Když Volkswagen loni na podzim poprvé ukázal „nového“ Passata, reakce a ohlasy byly poměrně bouřlivé. Je to tak trochu paradox. Vášně vzbudilo auto, které do značné míry představuje symbol chladného konzervatismu.
Foto: VW
Sedmá generace Passatu je totiž ve vývoji konzervativní až příliš, a když to trochu přeženu, „nový“ Passat působí tak, že si ve Wolfsburgu řekli: Hlavně nic neměnit. „Nový“ Passat prostě tak úplně nový není. V žádném případě však nejde o katastrofu, pořád je to dobré auto.
Přísnější je hezčí
Nejviditelnější změnu pochopitelně představuje modernizovaný vzhled. Profil sice zůstal v podstatě stejný, výrazně se však změnil výraz. Vůz teď má ostřejší rysy, maska dostala přísnější výraz – přesně jak velí současný „fauvé styl“. Větší a hranaté přední světlomety zdobí oblíbené LED pro denní svícení. Výsledkem je docela slušivý design, který však z nějakého důvodu vynikne mnohem víc v reálu než na fotografiích.
V interiéru asi budete novinky hledat trochu déle, přesto tu jsou, byť kosmetické. Jiné jsou „budíky“, opěrka hlavy je polohovatelná, nad středovým panelem se po vzoru luxusnějších aut objevily analogové hodiny. V Passatu však bohužel tento detail nefunguje, hodiny působí jako příslovečná „pěst na oko“. Jsou totiž v hranatém rámečku, jehož materiálové zpracování (lesklý chrom) neladí s žádným jiným prvkem na palubní desce.
Ergonomie a srozumitelnost ovládání je tradiční silnou stránkou Volkswagenů, v případě testovaného modelu však s jednou výhradou. Tlačítka na volantu jsou až příliš vystouplá a u kraje. Často se mi stávalo, že jsem se s nimi dostával neplánovaně do kontaktu.
Příjemnou vychytávkou je látkový potah úložných prostor ve dveřích. Věci, například klíče nebo mobilní telefon, se tak v nich během jízdy zběsile nepohybují a neruší posádku nepříjemnými zvuky. Potěší také pohodlné sedačky a celková prostornost. Místa je dostatek jak na předních sedadlech, tak za nimi. Na zavazadla máte k dispozici 565 litrů.
Zkuste i benzín
Když se řekne Passat, vybaví se většině řidičů okamžitě nafta. Právě pro dieselové motory je toto auto opravdu vyhledávané a kousků polykajících benzín jezdí na českých silnicích pomálu. Přesto se vyplatí o zážehovém motoru přemýšlet, kupříkladu o testované osmnáctistovce. Má totiž co nabídnout.
Zážehový čtyřválec 1.8 TSI s přímým vstřikováním a turbodmychadlem disponuje výkonem 160 koní a točivým momentem 250 N.m v rozmezí od 1 500 do 4 500 otáček za minutu. V testovaném voze se o přenos výkonu starala šestistupňová manuální převodovka, k dispozici však je také sedmistupňový automat DSG. Čtyřválec vyniká kultivovaností, kterou při řízení ještě umocňuje skvěle odhlučněný interiér. V kabině tak panuje až sterilní ticho, narušit ho dokáže teprve důrazné vytočení motoru.
VW Passat 1.8 TSI
motor zážehový čtyřválec objem 1 798 cm3 max. výkon 118 kW (160 k) max. rychlost 220 km/h max. toč. moment 250 N.m z 0 na 100 km/h 8,5 s spotřeba 6,9 l/100 km cena test. modelu 698 900 Kč
Jak jezdí
Jízdní projev rozhodně nezklame, nemohu sice hovořit o řidičském zážitku, ale Passat se chová přesně tak, jak byste od něj čekali. Přináší dostatek komfortu, netrpí přehnaným nakláněním v zatáčkách, působí docela agilně a především sebejistě. I když řízení nenabízí výraznou zpětnou vazbu, je poměrně příjemné. Trochu cviku pak vyžaduje nezvykle dlouze odstupňovaná převodovka, která nutí častěji řadit, respektive podřazovat. Zvlášť pokud potřebujete okamžitě zrychlit anebo držet rychlost při výraznějším stoupání. Stačí ale podřadit, klidně o více stupňů, nechat motor vytočit a hned se vám dostane přijatelná dávka točivého momentu. Za loudy rozhodně nebudete. Ostatně hodnota zrychlení z klidu na stovku 8,5 vteřiny není špatná.
Dlouhé převody ale mají i svoje výhody. Při stotřicítce tak například motor na šestku točí asi 2 500 ot./min., na palubě je tak klid a ani spotřeba paliva vás nepřinutí při pohledu na ceduli se symbolem čerpací stanice přemýšlet o tom, kam jste schovali peněženku nebo platební kartu. Tohle „téesíčko“ je totiž i docela úsporné, i když samozřejmě hodně záleží na způsobu jízdy. Po skončení testu Passat ukazoval spotřebu 8,6 litru na 100 kilometrů, což je víc než přijatelná hodnota.
Teď už je jen na potenciálních kupcích, aby si rozmysleli, jestli se jim vyplatí investovat do dražších dieselů – nejlevnější 1.6 TDI přijde na 614 600 korun, stočtyřicetikoňový 2.0 TDI pak začíná na 646 100 korunách. Pokud zvolí benzín, na 1.4 TSI ve výbavě Trendline stačí 576 800 korun, testovaná osmnáctistovka začíná na 628 300 korunách.