Vhodně zvolená vůně zvýší úspěšnost obchodu až o 14 procent, ...
Celý podtitul: Vhodně zvolená vůně zvýší úspěšnost obchodu až o 14 procent, říká specialistka na aromaterapii
Chcete mít spokojené zákazníky, kteří se k vám budou rádi vracet? Základem je kvalitní produkt, samozřejmě. Neméně důležitý je však i dobrý nos, a to doslova. Jednou z metod, jak zlepšit vztah s klientem, je totiž „polaskání“ jeho čichových buněk. Mnohé významné světové firmy již tajemství přímé spojitosti vůně s centrálním nervovým systémem objevily a integrovaly je do své marketingové strategie. Hana Tomášková patří v tomto oboru mezi specialisty. „Vůně je jediný vjem, který nelze z mozku vymazat. Nese psychologicky stopu, která se vtiskne do paměti mozku. I malé miminko rozpozná vůni své matky,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO.
EURO: Kde všude se dá v podnikání uplatnit vliv vůně na psychiku?
TOMÁŠKOVÁ: S kolegy ve Francii jsme vyvinuli celý systém využití vůně v marketingu. Ve Francii je to věc známá asi dva až tři roky, jde tedy o mladý marketingový nástroj prodeje. Vůně se aplikuje například na klimatizační jednotku a můžete ji měnit podle potřeby nebo nálady. K tomu slouží speciálně vyvinuté gely, které udrží vůni po dlouhou dobu. Dalšími metodami jsou vůně, které se roznášejí do prostoru díky přístrojům. Vynikající výsledky máme při neutralizaci bioskládek.
Ve Francii provoňujeme banky, kasina, policejní stanice, kanceláře, ale i obchody nebo sítě obchodů, kdy se používá u všech poboček stejná vůně. Má to velký marketingový efekt, jelikož vůně navozuje pocit čistoty, pořádku, řádu, i když tam nemusejí fyzicky být. Vůni si zákazník spojí například se službou, milým úsměvem a vrací se zpátky častěji než bez aplikace vůně. Úspěšnost obchodu se zvyšuje podle našich statistik až o čtrnáct procent.
EURO: Sestavovala jste také vonné směsi pro chrámy v islámském světě… TOMÁŠKOVÁ: Byla to pro mě pocta. Málokdo si umí představit, co vše je zapotřebí znát k doladění vůně, která by zaujala takto náročnou klientelu. Musíte vědět, co si můžete, nebo naopak vůbec nesmíte dovolit vnést do vonné směsi. Chyba se neodpouští. První zakázku jsem získala díky mému kolegovi, který pracuje ve stejném oboru ve Švýcarku, ale je spíše obchodník. Volali mu z Francie, že mají problém se zakázkou, a zda nezná někoho, kdo by jim pomohl vůni sestavit. V té době jsem shodou okolností pracovala u něho v kanceláři ve Švýcarsku, a tak jsme vzali auto a odjeli do Paříže, kde měla firma pobočku. Měli jsme to hotové přes víkend. Byla to zakázka pro chrám v Saúdské Arábii pro velkou náboženskou slavnost. Museli mně nejdřív sehnat nahrávku hudby, která bude v chrámu znít. Dále jsem zjišťovala, jaká bude konstelace slunce s měsícem v době konání této akce a jaké bude přirozené venkovní světlo. Znělo to bláznivě, ale meteorologická stanice to zjistila a údaje mi poslali ze Saúdské Arábie i v sobotu. Byla to náročná práce na koncentraci při výběru vonných esencí, ale výsledek se podařil ke spokojenosti klienta. Zaplatil dvojnásobnou cenu. Od té doby je stálým klientem a pomohl nám otevřít dveře do arabského světa.
