Koncern Volkswagen začne v pondělí v Česku svolávat první vozy se vznětovými motory schopnými obcházet homologační emisní měření do servisů v rámci tzv. aféry Dieselgate. V první vlně půjde o modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI, kterým v servisech budou aktualizovat software.
Majitelé aut budou ve spolupráci s ministerstvem dopravy postupně oslovováni dopisy s návodem, jak postupovat. Škodovky přijdou na řadu později, uvedl mluvčí dovozce vozů koncernu VW do ČR Jan Klíma.
V Česku se akce bude týkat asi 58 tisíc vozů VW, Audi a Seat a přibližně 106 tisíc škodovek. Servisní zásah bude v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a bude bezplatný.
Servisní akce je v rámci koncernu Volkswagen koordinována mezi jednotlivými značkami. „Pro efektivní průběh servisní akce byly dotčené modely vozidel rozděleny do několika skupin. Po schválení příslušnými homologačními úřady budou následovat další koncernové modely,“ dodal Klíma.
Škoda se přidá později
Škoda Auto, která ve svých vozech motory TDI o objemu 1,2 až 2,0 litru rovněž používala, zahájí kvůli koordinaci v rámci koncernu servisní akci později. „Jakmile budou pro značku Škoda k dispozici schválené aktualizace softwaru, budeme v součinnosti s příslušnými úřady informovat všechny zákazníky a zahájíme servisní akci,“ řekl mluvčí pro ČR Vítězslav Pelc.
Dopisy bude rozesílat organizace Centrum služeb v silniční dopravě, která podléhá ministerstvu dopravy. „V minulých dnech naše organizace přiřadila k seznamu dotčených vozidel příslušné majitele a ověřila jejich adresy. První vlna servisní akce tedy může začít,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Náklady s ní související bude hradit koncern.
Pro úsporu času budou moci majitelé aut akci po dohodě se servisním partnerem spojit s plánovanou pravidelnou inspekcí, nebo jakýmkoliv jiným servisním úkonem. Pokud si zákazník bude přát, bude mu po dobu práce v servisu nabídnut náhradní vůz.
Připomeňte si: Vyšetřování emisního skandálu pokračuje. Němci plánují další testy
Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídící jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem těchto technických opatření je, aby po jejich zavedení zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.
Celkově je nutné vytvořit kolem tisíce různých verzí softwaru. Liší se totiž pro jednotlivé modely, modelové roky, objemové a výkonové varianty, použitou převodovku a podobně. Kvůli nutnosti ověřit a schválit velké množství variant se svolávání opozdilo, původně mělo začít již na konci března.
Servis bude nepovinný
Servisní akce nebude povinná, i když podle záměru ministerstva dopravy by mělo do servisů zamířit alespoň 80 procent vozů. „Všechna vozidla jsou nadále po technické stránce bezpečná a plně provozuschopná, a proto mohou být až do provedení technických opatření bez omezení používána v silničním provozu,“ podotkl Klíma.
Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.
Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.
Čtěte také:
V EU už se prodává stejně aut jako před krizí
Žádná laciná montovna. Autoprůmysl v Česku dospěl