Slavnostní zahájení činnosti rekonstrukčního týmu v afghánské provincii Logar se uskutečnilo 19. března. Vztyčování české vlajky na základně Shank se zúčastnili zástupci ministerstva obrany a zahraničních věcí, guvernér a další představitelé provinční vlády. K plné parádě chyběla jen lehká obrněná vozidla Dingo 2. Příčinou zdržení jejich dodávek bylo opakování některých vojskových zkoušek.
Odolá střelbě?
„Důvodem doplňkových vojskových zkoušek bylo odstranění nedostatků, které byly zjištěny při vojskových zkouškách, a to především v dokumentaci k vozidlu, a prověření, zda byly doplněny opravárenské soupravy a materiál předepsaný kupní smlouvou,” sdělila mluvčí generálního štábu Mira Třebická.
„U dinga byly kontrolní zkoušky ve Vyškově velmi omezené, spíše šlo o ověření jen některých vlastností vozidla. Přesto z akreditované zkušebny ve Vyškově odešlo dingo s určitými neshodami se zadáním, ale komise ministerstva obrany byla tolerantní a výsledky zrychleného kontrolního testu vyhodnotila jako vyhovující. Když se testování vozidla v pracovních podmínkách zmocnili vojáci, upozornili na nesrovnalosti se zadávací dokumentací. Příslušný standard NATO – STANAG 4569 sice dinga, pokud jde o ochranu proti výbuchu miny, plní výtečně, ale v ochraně proti střelbě se očekávalo více,“ uvádějí shodně všechny zdroje týdeníku EURO.
„Dodali jsme taková vozidla, jaká byla objednána,“ reagoval pro Jane´s Defence Weekly mluvčí mnichovského výrobce KMW Christophe Müller.
Firma MPI Group, jež s dingem vyhrála výběrové řízení, deklarovala, že vozidlo splňuje normu NATO ve třetím ze čtyř stupňů, pokud jde o ochranu posádky proti střelbě. Dingo pro českou armádu ale plní alianční standard ve druhé úrovni. Pro uznání třetí údajně něco chybí. Ředitel výzkumného ústavu Radoslav Kočár, jehož experti ve Vyškově dingo testovali, odmítl prozradit, jaké výhrady k vozidlu měli. Třebická z generální štábu týdeníku EURO odpověděla: „Armáda akceptuje standardy, které má Bundeswehr zavedeny v zahraničních misích.”
Standardy armád se však liší. České jsou mnohdy přísnější než jiné. U dinga se však armáda spokojila se starším německým standardem a s odkazem, že se vozidla v Afghánistánu osvědčila. Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek zmátl ČTK další normou. „Úroveň ochrany, kterou dingo poskytuje osádce, se podle standardů NATO nazývá VN3,“ citovala agentura Čírtka 24. března. Takový standard sice existuje, ale ve vyhlášce ministerstva obrany 274/1999, která stanoví kategorie vojenských vozidel. VN3 je přitom dělení podle váhy a s balistickou ochranou nemá nic společného.
Přemrštěná cena
Ministerstvo obrany s požadavkem na čtyři lehká obrněná vozidla oslovilo osm firem, šest jich však odstoupilo po ubezpečení, že resort necouvne ohledně termínu dodávky do 28. února. Přihlásily se dvě, jedna z nich však uvedla, že termín není možné splnit. Ten garantovala pouze MPI Group a tendr vyhrála. Logicky mohla nadiktovat cenu. Česká armáda má za jedno dingo zaplatit přes 33 milionů korun minus penále za zpoždění dodávky, zatímco Bundesewhr jej ve velké sérii, ale i rakouská armáda při pouhých 20 kusech, pořídila zhruba za polovinu (Rakousko zhruba za 17 milionů korun). „Informace pro odpověď na váš dotaz jsem zjišťoval přímo u generála Páleníka (šéf vojenské rozvědky – pozn. red.),“ uvedl k ceně Čírtek. „Vyplývá z nich následující: Není nám oficiálně známo, jaká je cena vozidel Dingo 2 pro Bundeswehr, jaké je vybavení vozidel a co všechno je v ceně zahrnuto,“ napsal do e-mailu. MPI Group se ani po měsíci k této zakázce nevyjádřila.
Náklady na pořízení dinga na ministerstvu obrany zajímají jen málokoho. Dotazy na toto téma buď přecházejí (Třebická), nebo vysokou cenu dokonce obhajují (Čírtek). „Akvizičně s tím nemám nic společného,“ sdělil už v listopadu týdeníku EURO také náměstek ministryně obrany Martin Barták. V tomtéž rozhovoru ale uvedl, že mu urychlenou dodávku dinga nabídl spolkový státní tajemník. „Máme v současné době výrobu vozů Dingo 2, tak jsme ochotni vám vyjít vstříc,“ citoval Barták zřejmě státního tajemníka spolkového ministerstva obrany Christiana Schmidta. „Garantovali, že auta budeme mít včas,“ uvedl dále Barták.
Box:
Auto na přežití
Dingo 2 bavorské firmy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) patří do kategorie lehkých obrněných vozidel. Jeho konstrukce minimalizuje následky výbuchu min až do úrovně aliančního standardu STANAG 4569 na úrovni 3b (vybuchne-li osmikilová mina pod středem vozidla). Vozidlo váží 12,5 tuny a vyhovuje aliančnímu požadavku pro transport ve středních letadlech.
Celkem výrobce obdržel objednávky na 700 těchto obrněnců od pěti evropských armád. Nejvyšší zjištěná cena vozidla až do zveřejnění ceny české zakázky činila milion eur (asi 26 milionů korun).