EURO: Jak jste se dostala k výrobě vůní? TOMÁŠKOVÁ: Obrovskou náhodou, když jsem pracovala v Praze u jedné zahraniční obchodní firmy a překládala jsem jednání dvou obchodních partnerů. Šlo o vývoz českých flakonů do Francie. Jeden obchodní partner byl Švýcar, který na konci jednání poznamenal, že se pro mě brzy vrátí. Opravdu to udělal a změnil mi tím život. Často jsem tehdy cestovala do Francie. Vždy, když byla možnost, na mne čekal na letišti, zavezl mne do laboratoří, kde jsem byla celé dny a učila se. Jakmile jsem odešla ze zaměstnání v Praze, získala jsem zastoupení švýcarské parfémářské firmy pro Čechy a Slovensko. Postupně jsem začala pracovat i pro Francouze a anglickou firmu zabývající se přírodními silicemi. Až později jsem začala sama vyvíjet vlastní přírodní kompozice. Opět to znamenalo mnoho let studia parfémářství, aromaterapie, ale především alternativní východní medicíny a psychologie.
EURO: U některých rostlin jsou v herbářích uváděny silné afrodiziační účinky, jako například Casanova používal své pověstné patschuli. Může vůně tak dalece ovlivnit fungování hormonálního systému, aby začal vylučovat chemické látky přitažlivé pro druhé pohlaví? TOMÁŠKOVÁ: Ano, náš hormonální systém vylučuje po vdechnutí těchto silic s afrodiziačním účinkem chemické látky, které jsou vnímány druhou osobou podvědomě, téměř okamžitě. Tedy jakmile se vůně silic dostane do krevního řečiště. Tyto silice mají nejen velký vliv na naši sexualitu, ale povzbuzují nás k výkonu, což se projeví v pracovním procesu větším pracovním tempem, větší odvahou jít do rizika a vůbec chutí vítězit v životě. Proto i úspěšní manažeři v top pozicích mívají vyšší hladinu testosteronu. Silice s afrodiziačním účinkem používáme také u našich produktů a jsou velice oblíbené.
EURO: Na svých přednáškách zdůrazňujete „že nejen šaty, ale i jejich barva dělá člověka“. Když na jednání sedí proti sobě muž v šedém obleku a žena v červeném kostýmu, co z toho jako poradce firemní psychologie můžete vyvodit? TOMÁŠKOVÁ: Žena má určitě velké šance uspět, bude mít jistě dobré sebevědomí, cítí se dobře. Muž má v ní silného protihráče. Muž je v pozici „šedé myši“ – nestojí si za svým názorem, neví. Spíše si to přišel odsedět. Působí dojmem, že vlastně nic nerozhodne. Podle psychologie barev červená barva energii dodává, šedá ji odebírá. Pokud se však zařadí do šedé například červený prvek, například kravata, pak se tento šedý prvek výrazně zmenší. Pro úspěšná jednání spíše doporučuji saka v modrém tónu. Modrá je barvou komunikace a symbolizuje mužskou energii, energii toku peněz. I to, jak na nás působí barevnost kanceláře a vůbec pracovní prostředí, to vše ovlivňuje naši práci, náš zdravotní stav a celkové cítění i vnímání okolí. To je také část úspěchu našeho podnikání, a velmi podstatná.
EURO: Připravujete vstup na německý trh, kde jsou nyní bioprodukty či biokosmetika velice žádanými artikly. Jak chcete obstát v konkurenci? TOMÁŠKOVÁ: Připravuji vstup nejen na trh německý, ale letos již zakládáme distributorská centra ve Švýcarsku, Itálii, Španělsku a Francii. Jednáme i se Slovenskem. Trh jsem si začala mapovat před pěti lety, nejprve u nás v Čechách. Je zde velmi specifické prostředí, a pokud přežijete s malým podnikáním v Čechách, přežijete všechno. Zjistila jsem, že nemám zatím žádnou konkurenci a po této léčebné terapii je velká poptávka. Je mnoho terapeutů, kteří hledají rychlá a účinná řešení při terapeutické léčbě, a právě aromaterapie sestavená podle biorytmu člověka je ideálním řešením. Je to nauka stará přes dva tisíce let a používají ji terapeuti po celém světě. Velmi mě v tomto směru pomáhají obchodní partneři ve Švýcarsku, Anglii a Francii, kde mám téměř rodinné zázemí.
