Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?
Koupil jsem si nové boty. Po dvou dnech nošení se začaly rozpadat, tak jsem je reklamoval a chtěl vrátit peníze. Prodavačka to však odmítla s tím, že má měsíc na „prozkoumání reklamace“. A kdyby se i reklamace ukázala jako oprávněná, pokusí se boty „jen“ opravit. Je takový postup správný?
Postup upravuje § 622 občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., v platném znění): Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci. Ohledně posouzení úměrnosti odkazuje občanský zákoník na článek 3 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES. Za „neúměrnou“ by byla považována situace, kdy by vznikly nepřiměřené náklady pro prodávajícího. Tedy je-li možná jednoduchá a rychlá oprava, nemůže zákazník požadovat rovnou výměnu věci za novou. Není-li takový postup možný, může kupující žádat slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit. Ve vašem případě má tedy prodávající skutečně právo nejdříve se pokusit vadu odstranit. Může (ale nemusí) se však s vámi hned na začátku dohodnout na výměně věci, a samozřejmě nic mu nebrání ani vrátit vám peníze. Nerozhodne-li se však dobrovolně pro tyto vstřícnější postupy, dává mu zákon (o ochraně spotřebitele) třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace a případnou opravu. Pozor: Prodejce tedy nemá 30 dnů jen na „prozkoumání reklamace“, ale musí během této doby zboží rovnou opravit. Pokud by to do té doby nestihl, považovala by se vada automaticky za neodstranitelnou. Teprve jde-li o vadu, kterou nelze odstranit, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit (a tedy požadovat vrácení peněz). Stejné právo máte i v případě, že by se vada vyskytla opakovaně.
**Mgr. Jan Beneš, právník