Menu Zavřít

Volební mela

5. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Někteří členové požadují novou strategii, jinak hrozí odstoupením

Dubnová valná hromada Svazu průmyslu a dopravy nebude poklidným setkáním vlivných organizací a firem, jak se zdálo ještě před několika měsíci. Původní předpoklady, že současný prezident Stanislav Kázecký obhájí svůj post, vzaly za své. O prezidentské křeslo se totiž uchází i někdejší šéf elektrárenské společnosti ČEZ Jaroslav Míl. Schyluje se k volebnímu klání, které organizace nezažila několik let. Kázecký šéfuje svazu od roku 2001, kdy ve volbách porazil o jeden hlas Petra Karase, rovněž bývalého generálního ředitele ČEZ.

Staří známí.

Souboj o křeslo prezidenta Svazu průmyslu a dopravy bude o to pikantnější, že Kázecký koncem loňského roku hlasoval jako předseda dozorčí rady ČEZ pro odvolání Míla z vedení firmy. Své rozhodnutí tehdy zdůvodnil špatnou komunikací Míla s majoritním vlastníkem elektrárenské firmy, státem. Pokud Kázecký v dubnových volbách prohraje, je pravděpodobné, že bude z funkce předsedy dozorčí rady ČEZ odvolán. „Určitě vydrží do valné hromady elektrárenské společnosti,“ tvrdí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Pecina. Ta je naplánována na letošní červen. „O obsazení míst v dozorčí radě se rozhoduje na vládní úrovni,“ dodává Pecina. Další státní úředník, který si nepřál být jmenován, však týdeníku EURO potvrdil, že pokud Kázecký nesetrvá v čele Svazu průmyslu a dopravy, porozhlídne se stát po jiném vhodném kandidátovi. „Rozhodně však nelze očekávat, že to bude nový předseda svazu, spíše některý z náměstků ministerstva průmyslu a obchodu či resortu financí. Obsazování dozorčí rady je více politickou záležitostí. Navíc novým prezidentem by byl v případě neúspěchu Kázeckého Míl, jehož návrat do ČEZ si ve vládě nikdo nepřeje,“ dodal. „Oslovilo mě několik členů svazu a kandidaturu jsem přijal,“ řekl týdeníku EURO Jaroslav Míl. Zároveň dodal, že své rozhodnutí nebere jako mstu Kázeckému. „Naše vztahy v ČEZ byly vždy korektní. Pokud by se mělo o mé kandidatuře na prezidenta hovořit pouze jako o odplatě Kázeckému, musel bych ji ještě zvážit,“ konstatoval Míl. Rovněž Kázecký nebere nadcházející souboj s Mílem jako odplatu za ČEZ. Kázecký se navíc bude za ČSSD jako nezávislý kandidát ucházet o přízeň voličů v podzimních senátorských volbách na Táborsku.

MMF24

Bez favorita.

Nadcházející volební klání nemá podle informací týdeníku EURO jasného favorita. Za každým z kandidátů stojí několik vlivných svazových členů. Kázecký se může spolehnout na podporu Sdružení výrobců a dodavatelů vzduchotechniky, Odvětvového svazu hutnictví železa a Zaměstnavatelský svaz důlního a naftového průmyslu. Kandidaturu Míla podporují Svaz průmyslu papíru a celulózy, Český svaz zaměstnavatelů v energetice, Asociace výzkumných organizací a Sdružení automobilového průmyslu. Za Míla v kuloárech mohutně lobbuje i generální ředitel automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek.

Bagr, nebo osobák.

Oslovení členové svazu nechtějí otevřeně hovořit, kterému z kandidátů dají v nadcházejících dubnových volbách svůj hlas. „Složitější otázku jste mi položit nemohl,“ prohlásil pro týdeník EURO zástupce jednoho z vlivných členů svazu. Svoji nerozhodnost vysvětlil následovně: „Oba pány znám dobře delší dobu a s oběma se stýkám na různých pracovních setkáních několik let.“ Obdobně přitom reagovali další oslovení. Kázeckému vyčítají, že je v prosazování některých důležitých požadavků svazu až příliš měkký a během jeho působení organizace hájí zájmy několika vlivných členů na úkor těch menších. Pro jeho opětovné zvolení hovoří dobré vztahy se současnou vládou, i když někdy je svaz zmiňován jako „B tým“ Strakovy akademie. Mílovi, který je považován za lepšího manažera, schopného přinést jasnější vizi budoucnosti, zase odpůrci vyčítají až přílišnou přímočarost. „Jeho vztahy se současnou vládou nejsou po odvolání z ČEZ příliš dobré. Pokud volby vyhraje hrozí, že dosavadní vazby na Špidlův kabinet buď zcela, nebo částečně zpřetrhá. Volba bude opravdu těžká, buď se rozhodnete pro bagr, s nímž jedete do cíle vzdušnou čarou, ale cestou všechno srovnáte se zemí, nebo osobní vlak, který staví na každé zastávce. Než dorazíte do cíle, sice naberete až několik desítek minut zpoždění, ale jedete přímo po kolejích a okolní krajinu neohrozíte,“ konstatoval jeden z voličů. Upozornil ovšem, že se jedná o vztahy se současným kabinetem. „Po volbách za dva roky se situace může obrátit,“ dodal.
Jméno nového prezidenta Svazu průmyslu a dopravy bude známo 29. dubna, kdy proběhne valná hromada svazu v Prostějově. Nového šéfa zvolí zhruba šedesát delegátů v tajném hlasování. Již teď je však jasné, že šanci na úspěch má jen ten, kdo bude schopen předložit novou a srozumitelnou strategii. Někteří členové hrozí, že pokud svaz nezačne razantněji u vlády prosazovat jejich zájmy, z organizace vystoupí.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).