Odbyt největší jihokorejské automobilky Hyundai Motor a její sesterské společnosti Kia Motors se loni snížil o dvě procenta na 7,88 milionu vozů. Oznámily to dnes firmy. Vykázaly tak první pokles celoročního prodeje od roku 1998. Letos však navzdory rostoucí konkurenci počítají s nárůstem na 8,25 milionu vozů.
Automobilkám se loni nepodařilo splnit prodejní cíl, podle kterého měl odbyt dosáhnout 8,13 milionu vozů. Hyundai, která vyrábí automobily rovněž v České republice, loni zákazníkům dodala 4,86 milionu vozů namísto plánovaných 5,01 milionu. Kia prodala 3,02 milionu aut, zatímco plán činil 3,12 milionu.
Hyundai a Kia tvoří pátého největšího výrobce aut na světě. Hyundai počítá v letošním roce s nárůstem prodeje na 5,08 milionu vozů a Kia plánuje prodej zvýšit na 3,17 milionu vozů. K růstu odbytu by mohla přispět stabilizace poptávky na některých rozvíjejících se trzích, například v Rusku, napsala agentura Reuters.
Pohyb akcií automobilky Hyundai Motor v posledních osmi letech:
Zdroj: Ieconomics
Očekává se, že Hyundai za loňský rok kromě nižších tržeb vykáže rovněž pokles zisku, a to již čtvrtým rokem za sebou. Analytici navíc upozorňují, že v letošním roce by na zisky automobilek Hyundai a Kia mohly mít negativní dopad investice do rozšiřování výrobních kapacit v Číně a Mexiku.
Čas úspor
Zdroje z podniku nedávno agentuře Reuters sdělily, že Hyundai kvůli klesajícímu zisku zavádí úsporná opatření a zároveň řeší nedostatek sportovně-užitkových vozů (SUV) ve svém sortimentu. Vedoucí pracovníci Hyundai od října přistoupili na desetiprocentní snížení mezd, což v automobilce představuje první opatření tohoto druhu za posledních sedm let. Úsporné kroky podle zdrojů zahrnují také například škrty v oblasti cestování zaměstnanců či omezování tisku dokumentů.
Vývoj akcií automobilky Kia Motors mezi lety 2008 a 2016:
Zdroj: Ieconomics
„Světová ekonomika pokračuje v pomalém růstu, v mezinárodním obchodu se šíří protekcionismus a konkurence v automobilovém průmyslu se zostřuje, což zvyšuje nejistotu,“ řekl v novoročním projevu k zaměstnancům Chung Mong-koo, šéf konglomerátu Hyundai Motor Group zahrnujícího automobilky Hyundai a Kia. Dodal, že tyto automobilky plánují každoročně uvádět na trh více než deset nových modelů. Letos by to měl být mimo jiné nový SUV určený pro vyspělé trhy.
Hyundai v listopadu 2008 oficiálně zahájil sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních aut u Žiliny na Slovensku.
Přečtěte si, jak na tom byla v Česku loni výroba automobilů: Výroba aut stoupla za necelý rok o osm procent na 1,25 milionu |