Německý automobilový koncern Volkswagen v principu dosáhl dohody o odškodnění svých 650 amerických prodejců za problémy spojené se skandálem kolem měření emisí. Zástupci Volkswagenu to dnes uvedli při soudním slyšení v San Francisku. Výši odškodného firma zatím nezveřejnila. Podle zdrojů agentury Reuters však automobilka na odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard korun).
Zástupci automobilky a prodejců soudu sdělili, že podrobnosti předběžné dohody o odškodnění předloží do konce září. Američtí prodejci téměř rok nemohli prodávat auta s naftovým motorem, kterých se skandál týkal.
Právní zástupce prodejců Steve Berman uvedl, že dohoda pomůže napravit vztahy mezi Volkswagenem a prodejci, kteří „byli podobně jako spotřebitelé finančně poškozeni“. Dodal, že Volkswagen v rámci dohody od prodejců odkoupí ojetá naftová auta, u kterých nebude možné problém vyřešit opravou. Podle Bermana bude také zřízen fond, ze kterého budou prodejci po dobu 18 měsíců dostávat finanční příspěvky. Konečnou podobu dohody musí schválit soud.
Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 366 miliard korun). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (122 tisíc až 240 tisíc korun).
Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovým motorem.
Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto. Soud v San Francisku dnes nařídil Volkswagenu, aby zahájil jednání s regulačními orgány a do 24. října předložil podklady k řešení této záležitosti. Na 3. listopadu soudce Charles Breyer stanovil další slyšení.
Úřady v Kalifornii v červenci odmítly plán Volkswagenu na opravu naftových aut s třílitrovým motorem. „Stále věříme, že tato auta dokážeme opravit,“ řekl dnes ale právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Oprava vozů by pro Volkswagen byla levnější než jejich odkup.
Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.