Šéf ODS si stále neví rady s výrazem Nová ekonomika
Předseda nejsilnější pravicové strany a někdejší šéf české vlády je svým odmítavým postojem k internetu proslavený. Neoficiální linii své strany v oblasti informačních technologií stanovil Klaus už před třemi lety. V článku s podtitulkem „Nespoléhejme jen na internet, teletext a počítače, orientaci skýtá i tradiční svět knihoven , který vyšel v Lidových novinách 5. dubna 1997, si posteskl, že je mu „většinou málo rozuměno , a dodal: „Je to asi proto, že se nemohu připojit k těm, kteří vidí v internetu, v satelitních televizích, v teletextech, v celulárních telefonech a v dalších podobných vynálezech novou éru lidstva, nový lepší svět. (…) Připomíná mi to podobnou argumentaci, kterou o takzvané vědeckotechnické revoluci tak rádi používali komunističtí vůdcové v naší, ještě ne tak vzdálené minulosti. O pár týdnů později přišel Klaus s dalším odsudkem. „Jan Čulík, lektor na univerzitě v Glasgowě, říká, že klíčem k budoucímu hospodářskému přežití České republiky v nynějším, bouřlivě se technologicky rozvíjejícím světě je právě schopnost českých vědců vynalézat nové technologie a efektivně a rychle je realizovat v českém průmyslu. To je pro mne téměř absolutně absurdní myšlenka, napsal Klaus 31. května 1997 v článku „Věda a naše hospodářská budoucnost , který také otiskl v Lidových novinách. Velké očekávání. Od té doby se však o internetu mluví stále více i v České republice. Stoupá penetrace mobilními telefony a oba zavedení čeští operátoři GSM dosahují tržeb v řádu stovek milionů korun. Do země začaly proudit první zahraniční investice směřující do internetových firem. Nová ekonomika se začala projevovat i ve skladbě tiskové, venkovní i televizní a rozhlasové reklamy. ODS je však stále stranou, která internet a jeho rozvoj ignoruje. Minulý čtvrtek přišel Václav Klaus do Strahovského kláštera na slavnostní oběd u příležitosti vyhlášení 100 nejvýznamnějších firem České republiky za rok 1999. V sále panovalo velké očekávání. Šéfové českých poboček světových firem z oblasti informačních technologií si přišli poslechnout Klausovu přednášku na téma Nová ekonomika. Někteří dokonce zrušili služební cestu, protože chtěli vědět, zda náhodou „profesor konečně nezmění názor. „Paní Bobošíková (někdejší moderátorka televizní Jedenadvacítky) mě požádala, zda bych nemohl shrnout své výhrady k Nové ekonomice, vysvětlil předseda Poslanecké sněmovny, jaký impuls ho k vystoupení přivedl, a dodal, že on sám termín Nová ekonomika „nikdy nepoužil . „Nová ekonomika určitě neznamená novou ekonomii, upozornil Klaus všechny přítomné. „Nemůžu to dokázat, ale trvám na tom, že každý v tomto sále to nejméně třicetkrát spletl. Samotný výraz Nová ekonomika pro šéfa ODS nic neznamená, protože jej nenašel ani v jedné ze sto patnácti studií obsažených v nejnovějším bulletinu amerického ekonomického ústavu National Bureau of Economic Research. „Do ekonomické vědy tento termín ještě nedoputoval. Je to takový publicisticko–novinářský volný termín, dodal Klaus. Zdvořilý potlesk. Určité ústupky však ve své přednášce Klaus přece jen udělal. Připustil, že by Nová ekonomika mohla značit „novou techniku obchodování , případně by mohla signalizovat „rostoucí úlohu síťových odvětví v ekonomice . Ani slovem se však nezmínil o úloze nových technologií, o telekomunikacích či o softwarovém byznysu. Po skončení projevu jej možná i proto nečekaly žádné velké ovace. Zhruba sedmdesát hostů zatleskalo spíše ze zdvořilosti. Kdyby se chtěl Václav Klaus Novou ekonomikou zabývat seriózně, mohl by začít třeba od statistiky a vysvětlit, proč ve Velké Británii celých deset procent domácností nakupuje zboží prostřednictvím internetu a čtyřicet procent britských rodin internet pravidelně používá, zatímco v České republice jsou tato čísla naprosto nevýznamná. Klaus by pak ovšem musel mluvit i o tom, že hlavní podíl na „informační retardaci české společnosti nesou jeho vlády. Někteří Klausovi kolegové si však uvědomují, že se strana musí zbavit image partaje, které je internet vyloženě odporný. Místopředseda ODS Ivan Langer proto již delší čas přednáší na nejrůznějších konferencích o tom, jak je informační dálnice skvělou příležitostí k podnikání.