Že drtivá většina majitelů SUV se svými vozy nikdy nevyrazí mimo silnice do náročnějšího terénu, je známá věc. Proto nepřekvapí, že některé automobilky začaly zákazníkům nabízet „esúvéčka“ s pohonem jediné nápravy. Příkladem může být i testovaný Volkswagen Tiguan s ekobalíčkem BlueMotion Technology.
Foto: Volkswagen
Tiguan není žádnou novinkou. Vyrábí se už od roku 2007, o jeho vzhledu proto není třeba se příliš rozepisovat. Design se nese v typickém a trochu nudném duchu ostatních Volkswagenů – je decentní a výraz „odvážný“ snad chápe jako cizí slovo. U německé automobilky jsme na něco podobného už řadu let zvyklí.
A i když tenhle model vypadá zvenčí poměrně subtilně, ve skutečnosti je poměrně velký, především uvnitř. Prostoru je tu dostatek, a to i na zadních sedadlech. Bavit se o designu interiéru je opět tak trochu zbytečné; platí tu totiž to samé, co v případě exteriéru. Prostě typický Volkswagen. Nudný, ale solidní. Výhradu však mám k použité barvě čalounění v testovaném autě. Tahle béžová je fakt divná…
VW Tiguan 1.4 TSI
motor zážehový čtyřválec
- *objem 1 390 cm3 max. výkon 110 kW (150 k) max. rychlost 197 km/h max. toč. moment 240 N.m z 0–100 km/h 9,3 s spotřeba 6,7 l/100 km cena test. modelu 549 700 Kč Je to ještě SUV? Jízda v Tiguanu je mimořádně příjemná. Že sedíte v SUV, byť jen kompaktním, poznáte vlastně pouze podle vyvýšené polohy za volantem. Vůz je i v ulicích a na parkovištích agilní, má přesné řízení a téměř se nenaklání. Důvodem je tvrdší podvozek. Cenou za to je ale bohužel slabší zvládnutí nerovností. Sympatické je i přesné a mechanické řazení. Silnější ze dvou čtrnáctistovek dodává autu dostatek výkonu (150 koní), to samozřejmě díky dvojitému přeplňování. Tiguan tak táhne už od nízkých otáček, ale zároveň se rád nechá vytáčet. I když pocitově nepůsobí motor zrovna vášnivě, vše nahrazuje chladnou houževnatostí. Výsledkem je skutečnost, že na silnici rozhodně nepatří mezi loudy. Úspora? Nic moc**
Ekobalíček BlueMotion Technology, který se ke čtrnáctistovce s pohonem přední nápravy dodává ve standardu, má především snížit spotřebu vozu. Obsahuje start-stop systém, prodloužený čtvrtý až šestý převodový stupeň a rekuperaci kinetické energie při brzdění.
Ve Volkswagenu asi vědí, že zmíněný motor je, co se spotřeby týče, trochu problematický. Ano, umí jezdit úsporně, ale musíte vědět, jak na to. V opačném případě není problém přesáhnout hranici deseti litrů benzínu na 100 kilometrů. Přiznám se, že jsem se blížil spíš ke druhé variantě, test jsem zakončil se spotřebou rovných devíti na sto.
A na závěr tradičně cena. Ta začíná na 459 900 korunách, je však třeba počítat s dalšími výdaji za příplatkovou výbavu.