Peltrámův náměstek i šéf drah zůstávají na místech
Těžké spaní může mít nový ministr dopravy Jaromír Schling ze situace na Českých drahách. Koncepční spory o transformaci drah totiž přerostly v regulérní válku mezi dosavadním Peltrámovým náměstkem Jaroslavem Vránou a šéfem železnic Daliborem Zeleným. A protože podle dostupných informací Vrána i Zelený zůstanou i po ministerské výměně na svých místech, bude mít nový člen Zemanova kabinetu z rozepře těžkou hlavu. Bývalí spojenci. Někdejší generální inspektor Českých drah Vrána a šéf železničního uzlu Česká Třebová Zelený bývali spojenci. V době ředitelování Klausova oblíbence Emanuela Šípa a jeho nástupce Bazaly horovali společně pro takzvanou unitární (jednotnou) železnici. Klausovci totiž chtěli české dráhy rozdělit na dvě části. Na dopravní cestu, tedy zjednodušeně řečeno koleje a vše, co k nim náleží, a na provoz, tedy lokomotivy a vagony. Státní dopravní cesta měla být, podobně jako jsou silnice v automobilové dopravě, spravována státem, provoz měly zajišťovat soukromé firmy. Ty by si navzájem konkurovaly stejně jako třeba autobusoví dopravci. „Tento model nemůže fungovat, zkoušejí ho například v Británii a neosvědčil se, říkal tehdy Dalibor Zelený, dobře si vědom podpory silných Duškových odborů. „Dopravci budou prosazovat jiné zájmy než správce tratí, například vykládku pro zboží postaví jeden úplně jinde, než si druhý bude přát, tvrdil a tvrdí dodnes. Vrána mu z inspekce přizvukoval. Časy se ale mění, a tak je dnes Dalibor Zelený pánem drah a Jaroslav Vrána ministerským náměstkem. Ovšem z Vrány se stal příznivec rozdělených drah. „Zkoušel jsem soukromě podnikat a to mi přineslo poučení, říká nyní. Tvrdí, že České dráhy se musí stát klasickou obchodní společností, nikoli strojem na vymáhání peněz z kapes daňových poplatníků. „Ano, v Británii mají s tímto systémem problémy, to je ale proto, že i dopravní cestu svěřili do rukou soukromníků, tvrdí náměstek Vrána. „Kdyby ji nechali státní, fungovalo by to stejně jako v Holandsku nebo třeba v Rumunsku. To by pro nás mohlo být vzorem. Vrána je totiž názoru, že železnice se zbaví spolu s dopravní cestou obrovských odpisů, které táhnou její ekonomické výsledky ke dnu, a začne se chovat obchodně. Vyjasní se i takzvané klíčování, tedy zjišťování, zda jdou ztráty či zisky na vrub nákladní dopravy, nebo na konto přepravy osob. Tím by se zamezilo takovým excesům, na jaké nedávno přišel Nejvyšší kontrolní úřad, že totiž České dráhy uměle převádějí část ztrát z nedotované nákladní na osobní přepravu a lákají tak od státu více peněz. Obrovské nepřímé dotace. České dráhy letos právě na osobní přepravu získají z rozpočtu sedm miliard korun. „To ale není zdaleka všechno, tvrdí Vrána. „Mnohem vyšší jsou nepřímé dotace. Má na mysli skutečnost, že dráhy odvádějí pouze pětiprocentní daň z nákladní dopravy, za elektřinu platí méně než běžní průmysloví odběratelé a jsou osvobozené od daně z nemovitostí. „To jim podle mých výpočtů přináší obrovskou sumu 32 miliard korun, míní Vrána. „Kromě toho je třeba vzít v úvahu, že dráhy mají veškeré půjčky garantovány státem. O tom se může soukromé firmě jen zdát. Náměstek je názoru, že by rozdělení železnice přinutilo dopravce chovat se tržně a tlačilo by je k ekonomičtějšímu chování: „Není únosná situace, kdy 54 procent nákladů drah tvoří mzdové prostředky, míní. Osobní spory. Diskuse o budoucí koncepci drah mezi náměstkem a ředitelem ovšem časem přerostla v osobní spory. „Jaroslav Vrána získal na ministerstvu názory, se kterými nemohu souhlasit, říká diplomaticky Zelený. Vrána si servítky nebere: „Trio Dalibor Zelený, odborář Jaromír Dušek a poslanec Miroslav Kapoun je brzdou jakéhokoli vývoje na železnici. Tvrdí, že Zelenému dělá dobře pocit šéfa velkého a silného podniku, a naznačuje, že důležitá je pro něj možnost ovlivňovat výběrová řízení. „Vezměme si, že čtyři z pěti členů výběrové komise na přidělení zakázky jsou z Českých drah, říká Vrána a poukazuje na skutečnost, že vedení drah tak z velké části rozhoduje o miliardách ze státní kasy. „Dráhy potřebují v čele reformátora, a nikoli člověka, který pouze jezdí na služební cesty, stěžuje si Jaroslav Vrána. Schling pro reformu. Sváry kolem železnice byly pro bývalého ministra dopravy Peltráma velkým soustem – slabá politická podpora a silní odboráři mu neumožnili přistoupit k reformám. Jaromír Schling se zdá být razantnější. „Je třeba oddělit infrastrukturu od drážního provozu, řekl minulý týden v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes. O odvolání Zeleného neuvažuje: „V tuto chvíli si nemyslím, že by byl generální ředitel Českých drah překážkou nějakého dalšího vývoje. Některé informace ovšem říkají, že zároveň požádal Jaroslava Vránu, aby setrval v křesle náměstka. Zda se tedy nakonec přikloní k Zelenému podporovanému odboráři, nebo se skutečně pustí do reforem, ukáže až čas. K druhému kroku by mu mohla pomoci jedna skutečnost: Na konci letošního roku si budou služby Českých drah podle zákona objednávat obce. To by mohlo zvýšit tlak na ekonomičnost osobní přepravy a přiblížit železnici ke klasické tržní firmě.