Menu Zavřít

VOLVO MÍŘÍ NA VÝCHOD

10. 8. 2001
Autor: Euro.cz

A u t o m o b i l o v ý     p r ů m y s l

Nákladem zhruba 50 milionů dolarů hodlá švédská firma Volvo do dvou let vybudovat v polské Vratislavi jeden z největších evropských závodů na výrobu autobusů. Nové aktivity oznámila v Maďarsku a také projevila přání převzít divizi nákladních aut francouzského Renaulta.

Největší evropští výrobci autobusů a nákladních aut hledají nové výrobní a odbytové možnosti a nacházejí je ve střední a východní Evropě, kde tradiční výrobci prožívají krizi. Ta často ohrožuje jejich existenci, a proto je pro většinu z nich požehnáním spojení se silným západním partnerem. Přinese jim nejen potřebný kapitál, ale také know how a mnohdy i přístup ke společné marketingové strategii.

Zájem o spolupráci je většinou oboustranný. Západnímu výrobci jde o získání trhu a expanzi a málo solventnímu východoevropskému výrobci jde o zachování domácí výroby těchto dopravních prostředků. Z tohoto pohledu není překvapením ani spojení Volva s polským výrobcem, ani Renaulta s českou Karosou.

Také přání spojit aktivity s Renaultem, které koncem října vyslovil ředitel švédské automobilky Leif Johansson, je dokladem toho, že Volvo potřebuje řešit negativní dopad asijské finanční krize na své celkové tržby z prodeje nákladních vozů v Evropě a v USA.

Rychlá expanze

Společnost Volvo Bus (dcera koncernu Volvo), která je druhým největším světovým výrobcem velkokapacitních autobusů, připravuje výstavbu nového obřího závodu na výrobu autobusů v polské Vratislavi. Realizace tohoto projektu jí má pomoci výrazně upevnit pozici v zemích střední a východní Evropy. Už za tím účelem zakoupila od správy města pozemek o rozloze 75 tisíc m2. Do Vratislavi přenesla z Jelčanských automobilových závodů nejprve montovnu nákladních aut a následně i autobusů. Netají se snahou maximálně zvýšit svou produkci jak kompletních městských i turistických autobusů, tak i podvozků pro ně, a to s jediným cílem: co nejrychleji uspět nejen na polském trhu, ale zejména proniknout s autobusy do dalších středoevropských zemí, do států bývalého SSSR a na Balkán. Pro novináře to potvrdil prezident firmy Volvo Bus Björn Larson a dodal, že roční produkce nového závodu vzroste z dnešních 200 na 1100 autobusů, což mimo jiné pomůže zvýšit zaměstnanost závodu z nynějších 550 na 1700 osob. Projektované kapacity by mělo být ve Vratislavi dosaženo v roce 2001.

Podíly po celém světě

Volvo AB je největším průmyslovým koncernem ve Skandinávii. První osobní auta této značky opustily továrnu ve Švédsku v roce 1927 a první nákladní vozy o rok později. Koncern neustále posiluje svou pozici ve výrobě osobních a nákladních aut i autobusů. Jeho nabídka zahrnuje řadu typů autobusových podvozků i kompletních autobusů. Má stoprocentní nebo většinové podíly v mnoha firmách vyrábějících autobusy po celém světě, mimo jiné v Brazílii, Peru, Číně, Dánsku, Německu, Rakousku a Kanadě.

Soustředit výrobu autobusů v Polsku se firma rozhodla v souladu se svými záměry zvyšovat průmyslovou efektivnost a zároveň posílit svůj vliv ve střední a východní Evropě. Využití moderních výrobních linek, logistiky a informatiky jí má dopomoci k vyšší konkurenční schopnosti. Podle vyjádření Jana Stromberga, ředitele projektu ve Vratislavi, se nové výrobní haly rozprostřou na ploše 40 tisíc m2 a firma zaměstná přes tisíc nových pracovníků.

V loňském roce dosáhla celková výroba firmy Volvo Bus 8600 autobusových podvozků a autobusů.

Přes Francii do Švédska

Pro největšího českého výrobce autobusů - Karosu - není expanze Volva podle slov generálního ředitele Rudolfa Černého žádným překvapením, zvláště když už v Polsku podnikají v tomto oboru firmy Man a Mercedes. Jak řekl týdeníku Euro, ani Karosa nezůstala stranou fúzí, které v Evropě probíhají. Připravované spojení Renaultu s Iveco a vytvoření nového holdingu, který má vzniknout do konce letošního roku, se týká de facto i Karosy, v níž dnes Renault vlastní podíl větší než 78 procent. Rudolf Černý zdůraznil, že začlenění Karosy (jejíž obchodní značka zůstane zachována i po vzniku nového holdingu) do koncernu s celosvětovým významem, bude znamenat i zvýšení prestiže značky a její důvěryhodnosti vůči obchodním partnerům. Je přesvědčen, že spojení předních evropských výrobců autobusů přispěje ke stabilizaci všech subjektů nového koncernu.

CIF24

Společný podnik Renault-Iveco by měl vyrábět ročně kolem 4500 autokarů a autobusů, přibližně 1500 podvozků a přes 1500 mikrobusů. Očekávaný roční obrat ve výši šesti miliard francouzských franků (33 miliard korun) zařadí tuto společnost na druhé místo na evropském trhu vozidel pro silniční dopravu osob - hned za Evobus. Koncernu budou patřit filiálky ve Francii, Itálii, Španělsku a ČR, které budou pověřeny operativními aktivitami ve vývoji a výrobě. Podíl Karosy na tržbách společného podniku má pro začátek činit 10 procent (loňské tržby Karosy činily tři miliardy korun).

Letos za prvních osm měsíců prodala Karosa 667 autobusů, což představuje výrazný nárůst proti stejnému období loni, kdy se prodalo 501 vozů. Je to výsledek změny obchodní strategie, která již od počátku roku přináší mnohem více uzavřených kontraktů. Jen do Francie letos firma vyveze 300 autobusů. Její celkový obrat by měl tento rok činit 4 miliardy korun a zisk by měl být vyšší než loni.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).