Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální aliance, v jejímž rámci budou společně vyvíjet lehké užitkové vozy. Firmy o tom informovaly na detroitském autosalonu. Dodaly, že zkoumají rovněž možnost společného vývoje elektromobilů a samořízených vozů.
Automobilky upozornily, že aliance nebude zahrnovat vlastnické propojení podniků. První společně vyvinutá vozidla by se podle nich mohla objevit na trhu již v roce 2022, uvedla agentura AP. Na provozních výsledcích by se nová výroba měla projevit o rok později.
Ford bude pro obě společnosti projektovat a vyrábět pickupy střední třídy, stejně jako větší dodávkové vozy pro evropské zákazníky. O vývoj a výrobu městských dodávek se postará VW. Automobily by se mohly vyrábět v závodě Fordu v Turecku, oznámila německá automobilka.
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess oznámil, že automobilky využijí svých zdrojů k tomu, aby „ještě lépe sloužily milionům zákazníků z celého světa“. „Pro Volkswagen je tato aliance i důležitým opěrným bodem pro posílení konkurenceschopnosti,“ dodal Diess. Součástí koncernu Volkswagen je také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.
Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění
Dohodnutá spolupráce podle šéfa Fordu Jima Hacketta posílí efektivitu obou podniků a zlepší jejich schopnost čelit náročným úkolům do budoucna. „Poskytne nám to možnost spolupracovat při vytváření nové éry mobility,“ prohlásil Hackett. Žádné snižování pracovních míst v souvislosti s aliancí Hackett neočekává, podrobnosti o dopadech na regionální činnost automobilka zveřejní v příštích týdnech.
Alianci bude řídit společný výbor, v jehož čele stanou Diess a Hackett. Výbor bude zahrnovat i další vysoce postavené vedoucí pracovníky z obou automobilek.
Aliance by měla podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa oběma skupinám pomoci rozprostřít vývojové náklady a dosáhnout snížení jednotkových nákladů zvýšením objemů výroby. „Nižší náklady a obhájení ziskových marží bude pro obě firmy zásadní. V časech, kdy se odvětví pouští do náročných bitev v nových oblastech mobility s technologickými giganty a zároveň čelí poklesu či stagnaci hlavních trhů, jsou nákladové úspory zásadní. Pro Ford šlo možná o jednu z mála cest, jak si před akcionáři obhájit pokračování fungování v Evropě a nenásledovat společnost GM, která z Evropy odešla úplně,“ řekl Knap.
Dále čtěte: