Menu Zavřít

Volkswagen zatím nemusí platit odškodné za dieselgate českým majitelům vozů

3. 10. 2019
Autor: čtk

Koncern Volkswagen zatím nemusí platit odškodné českým majitelům aut v tzv. kauze dieselgate. Odvolací senát zrušil březnový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 8, podle kterého měla firma zaplatit vlastníkům vozů 533 milionů korun. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi.

Volkswagen prohrál spor s majiteli aut v první instanci proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Pražský městský soud ale dnes uznal námitku koncernu, že dostal výzvu k vyjádření pouze česky, nikoli německy. Ve verdiktu našel odvolací senát i další pochybení. Informaci webů Seznam Zprávy a iDnes.cz potvrdila mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci.

„Rozsudek pro uznání se nevydává,“ shrnula dnešní rozhodnutí Puci. Podle serverů odvolací senát zabýval pouze procedurálními otázkami, samotný obsah žaloby ale neřešil.

Spor se týká 2435 lidí zastupovaných firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září 2018. Nároky obvodní soud uznal ve výši 220 tisíc korun na jednoho zákazníka, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Žalobu podala společnost Safe Diesel na Volkswagen a na společnost Škoda Auto. Na tu se ale rozsudek obvodního soudu nevztahoval. Škoda Auto nároky odmítá.

Byli jste nějak postiženi skandálem dieselgate?

V září Safe Diesel rozšířil žalobu o dalších 1900 vlastníků dotčených vozidel. Celkem ve sporu zastupuje už téměř šest tisíc klientů. Celková žalovaná částka tak dosahuje zhruba 1,3 miliardy korun.

Částka 220 tisíc korun je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW už dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až 10 tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Čtěte také:

Škodí diesely městu? Ty současné vzduch dokonce čistí, zjistili v Německu

Aféra dieselgate: Bývalý šéf Audi Stadler čelí žalobě kvůli podvodu

Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování

Češi zanevřeli na diesely, jejich podíl klesne až ke 20 procentům

FIN25

Aféra dieselgate stála Volkswagen již 30 miliard eur

  • Našli jste v článku chybu?