Budoucnost je jasně daná. Elektromobily se již staly hlavním tématem celého motoristického světa a po divokých pionýrských letech přichází doba, kdy můžeme jezdit na elektřinu každý den a bez větších omezení.
Ještě před několika lety byla jízda elektromobilem spíše pro dobrodruhy. Nízký dojezd a řídká síť dobíjecích bodů značně omezovaly jejich každodenní použitelnost, výraz „rekkeviddeangst“, tedy strach z dojezdu, se dokonce téměř stal vítězem ankety o norské slovo roku 2013.
V Kie e-Niro ničím takovým trpět nebudete, udávané dojezdy 455 kilometrů v kombinovaném provozu, a dokonce až 615 kilometrů v městském provozu jsou naprosto reálná čísla. A dosáhnout jich nebude problém i pro ty, kteří nikdy elektromobil neřídili. Usedněte za volant, otočným voličem nastavte režim D a rozjeďte se.
Základní ovládací prvky jsou zcela konvenční a kromě syntetického zvuku, který je slyšet uvnitř i zvenčí vozu při nízkých rychlostech, vám na jízdě nepřijde nic divného. S výkonem 204 koní a točivým momentem 395 newtonmetrů e-Niro více než udrží krok s ostatními auty, navzdory tomu, že kvůli bateriím váží o mnoho více. Zrychlení je plynulé a díky absenci řazení zcela neodbytné, zvlášť se zapnutým sportovním režimem, který vás doslova přišpendlí do sedačky.
Energii vůz získává jak dobíjením ze sítě (z 20 na 80 procent kapacity baterie za 41 minut, ovšem se 100kW rychlonabíječkou), tak rekuperací energie při zpomalování. Intenzita nabíjení při brzdění může být řízena automaticky nebo manuálně v několika režimech, které volíte pádly pod volantem. Čím vyšší stupeň, tím výraznější zpomalení při uvolnění plynového pedálu. Jde o docela zábavnou hru, která řidiče naučí, jak jet co nejhospodárněji.
Zobrazováním rad mu pomáhá také asistenční systém na podporu hospodárné jízdy. S nabíjením ze sítě pak poradí mapa dojezdu i databáze dobíjecích stanic.
Z hlediska ovládání i samotné jízdy tedy na posádku žádné záludnosti nečekají, e-Niro také potěší jízdním komfortem jak po stránce podvozku, tak hluku. Zavazadlový prostor s kapacitou 451 litrů je také normálně použitelný, k drobnému ústupku oproti hybridnímu Niru došlo na zadních sedadlech z hlediska prostoru nad hlavou, kterého je i tak pro normálně rostlého člověka dost.
Baterie jsou totiž uloženy pod podlahou mezi předními a zadními koly, což ale zároveň zaručuje stabilitu i v rychleji projetých zatáčkách. Odpověď na otázku, zda už konečně lze jezdit elektromobilem každý den, už tedy známe: V případě e-Nira ano a beze strachu. •
Udávané dojezdy 455 kilometrů v kombinovaném provozu a až 615 kilometrů v městském provozu jsou naprosto reálná čísla.
Technické údaje Pohon: Synchronní střídavý motor s permanentním magnetem Výkon: 204 koní, 395 Nm Zrychlení z 0 na 100: za 7,8 s Maximální rychlost: 167 km/h Dojezd: až 455 km Spotřeba energie: 149 Wh/km
O autorovi| Richard Herbich, herbich@mf.cz