Koncern Volkswagen se snaží za každou cenu dosáhnout toho, aby si lidé v Německu koupili nový vůz z produkce automobilky. Když nechají sešrotovat starý naftový vůz značek VW, Audi, Škoda a Seat, obdrží dotaci na nové auto až 10 tisíc eur (259 tisíc korun). Nabídka platí pro celé území Německa.
Největší německá automobilka Volkswagen, která vlastní i mladoboleslavskou značku Škoda Auto, chce donutit německé majitele starších koncernových vozů s vznětovým motorem, aby si koupili nové auto. Majitelům vozů s naftovým motorem splňujícím emisní normu Euro 1 až 4 nabídne zvláštní prémii, pokud si koupí nový nebo nejvýše rok starý koncernový vůz.
V případě velkých a luxusních modelů může jít až o 10 tisíc eur (259 tisíc korun), uvedla agentura DPA.
Stará auta mají být sešrotována, aby nezaplavila východní Evropu, jak varovala polská eurokomisařka pro průmysl a podnikání Elžbieta Bieńkowská.
Raději nové auto než zaplatit přestavbu
Nabídka platí i pro ty Němce, kteří nebydlí ve 14 nejvíce emisemi znečištěných městech v Německu, jak se původně uvažovalo. Odkup a sešrotování se má týkat značek VW, Seat, Škoda a Audi. Koncern tvrdí, že tímto krokem chce zajistit Německu čistší vzduch. Spíše mu jde ale o to, aby nemusel platit technicky náročnou přestavbu starších dieselových aut, jak navrhuje německá vláda.
Opatření má pomoci řidičům, aby i nadále mohli vjíždět do center některých německých měst. Zákaz pro starší naftová auta platí už v Hamburku a kvůli rozhodnutí soudů k němu přistupují i další města.
Německá vláda chce po automobilkách, aby se na řešení problému s ovzduším finančně podílely. Pro naftové automobily splňující normu Euro 5 mají automobilky nabídnout podle vlády Angely Merkelové patřičnou hardwarovou úpravu, aby splňovaly nejnovější emisní normu Euro 6. Ve hře je i pokuta pro automobilky, které podváděly s emisemi naftových motorů.
Koncern z Wolfsburgu chce prémii za odkup starších naftových vozů nabízet od prvního listopadu. Mělo by se jednat o milion vozů. V průměru to bude 4000 eur (103 600) za auta splňující normu Euro 1 až 4, majitelé novějších aut splňujících Euro 5, by měli dostat průměrně 5 tisíc eur (129 500).
Mnohým majitelům starších naftových aut to ale přijde málo, pokud budou nuceni si koupit nové dražší auto. Volkswagen hovoří také o nabídce výhodnějšího financování.
Dále čtěte: