Poptávka po nových dluhopisech německé automobilky Volkswagen byla nad očekávání vysoká, a firma tak původně plánovaný objem dnešní emise zvýšila na dvojnásobných osm miliard eur (216 miliard Kč). Sdělili to bankovní manažeři emise. Volkswagen se vrátil na dluhopisový trh po rok a půl dlouhé přestávce, způsobené skandálem s manipulací testů emisí naftových aut.
Poptávka investorů po dluhopisech Volkswagenu dosáhla 25 miliard eur, uvedly banky, které emisi organizovaly. Investoři měli po dlouhé absenci enormní zájem o dluhopisy firmy, která byla v předešlých letech největším evropským vydavatelem firemních dluhopisů.
Automobilka ráno předběžně uváděla, že celá emise nezajištěných dluhopisů v eurech by měla mít objem přes čtyři miliardy eur (108 miliard Kč). Emise byla rozdělena do čtyř tranší se splatností od dvou do deseti let a každá z nich měla mít objem nejméně jednu miliardu eur.
Úroková přirážka nad referenčními sazbami se nakonec pohybovala od 0,30 procentního bodu u dvouleté tranše po 1,15 procentního bodu u desetiletého dluhopisu, uvedly banky. Financování tak bylo pro firmu levnější, než čekala; původní odhad rozpětí činil 0,45-1,30 bodu.
O emisi dluhopisů Volkswagenu čtěte:
Test důvěry: VW vydá poprvé od emisního skandálu evropské dluhopisy
Navzdory stále ještě působícím dozvukům skandálu se tak Volkswagen díky vysoké poptávce dostal k relativně levnému financování. Po vypuknutí skandálu výnosy dluhopisů firmy na trzích prudce vzrostly a jejich výnosová přirážka se vyhoupla až nad dva procentní body. Od té doby se ale evropský trh dluhopisů i s pomocí Evropské centrální banky (ECB) stabilizoval a výnosy se vrátily zpět.
Volkswagen v září 2015 přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál, který se týká i 1,2 milionu vozů Škoda Auto, vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu a náklady spojené s jeho urovnáním těžce zasáhly hospodářské výsledky podniku.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni firma vystřídala japonského konkurenta Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu zvýšila globální prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.
Čtěte dále: