Automobilka musí počkat, jak dopadnou evropské fúze
Nové rozložení sil světových účastníků na trhu nákladních automobilů přináší další variace na téma prodej kopřivnické Tatrovky. Jednomu z hlavních možných zájemců, švédskému Volvu, zabránila Evropská komise v převzetí konkurenční Scanie. Toho využil německý Volkswagen, který již delší dobu avizoval odhodlání proniknout do segmentu nákladních aut, a zakoupil ve Scanii rozhodující balíček třiceti čtyř procent hlasovacích práv a 9,1 procenta akcií. Obě firmy nyní chtějí společně zahájit výrobu nákladních vozů v Číně, a dostat se tak na rozsáhlý asijský trh. To však není všechno. Šéf Volkswagenu Ferdinand Piech tvrdí, že jeho firma zdaleka nevyčerpala své fondy na investice do sektoru užitkových vozů, a projevil zájem o koupi německého výrobce těžkých vozidel MAN. Ten se však ukázal jako příliš drahé sousto. Volkswagen se proto začal ohlížet po levnější koupi. A přesně taková je v České republice k mání, Tatra Kopřivnice. Její sortiment Scanii nekonkuruje, švédové vyrábějí silniční automobily, zatímco Tatrovka těžká auta do terénu. „Německý koncern by mohl skutečně být jedním z dalších možných investorů, říká Stanislav Pavel z Revitalizační agentury, která organizuje prodej Tatry. Agentura v březnu rozeslala nabídky sedmdesáti světovým firmám, z nichž se pět nakonec představilo jako možní zájemci. Patří mezi ně vedle již zmíněného Volva mezinárodní koncern SDC, dceřiná společnost japonské Toyoty Hino a další dva zájemci, jejichž jména nehodlá Revitalizační agentura zveřejnit. Nyní tedy do rybníka možná přibude šestá štika v podobě Volkswagenu, který má v tuzemsku silnou vyjednávací pozici díky úspěchu v Mladé Boleslavi. Kromě toho mají někteří jeho konkurenti jiné starosti. Volvo se po neúspěchu se Scanií uchází právě o MAN a ten bude těžko investovat, když neví, zda se sám nestane soustem Švédů. Čekání na rovnováhu. „Na prodej Tatry mají tyto přesuny každopádně vliv, protože musíme čekat, až se síly na mezinárodním poli vyrovnají, upozorňuje Stanislav Pavel s tím, že automobilka by měla být do konce roku prodána. Do té doby provádí Revitalizační agentura takzvanou předprodejní restrukturalizaci automobilky. Zatím se podařilo navýšit základní jmění o 4,07 miliardy na 5,174 miliardy korun. Firma Kras Brno jako dceřiná společnost Fondu národního majetku totiž vložila do základního jmění nepeněžitý vklad, a to pohledávky odkoupené od Konsolidační banky. Tím se zlepšila především pozice Tatry vůči bankám, které uvažují o poskytnutí provozních úvěrů. Zároveň se podstatně změnila vyjednávací pozice Revitalizační agentury, protože Tatra již nemusí být prodána co nejrychleji a za jakoukoli cenu. „V dalších měsících se budeme snažit zbavit společnost všech aktivit, které nebudou pro investory zajímavé, říká Pavel. Automobilka tak například přijde o některé dceřiné společnosti. Pavel je názoru, že je zatím předběžné říkat, o které přesně půjde. „Na počet pracovních míst by to však nemělo mít vliv, prodej aktivit přece neznamená jejich zrušení, tvrdí. Fúze na obzoru. Závěr roku však nemusí zdaleka znamenat konec investorských hrátek světových koncernů. Téměř všichni úspěšní mají volné fondy na nákupy a může být otázkou pouhých měsíců, kdy se opět síly přeskupí. Před rokem se například spekulovalo právě o propojení Volva s Volkswagenem. Švédský výrobce je nejúspěšnějším světovým nezávislým výrobcem automobilů, dosahuje velkých zisků, zvyšuje prodej a v celém světě má solidní zastoupení. To je ale v dnešním vysoce konkurenčním světě ještě málo. Volvo jednoduše nemůže stačit soupeřům, kteří se rychle rozšiřují akvizicemi a fúzemi. Daimler, který Švédům ubírá klienty svými úspěšnými nákladními mercedesy, se spojil s americkým Chryslerem a vytvořil pátou největší automobilovou skupinu na světě. Renault zase koupil amerického výrobce těžkých nákladních aut Mack, čímž si zajistil čtyřiadvacet procent poptávky Spojených států. Proto Volvo zřejmě projeví zájem o MAN nebo jinou firmu. Volvo se také před časem spojilo s nákladní divizí zmíněného Renaultu. Konec roku platí. „Náš vnitřní termín na prodej podniku do konce letošního roku každopádně platí, a to bez ohledu na vývoj v Evropě, říká Stanislav Pavel. Dodává, že v nejbližších týdnech bude stanoveno datum pro podávání předběžných přihlášek. „Budoucnost Tatry je na východních trzích, v Rusku, Číně a Indii. Naše požadavky na investora jsou tedy jasné – musí to být firma se silným finančním zázemím, která dokáže v těchto zemích zajistit prodejní a servisní síť. „Není však vyloučeno, že ji ještě před příchodem investora vybudujeme sami, dodává Pavel.