Automobilový koncern Volkswagen podle informací magazínu Spiegel přislíbil, že se bude finančně podílet na hardwarových úpravách starších dieselových aut. Dosud to přitom stejně jako ostatní německé automobilky odmítal. Montáž nových katalyzátorů má přispět k výraznému snížení emisí oxidu dusičitého (NO2). Možnost zpětného odkupu aut automobilka ale stále odmítá.
Německá vláda se už loni s automobilkami domluvila na softwarových úpravách několika milionů vozů, k hardwarovým změnám se ale navzdory doporučení odborníků dlouho neměla. S tímto řešením počítají až nové plány kabinetu, který je i pod tlakem ze strany majitelů aut, kteří v některých velkých německých městech musí počítat se zákazy jízdy.
Aktuální plán vlády, který by mohl být definitivně schválen v pondělí, počítá s tím, že by se hardwarové úpravy dotkly především majitelů dieselů splňujících ekologickou normu Euro 5, kteří žijí v okolí deseti nejvíce znečištěných regionů v Německu. Tito majitelé by měli tři možnosti - odprodat auto zpět automobilce, vyměnit ho za výhodných podmínek za nové nebo si nechat nainstalovat nový katalyzátor. Pro třetí možnost by se podle vládního odhadu mohlo realisticky rozhodnout kolem 260 tisíc lidí.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess dnes ve videokonferenci s ministrem dopravy Andreasem Scheuerem (CSU) podle Spiegelu přislíbil, že se jeho koncern, který v minulosti masivně manipuloval s emisemi, bude na úpravách finančně podílet. Nechce je ale hradit celé, počítá s převzetím 80 procent nákladů, které by měly činit zhruba 3000 eur na jeden vůz. Kdo by hradil zbytek, zatím není jasné. I kvůli nadcházejícím bavorským volbám je ale zřejmě nepravděpodobné, že by tak museli učinit majitelé aut.
Filtry pevných částic v ojetinách: Kde se vzaly a jaké jsou jejich typy
Diess také počítá s tím, že jeho koncern majitelům vozů tříd Euro 4 a Euro 5 nabídne výhodnou výměnu za novější vozy, které produkují méně emisí. Možnost zpětného odkupu aut ale odmítá.
Částečný zákaz jízdy starších dieselových aut, která k překračování ekologických limitů přispívají nejvíce, už platí v Hamburku a nevyhne se zřejmě ani dalším velkoměstům, jako je Mnichov nebo Stuttgart. Počítat s ním od února příštího roku musí také řidiči ve Frankfurtu nad Mohanem.
Dále čtěte: