Před rokem - 30. června 2019 - oficiálně skončil provoz podzvukových letounů L-39 v české armádě. Uzavřela se tak půlstoletí dlouhá etapa, kdy tyto stroje z podniku Aero Vodochody tvořily pevnou součást vzdušných sil. A v tuhle chvíli už v majetku ministerstva obrany není ani jeden z posledních devíti albatrosů.
„Žádný z nich nebyl odprodán,“ reaguje Jakub Fajnor, tiskový mluvčí ministerstva obrany. A upřesňuje: „Pět letounů jsme převedli do sbírkového fondu Vojenského historického ústavu, kterému slouží jako výstavní exponáty. Jeden letoun k Velitelství výcviku - Vojenské akademii ve Vyškově, kde slouží jako učební pomůcka. A tři poslední provozuschopné do státního podniku LOM Praha k zabezpečení výcviku pilotů v Centru leteckého výcviku Pardubice.“
Trénink vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku
Platnost smlouvy: 1. ledna 2019 až 31. prosince 2025
Hodnota obchodu: 4,25 miliardy Kč
Obsah kontraktu: výcvik pozemního a leteckého personálu na letounech L-39, Z-142, L-410, EV-97 a helikoptérách En-480
Pardubická dceřinka podniku LOM Praha zřízeného ministerstvem obrany tak bezplatně získala tři stroje, v nichž instruktoři vyučují především mladé piloty Vzdušných sil Armády ČR a které jsou pro akademii důležitým zdrojem příjmů. Za trénink svých specialistů v Centru leteckého výcviku totiž ministerstvo obrany platí nemalé peníze - hodnota aktuální sedmileté smlouvy platné do 31. prosince 2025 činí 4,25 miliardy korun, což je v průměru 607 milionů každý rok.
Ani tenhle dar ministerstva obrany však nevyřešil všechny potíže Centra leteckého výcviku. Aby dokázalo zajistit plnohodnotný výcvik pilotů, aktuálně hledá možnosti, jak si pronajmout další dva, tři nebo čtyři albatrosy od soukromníků. Zakázka za 120 milionů se ovšem vleče, úředníci neustále odsouvají termín, dokdy mohou zájemci posílat své nabídky.