PRAHA (vw) - „Začali jsme dělat pouze to, co se skvěle osvědčilo v jiných branžích,“ brání předsedové Špidla, Topolánek, Svoboda a Mareš unifikaci české politické scény. „Nejde o to, kdo z nás bude mít nejvyšší podíl na trhu, který brand bude jedničkou. Nejdůležitějším ukazatelem efektivity je konsolidovaný zisk celého našeho demokratického koncernu,“ osvojil si i humanitně orientovaný unionista Mareš manažerský slovník. Špidlova koncernová politika mírného potlačování unionistické značky mu proto nevadí. Podle vývoje poptávky může skupina výrobu vozů vyšší střední třídy kdykoliv zase zvýšit.
„Jsou jedni jako druzí, pravičáci jako levičáci. Ve výsledku je od sebe už nerozeznáte,“ rozohnil se v podnikovém bulletinu Právo technolog Jan Zbořil. Topolánek, který má k ekonomice nejblíže, to vysvětluje: „Podívejte se na skupinu Volkswagen. Vytvořili jednotnou koncernovou platformu, jeden podvozek, jeden motor, jeden typ nápravy. Vozy se liší jen přední maskou. A lidi to kupují a ještě se hádají, jestli je lepší superb nebo passat. A z toho jsme vycházeli. Není důležité, co je pod kapotou, ale image.“
Komunista Grebeníček, jehož firma o přijetí do koncernu zatím marně usiluje, jde v úvahách ještě dál: „Nezáleží ani na technologii, ani na image, ale na sání. Každý si může všimnout, že všichni sají stejně. My svou marketingovou strategii příště postavíme na nízké spotřebě vozu s prostým severokorejským designem.“