EURO: Jste na trhu už přes pět let. Jak vidíte podmínky pro malé a střední podnikání v České republice ve srovnání s vaší zkušeností ve Švýcarsku?
TOMÁŠKOVÁ: Je to čím dál horší. Abych to shrnula, v Čechách je především morální a mravní bída. To je také mylný dojem politiků i bank, že mohou mravnost a morálku sanovat penězi. Sami politici, potažmo náš stát je z mého pohledu učebnicovou ukázkou této bídy.
Jsem sice velký vlastenec, mám svoji zemi ráda, ale obávám se, že budu muset podnikat pouze v zahraničí, jako ostatně již mnoho jiných českých firem. Například ve Švýcarsku se obchodně dobře daří právě malému a střednímu podnikání. Je to jedna z priorit země, kterou si chrání, a co je důležité: můžete se dovolat rychle svého práva. Líbí se mi, že pokud mladá firma získá švýcarské ocenění za kvalitu výrobku, stát se jí ujme marketingově. Je přímo úkolem státu podporovat a vytvářet dobré podmínky pro rozvoj nových kvalitních švýcarských značek. Jakmile firma zvýší obrat a stabilizuje se, role státu končí. To je také důvod, proč známe tolik švýcarských značek i u nás.
EURO: Chrání česká legislativa dostatečně zájmy českých podnikatelů proti nadnárodním řetězcům?
TOMÁŠKOVÁ: Mám špatnou zkušenost jen s jedním obchodním řetězcem, ale stačila mi k tomu, že jsem málem musela skončit s podnikáním v Čechách. Pokud malé firmě nezaplatí řetězec, jenž si objedná velké množství zboží , je to pro ni konec. Nedokážete zaplatit odvody DPH, které se hradí i z nezaplacených faktur, nemůžete zaplatit dodavatelům, bance. Jste rychle v registru neplatičů, půjčky od bank jsou na několik let tabu, není z čeho podnikatelsky žít. Mnoho dodavatelů si neustále stěžuje, že jsou likvidováni nadnárodními řetězci a nikde se nedovolají práva. Já naštěstí nejsem závislá na prodeji v řetězcích.
Nejvíce však trestá stát. Penále na DPH jsou velká a neúprosná. Místo podpory státu a hledání řešení mám spíše pocit, že se úředníci těší, jak si vylepší státní pokladnu na úkor malých firem. Živnostníci se bojí finančních úřadů, některé kontroly jdou do neuvěřitelných krajností. I pohled úředníků na naši práci je bez zájmu, neznají realitu malého podnikání, jsou proškoleni pouze teoreticky. Za celou dobu podnikání jsem zažila nesčetně situací, které mě stály velké peníze, jen díky nezájmu a nepochopení z moci úřední. Dokud zde nebude platit úcta k lidské práci, k veřejnému majetku, k vymahatelnosti práva, pak tu podnikání nebude lepší.
BOX
Hana Tomášková (37) patří mezi specialisty v oboru pro vývoj vůní a jejich psychologický vliv na klienty. Mnoho významných firem v zahraničí využívá jejích služeb a seminářů při zařizování poboček, kanceláří, nákupních středisek. V Praze upoutal pozornost například koncert rakouského hudebního skladatele Toniho Strickra v Obecním domě, kde pro celý sál aplikovala speciálně sestavenou vůni podle jeho hudby. Hana Tomášková založila společnost TOMEXO, která vyrábí pod značkou Hanna Maria aromaterapeutické směsi, které byly pro svoji vysokou kvalitu oceněny jako výrobky roku na výstavě Beauty Expo Praha 2006, 2007 a 2008.