Skandál wolfsburské automobilky nespočívá v drobném prohřešku proti nějakým formálním a obskurním technickým normám. Jde o život. O tisíce životů.
S duchem doby patrně souzní, že největší ze všech skandálů globálních automobilek se dnes netočí kolem vadných brzd nebo vybuchujících motorů, nýbrž kolem nějaké součásti jakéhosi softwaru, o kterém běžný smrtelník vůbec netušil, že jej někde pod kapotou svého vozu má.
Přesto v průšvihu nejde o bezvýznamné překročení nějaké obskurní a formální technické normy, jak se v posledních dnech mnohokrát napsalo. Volkswagen falšoval údaje o toxických emisích z dieselových motorů. A podle všeho má na svědomí řádově tisíce mrtvých. Ročně.
Nejen prach
Smog, který každou zimu obtěžuje snad všechna česká města i mnohé vesnice, vzniká na různých místech z různých příčin. V Moravskoslezském kraji, hlavně na Ostravsku, nese největší část viny těžký, z hlediska emisí špinavý průmysl. Malé venkovské obce zase často dusí zejména spalování uhlí v obstarožních kamnech a kotlích. Nicméně Prahu, Brno a další větší a velká města postihují ponejvíce exhaláty z automobilových motorů. Pozornost lékařů se po léta soustřeďovala na prachové mikročástice.
Kvůli výfukovým plynům z aut v Evropě umírá několikrát více lidí než při autonehodách
Ale nová data naznačují, že přinejmenším srovnatelný problém představují oxidy dusíku. A především o ně tady jde.
Kvůli výfukovým plynům z aut v Evropě každoročně umírá několikrát více lidí než při autonehodách. A čísla, která postupně probublávají na povrch, jsou skutečně enormní. První odhady praví, že jestliže Němci skutečně svůj podvůdek použili v jedenácti milionech aut, pak to znamená, že každoročně zatajili vypuštění čtvrt milionu až milionu tun oxidů dusíku. Pro ilustraci: to by byl zhruba dvaceti- až osmdesátinásobek kompletních exhalací ze všech osobních aut, která jezdí po českých silnicích.
Dvě řešení
Technicky není žádný problém toxický plyn z výfuku odstranit. Auta běžně používají malá zařízení, která zachycují až 95 procent emisí. Mají jej i některé volkswageny. Zařízení ani není příliš drahé – celkovou cenu auta zvýší asi o jedno procento.
Jenomže řidič do něj musí po několika tisících kilometrech dolít čisticí kapalinu – a výrobcům se nechce své zákazníky obtěžovat novým úkolem. Proto dolnosaská automobilka několik let předstírala, že vynalezla metodu, jak se bez přídatné aparatury obejít. Teď se nicméně ukázalo, že jaksi nevynalezla.
Smog je chronické břemeno nejen českých měst. Každoročně u nás zabíjí přinejmenším stovky lidí. A další desetitisíce trpí bronchitidou, astmatem či dalšími souvisejícími chorobami. Tento problém lze vyřešit pouze dvěma způsoby. Buď přestaneme jezdit auty, nebo auta „vyčistíme“. Na první variantu společnost očividně není připravena. Technická opatření proto patrně musejí být součástí každého smysluplného řešení.
Změna hry
Skandál ve Wolfsburgu navíc otevřel novou kapitolu ve vztazích automobilek se státními autoritami. Všichni teď sledují cenu akcií. Ale dopad skandálu na podniky bude patrně trvalejší a neskončí, až Volkswagen splatí pokuty a trhy se otřepou. Regulátoři se postupně snaží smog eliminovat. Protitahy výrobců se prozatím omezovaly na legitimní lobbování, jakkoli někdy poněkud dryáčnické. Teď se ovšem zdá, že hra překročila hranice vědomého podvodu. To patrně hodně a na dlouho oslabí ochotu států automobilkám naslouchat.
Autor působí v institutu Glopolis
Čtěte také:
Radikální změny. VW omezí investice a zaměří se na alternativní pohony
Nové vozy koncernu VW podle testu plní emisní normy
Radikální změny. VW omezí investice a zaměří se na alternativní pohony