Německá automobilka Volkswagen zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard Kč) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodla s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů. Uvádí se to v dokumentu, který dnes americké ministerstvo spravedlnosti předložilo soudu v San Francisku.
Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulace s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.
Automobilka také oznámila oddělené vyrovnání se 44 americkými státy, Portorikem a distriktem federální metropole Washingtonu, které firmu přijde na 603 milionů dolarů. Celkově půjde o největší vyrovnání v americkém automobilovém sektoru, řekli právníci agentuře AP.
Volkswagen by podle dokumentu měl zahájit odkupování vozů v říjnu za cenu založenou na jejich tržní hodnotě před podzimním vypuknutím skandálu. Částka vynaložená na odkupy bude podstatně nižší, pokud regulační úřady schválí firmě případné opravy a vlastníci vozů se rozhodnou, že je nechají opravit. Podle dokumentu ale zatím firma nenavrhla opravu, která by její vozy uvedla do souladu s americkými předpisy. Majitelé dostanou navíc odškodnění 5100 až 10 tisíc dolarů v závislosti na stáří vozu. Jednotliví majitelé ale mohou nabídku firmy odmítnout a podat na ni samostatnou žalobu. Celou dohodu ještě musí schválit federální soud v San Francisku.
Volkswagen se na základních principech řešení aféry v USA dohodl již v dubnu. Vedle nabídky odkoupit od majitelů nelegálně upravené naftové vozy je součástí řešení také fond pro řešení otázky nadměrných emisí, kam Volkswagen převede 2,7 miliardy dolarů, a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu - ten od firmy dostane dvě miliardy dolarů.
Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovým motorem, o postupu u zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.
Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulace s emisními testy do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Jak se chce změnit německá automobilka? Čtěte: Transformace Volkswagenu bude stát desítky miliard eur Více o dieselgate Dieselgate pocítí i zaměstnanci VW. Prémie jim klesnou o třetinu Koncern VW svolává prvních tisíc aut do servisů v Česku Kvůli Dieselgate padl první zatykač |