Značku Volvo proslavila bytelná auta připomínající krabice. Dnes už samozřejmě mají vozy švédské automobilky rafinovanější tvary, přesto v nabídce stále najdeme zástupce klasického krabicovitého designu – velký kombík V70 a jeho „allroad“ verzi XC70.
Foto: Volvo
Volvo XC70 patřilo mezi první oplastovaná kombi s vyšším podvozkem – na silnicích všech možných povrchů se tak pohybuje už nějaký ten pátek. Není divu, že v letošním roce prošlo modernizací. Byť na pohled takřka neviditelnou.
Hrany nestárnou
V době, kdy většina automobilek staví „sportovní“ kombíky, které sice vypadají hezky, ale trochu zapomínají na své kořeny, působí XC70 trochu jako model z minulosti. Drží se totiž zásady, že kombi má být v první řadě praktické. A proto díky jednoduchým tvarům a především kolmo seseknuté zádi vypadá jako pojízdná almara. V tomto případě jde ale o poklonu…
Kouzlo vzhledu XC70 výrazně podtrhuje i oplastování, které tu nevypadá vůbec lacině a prvoplánově jako u některých konkurentů. Volvo zkrátka lahodí oku. A je to také díky milým drobnostem, které přináší speciální edice Volvo Ocean Race, inspirovaná nejnáročnějším námořním závodem na světě. Nejviditelnějším znakem „VOR edice“ je karoserie v příjemné barvě námořnické modři. Pokud někomu modrá nevyhovuje, lze zvolit ještě stříbřitý lak. Pěkně vypadají také kola z lehkých slitin, jejichž design měl najít inspiraci v pohybu mořských vln.
Obývák na kolech
Více odkazů na jachtařský sport a oceán se skrývá uvnitř. Tak například hliníkový dekor má připomínat přístav plný stožárů plachetnic, na čalounění najdeme křížové švy, které se původně používaly při výrobě plachet. Díky těmto drobnostem působí interiér mimořádně příjemným a útulným dojmem.
Materiály i zpracování jsou na prvotřídní úrovni, skvělá sedadla oslní jemnou kůží a všude je dostatek prostoru. Absence zbytečných designových výstřelků už k volvu tak nějak patří – stejně jako důraz na funkčnost a logiku ovládání. Přesto je v tomto směru stále co zlepšovat. Především ovládání informačního a multimediálního systému Sensus občas umí lézt na nervy. Plusem je pouze přítomnost češtiny.
Zavazadlový prostor ovšem nezklamal. Snadno přístupný kufr nabízí základní objem 575 litrů a po sklopení zadních sedadel se ještě výrazně zvýší. Potěší také do stropu upevněná masivní mříž, která po sklopení spolehlivě oddělí nákladní prostor od pasažérů.
Volvo XC70 D5 VOR
motor | vznětový pětiválec |
objem | 2 400 cm3 |
max. výkon | 158 kW (215 k) |
max. toč. moment | 440 N.m |
max. rychlost | 205 km/h |
z 0 na 100 km/h | 8,3 s |
spotřeba | 6,8 l/100 km |
cena test. verze | 1 323 500 Kč |
Chraplák s pěti válci
Pod kapotou testovaného vozu se schovává vrcholný diesel v nabídce Volva – dvakrát přeplňovaný pětiválec s označením D5. Jeho letošní modernizace mimo jiné přinesla posílení výkonu na 215 koní, hodnota točivého momentu povyrostla na 440 N.m. S takovým motorem samozřejmě není ani bytelné kombi žádný louda.
O mnoho více ale potěší charakter naftového pětiválce, který spočívá především ve specifickém „chrapláku“, jehož předení zní velmi příjemně. Šestistupňová automatická převodovka Geartonic řadí plynule a jemně, zato rychlost nepatří k jejím nejsilnějším vlastnostem. Ale to by nemělo nikomu vadit, Volvo XC70 je rozvážný vůz. Kdo má sportovní choutky, ať hledá jinde. A jak je to se spotřebou? Dlouhodobě lze jezdit v průměru za 8,5 litru nafty na 100 kilometrů.
Čitelný pohodář
Mírnou povahu „allroadového“ kombíku podtrhují i jízdní vlastnosti. XC70 upřednostňuje komfort a pohodlí, na druhou stranu ale překvapuje jistotou v zatáčkách. Skvěle funguje také mezinápravová spojka Haldex, která z velkého volva dělá snadno čitelné auto a samozřejmě pomůže i v náročnějších podmínkách či lehčím terénu, kam se díky zvýšenému podvozku můžete bez obav vydat. Řízení sice postrádá cit, ale u takového vozu to není zásadní problém. Cena zákládní verze činí 1 060 000 korun a námi testovaná verze je za 1 323 500 korun.