Automobilka Volvo zaplnila na přelomu tisíciletí evropské reklamní billboardy sportovním modelem S 60. Tento sedan, který se na první pohled tváří jako kupé, láká movité zákazníky, kteří chtějí sloučit komfort s rychlou jízdou. Produkty severského výrobce v minulých letech sice získaly pověst spolehlivých a bezpečných aut, které vydrží jezdit až čtvrt století, ale také trochu zavání nudnou seriózností. Proto bylo třeba oslovit především mladší klienty, kteří dávali přednost jiným značkám.
Volvo S 60 tedy přineslo sportovnější střih, nicméně nevybočilo z tradice poměrně vysokých cen. Jeho nejlevnější verze vyjde na 930 tisíc korun, za nejdražší je nutné sáhnout do kapsy pro úctyhodných 1 413 300 korun.
Při konstrukci sedanu vsadili Švédové na chytrou politiku – postavili vůz na podvozkové platformě manažerských typů S 80 a V 70, ale zmenšili jeho vnější rozměry a karoserii dali sportovní nádech. Pod kapotu přitom vybrali pět motorů, za jejichž výkon by se nemusel stydět ani obrněný transportér. Nejslabší z nich je pětiválec 2,4 litru s tahem 105 kilowattů. Na druhé straně se nachází další pětiválec o menším objemu 2,3 litru, ale s vysokotlakým přeplňováním, který dokáže vyvinout až 184 kilowattů. Právě tohoto silničního dravce měla redakce týdeníku EURO možnost vyzkoušet na tuzemských silnicích.
Nejvyšší rychlost nejsilnější „esšedesátky sahá na číslici 250 kilometrů v hodině. Silniční stíhačku z něj ale dělá především úžasná pružnost motoru – stroj se vytáhne z nuly na stokilometrovou rychlost za 6,8 sekundy. Výrobce udává průměrnou spotřebu 10,3 litru benzinu na sto kilometrů jízdy. Během redakčního testování, kdy se plynový pedál často ocital na podlaze, si ale Volvo bez problémů řeklo v průměru o čtyři litry více. Letos na jaře by měl model dostat dva úspornější motory – diesely vybavené systémem Commonrail. Co se týká převodovek, k dispozici jsou dvě základní varianty pětistupňová manuální a pětistupňová elektronická automatická převodovka, která je také za příplatek nabízena s volitelnou funkcí Geartronic. Pod tímto názvem se skrývá sekvenční řazení.
Kabina Volva S 60 na rozdíl od karoserie a motorů příliš sportovní ambice nepředstírá. Soutěžní styl zde trochu evokuje tříramenný volant, jenž se ve vozech této značky neobjevil už více než dvacet let. Také řadicí páka Spaceball by slušela závodnímu vozu. Jinak kabina připomíná větší luxusní model S 80, a to včetně všech bezpečnostních prvků. Posádku chrání tuhá bezpečnostní klec, boční výztuhy a také dvoustupňové čelní a postranní airbagy, doplněné po obou stranách v celé délce kabiny bočními nafukovacími clonami. Páteř ochraňuje před nárazem zezadu systém WHIPS. Řidič se také může spolehnout na elektroniku, která kontroluje jízdní režim.
Za zmínku stojí také účinné vnitřní filtry, které mají zabránit průniku nežádoucích plynů a částic do kabiny. Standardním vybavením Volva S 60 je pylový filtr, který zabraňuje vzduchu znečištěnému prachem nebo jinými pevnými částicemi ve vstupu do interiéru. Auto je také možno vybavit ventilací, která má několik funkcí pro vylepšení kvality vnitřního ovzduší.
Ke standardnímu pylovému filtru je zde dodatečný filtr s aktivním uhlím a senzor složení vzduchu, který monitoruje jeho chemické složení vně vozu. Tento multifiltr společně se senzorem účinně zamezuje vstupu plynů, jako jsou oxidy dusíku a hydrouhličitan, stejně tak jako pachů výfukových plynů, kapaliny z ostřikovače a oleje. Unikátní systém volva dokonce zabraňuje přístupu přízemního ozonu do kabiny. A nejen to – umí díky katalytickému potahu chladiče rozkládat tento ozon zpět na kyslík. Výrobce tvrdí, že pokud je hustota ozonu v ovzduší vysoká, je účinnost celého zařízení až 75 procent. Volvo tak prý odbourá veškerý ozon, který vznikne na základě emisí z jednoho automobilového katalyzátoru.