Ministerstvo obrany si na zkoušku pronajalo jednadvacet škodovek
Státní úřad bez „erárních“ aut? I v Česku už je něco takového možné. Ministerstvo obrany si začalo jako vůbec první tuzemská státní instituce pronajímat osobní automobily pro své vlastní zaměstnance. V rámci osmnáctiměsíčního testovacího „pilotního projektu operativního leasingu části vozového parku“ si od firmy LeasePlan ČR pořídilo tři octavie a devatenáct superbů.
Byznys za miliardy.
Ministerstvo obrany začalo v roce 2004 outsourcovat ve velkém: všechny služby, které nemusejí nezbytně nutně zajišťovat vojáci nebo občanští zaměstnanci, nakupují od soukromníků. Důvodem je snižování počtu zaměstnanců, zrušení povinné vojny a nedostatek peněz. Akce se rozbíhala poměrně zvolna, loni mělo jít na nákup služeb z civilu sedmdesát milionů korun, letos to bude minimálně 700 milionů, napřesrok suma za outsourcing zřejmě přesáhne miliardu korun.
Zpočátku se hovořilo jen o stravování, úklidu a ostraze muničních skladů, nyní přišel na řadu vozový park. O pilotním projektu na zkouško rozhodlo vedení ministerstva na sklonku loňského roku. Projekt již skoro půl roku běží a vojáci jsou spokojeni. Zdá se, že v pronájmu aut budou pokračovat, dokonce ve větším rozsahu. Zpočátku by mohlo jít minimálně o sedm desítek vozů, v celé armádě ale jezdí přinejmenším stovky osobních aut.
„Ukázalo se, že projekt funguje,“ řekl týdeníku EURO vedoucí oddělení veřejných zakázek úřadu provozu a služeb ministerstva obrany Miloslav Sobotka. „Mně osobně se to líbí, nemám s tím teď žádné starosti,“ dodal. Vojáci mohli díky pronájmu vyřadit zastaralé vozy Tatra 613 a Tatra 700, Mitshubishi Galant a Carisma a Volvo. „Šlo o vozidla přestárlá, s vysokým proběhem kilometrů, neúměrnou spotřebou paliva, bez pasivních bezpečnostních prvků a se značnými náklady na jejich údržbu,“ říká Sobotka.
Ministerstvo loni vypsalo výběrové řízení, do kterého se přihlásilo osm firem. Zvítězila česká pobočka nizozemského gigantu LeasePlan. Splnila všechny předepsané podmínky a byla nejlevnější. Octavie a superby od LeasePlanu začali využívat úředníci z horních „pater“ ministerstva obrany - vedoucí sekcí a odborů. O ministra a jeho náměstky se totiž starají vojenští policisté, kteří mají k dispozici vlastní auta včetně luxusních limuzín Audi A8.
V podmínkách osmnáctiměsíčního zkušebního kontraktu s LeasePlanem je dáno, že každá z pronajatých škodovek může najet maximálně třicet tisíc kilometrů ročně. Armáda si přitom kupuje celou „službu“, to znamená včetně pojištění, dálniční známky a třeba hands-free sady. Podle zákona o majetku republiky totiž státní úřady nesmějí investovat do cizího majetku. V ceně pronájmu jsou započítány i veškeré opravy, prohlídky, sezonní výměny pneumatik včetně nákladů na jejich skladování. V případě poruchy či nehody dostane ministerstvo během několika hodin náhradní vůz „odpovídající kvality“.
Každé auto má vlastního profesionálního řidiče-vojáka, který ale jen řídí a provádí běžnou denní údržbu. A armáda prý v závěru ušetří. „Zatím jsme to propočítali tak, že náklady na nákup vlastní nové octavie se nám vyrovnají s nákladem na operativní leasing včetně všech doprovodných služeb za čtyři roky,“ tvrdí Sobotka.
Skvělé vyhlídky.
První smlouva mimo firemní sektor byla i pro LeasePlan nezvyklá. „Byly tam určité odlišnosti,“ přiznává obchodník LeasePlanu ČR Marek Obrda, který má vztahy s vojáky na starosti. „Státní úřady například nemohou platit za faktury předem, zálohovými platbami, jak je u operativního leasingu běžné. Ale dokázali jsme se přizpůsobit,“ řekl Obrda.
K určitým ústupkům je určitě důvod. Firma LeasePlan bere úvodní osmnáctiměsíční kontrakt s vojáky jako skvělou referenci pro další potenciální státní klienty. „Smlouva s ministerstvem obrany je průlomem do státní správy. Věříme, že nám přinese další podobné zákazníky, potenciál tu je obrovský,“ míní Obrda. Nizozemská „mateřská“ firma společnosti LeasePlan je na spolupráci se státním sektorem zvyklá. „Například norské armádě poskytujeme na operativní leasing stovky aut. Spolupracujeme třeba i s vídeňským magistrátem,“ dodává Marek Obrda.
Česká státní správa zatím nějaký „hromadný outsourcing“ nechystá. „Jednotlivé resorty musí postupovat podle rozpočtových pravidel s tím, že zodpovědnost má každý sám za sebe,“ komentoval situaci mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. „Ministerstvo financí nemá souhrnné informace o takových akcích a ani pro to není důvod. Všechny resorty musí dodržovat výdajové limity,“ dodal.
Většina českých úřadů ale zatím jezdí vlastními vozy. Samotné ministerstvo financí, které se stará o státní hospodaření, je ukázkovým příkladem. Jak uvádí jeho mluvčí Zeman: „Všechna vozidla vozového parku jsou v našem vlastnictví s výjimkou dvou automobilů, kterými jezdí pan ministr. Ty máme zapůjčeny od Škoda Auto s roční opcí na odkup“.