysu bývají tradičně velice nepříznivé a představují opravdovou výzvu i pro zkušené námořníky. A právě proto se podle Viktorie Primroseové, marketingové ředitelky Aurory Expenditions, rozhodla dát společnost tomuto unikátnímu plavidlu šanci.
„Přišli jsme o ten velký okamžik s Leonardem DiCapriem na přídi,“ poznamenala Primroseová pro CNN v narážce na tvar nového plavidla, které znemožňuje pasažérům imitovat legendární scénu ze slavného hollywoodského trháku. „Pokud se ale díky tomu začnou v hojném počtu hlásit lidé, kteří se takovýchto plaveb báli, myslím si, že to bude celkem dobrý obchod.“
Cestující budou jíst společně s posádkou
Navzdory nevšedně pojatému konceptu ale pasažéři o dechberoucí výhled na širé moře, případně okolní krajinu nepřijdou. „Protože jsme přišli o přední palubu, postavili jsme po stranách a vpředu, jak my říkáme, winglety, takže cestující ven uvidí. A když bude loď stát na místě, máme hydraulické plošiny, které se vysunou ze stran,“ dodala Primroseová.
Loď pojmenovaná po jednom z prvním Australanů, kteří vyšplhali na nejvyšší horu světa, byla norskou firmou Ulstein postavena pro celkem 122 lidí. Sto z nich budou tvořit pasažéři, zbytek posádka. A ačkoliv se jedná o vcelku luxusní plavidlo, bude se zde nacházet pouze jediná restaurace, v níž se budou všichni scházet společně. To by mělo plavbě dodat pocit jakési intimnosti.
Čtěte také:
10 největších výletních lodí na světě
Benátky zakázaly velkým výletním lodím plout do centra. Město tak chce chránit památky