Není všechno Ikea, ale zaplaťpánbůh za ni
Scandinavian design: Beyond the Myth. Takto nazvaná výstava začala před čtrnácti dny v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Podtitulek je sice do češtiny překládán ne zcela přesným souslovím (Víc než mýtus), ale právě o mýtus jde. Kurátor Widar Halén z Uměleckoprůmyslového muzea v Oslu říká rovnou, že chce zpochybnit nejrůznější mýty, kterými je skandinávský design obestřen. Je tomu právě padesát let, kdy to začalo.
Fenomén skandinávského designu se zrodil před padesáti lety ve Spojených státech a Kanadě. Putovní výstava Design in Scandinavia tehdy Američanům imponovala a hned povstal první z mýtů: Zatímco funkcionalistický styl z okruhu Bauhausu Američané po válce vnímali jako příliš totalitní a levicový, skandinávský naopak opěvovali coby individualistický a demokratický. Podobné výstavy ve Velké Británii a Francii vzápětí způsobily, že skandinávský design se pro západní Evropu a Ameriku stal synonymem dobrého vkusu a modernosti.
Dokonce ani komunistické Československo nezůstalo zcela nezasaženo, byť o výstavě nebo dokonce o přímém dovozu skandinávského nábytku a bytových doplňků nemohla být samozřejmě řeč. „To, co bylo v českém užitém umění té doby dobré, bylo inspirováno Skandinávií,“ tvrdí rezolutně kurátorka sbírky nábytku a kovů pražského Uměleckoprůmyslového muzea Daniela Karasová. „Některým návrhářům z menších nábytkářských družstev se podařilo vyjet do severských států na veletrhy a to, co tam viděli, se pak snažili uplatňovat.“
U příležitosti padesátého výročí skandinávského překvapení připravila Severská rada ministrů „reprízu“. A bez rozpaků nadhazuje otázku: Co zbývá z tehdejší slávy?
Slavné exkluzivity
Dnes slavná Panton Chair od Vernera Pantona navržená před více než čtyřiceti lety stále působí jako odvážný módní výstřelek. Kurátor Halén připouští, že ve Skandinávii nebyla dlouho vůbec přijímána. „Proč myslíte, že ji vyrábějí v Německu? Na začátku 60. let platilo, že správný skandinávský design je tvarově střídmější a že pracuje se dřevem. Panton chair byla v té době něčím zcela nepřijatelným.“ Esovitě prohnutá židle přitom dnes patří mezi nejznámější kusy vyráběné společností Vitra. „Vyrábíme ji buď ze sklolaminátu, ze kterého se dělala původně, nebo z plastu. Klasická verze vyjde na zhruba 20 tisíc korun, plastová na pět tisíc korun,“ říká mluvčí českého zastoupení Vitry Jana Převrátilová. Loni se u nás prodaly čtyři stovky plastových židlí, ale jen tři sklolaminátové.
Jiným klasickým kusem, který je na výstavu zařazen, je plastová židle Pastille od Eera Aarnia, která svým diskovým tvarem připomíná soukromý létající talíř. Repliky Aarniových slavných židlí, vedle Pastille jde zejména o luxusní kulovitou židli Ball a průhlednou závěsnou židli Bubble, dnes vyrábí finská firma Adelta. „Pastille jsme neprodali snad ještě ani jednu, Bubble Chair od začátku roku asi deset kousků a Ball Chair letos zatím jen jednu,“ vypočítává Pavel Roubal ze společnosti Scandium, která na českém trhu zastupuje nejen Adeltu, ale i další severské firmy. Bubble Chair přijde přibližně na 70 tisíc korun, Globe Chair na více než dvojnásobek.
Ikea
Pro mnoho lidí je jediným reprezentantem skandinávského designu, kterého znají. „Zaplaťpánbůh za Ikeu,“ říká Roubal. „Díky ní se tu aspoň trochu kultivoval vkus. Obchod s designovým nábytkem je během na dlouhou trať. Zatímco italský nebo španělský design je v Česku už poměrně známý, skandinávskému se tu před námi dlouho nikdo nevěnoval. Právě věci, které nabízí Ikea, často ze skandinávského designu vycházejí, neklade však takový důraz na kvalitu.“
Podobného názoru je i kurátor výstavy Widar Halén: „Ikea nabízí některé dobré designové věci od dobrých skandinávských designérů. Na výstavě je například reprezentována lampou Flame od Carla Øjerstama. Zdaleka ne všechno je ale skvělé. Hodně jejich zboží jsou levné a nekvalitní kusy.“ Nakolik je tedy možné Ikeu vnímat jako reprezentanta skandinávského designu? Halén odpovídá: „Dá se říci, že reprezentují tradici skandinávského designu. Ten však dnes má mnohem více tváří, než jak tomu bylo v 50. a 60. letech. Naše výstava chce ukázat, že skandinávský design znamená víc než jen Ikea.“
Popularita
Na výstavě jsou výrobky hned od několika firem, které k nám dováží společnost Scandium. Velmi dobře je zastoupena například mladá švédská značka Offect. Jak se píše ve výstavním katalogu, nábytek a zařizování domácností je pro Švédy obsesí. „Znát jména řady současných designérů je součástí obecného vzdělání,“ píše mimo jiné ve svém příspěvku Kerstin Wickmanová, profesorka dějin designu na Uměleckoprůmyslové škole ve Stockholmu. U nás by byl asi málokdo schopen vyjmenovat byť pouhé tři české designéry.
Nadhled
„Skandinávský design byl tradičně reprezentován hlavně Dánskem a Finskem, v poslední době je ale hodně progresivní právě švédský design,“ kostatuje Pavel Roubal. Jenže organizátoři výstavy se jakémukoli národnímu dělení důsledně brání. „Je velice těžké vysledovat v současném designu a výtvarném umění vůbec nějaké národní kvality,“ říká Halén a s naprostou samozřejmostí zařazuje do expozice zahraniční výrobky navržené švédskými či finskými designéry, a naopak i práce jejich zahraničních kolegů působících ve Skandinávii. Kromě toho bez obalu připomene, že mnohé z toho, co bylo napsáno a řečeno o specifických kvalitách dánského či finského designu, byly mýty, které vyhovovaly především nábytkářským firmám.
Symbolický pohřeb skandinávského designu uspořádali norští designéři již v roce 1980 v Oslu a na letošním architektonickém bienále v Benátkách se o něco podobného znovu pokoušejí Dánové. Sedm architektů se v expozici nazvané Až příliš perfektní snaží vymyslet, čím jiným než poválečným designem by se dánská architektura mohla ve světě prezentovat.
„Vikingové znovu připluli k břehům Severní Ameriky na své objevné cestě, tentokrát je to však Amerika, kdo má co objevovat,“ napsala v roce 1954 jistá americká novinářka v recenzi výstavy Design in Scandinavia. Nynější výstava jen těžko vyvolá takové překvapení a nadšení. Na to je již současný svět až příliš globalizovaný. Ale není toho málo, co bychom se od Vikingů mohli ještě naučit.
Scandinavian Design: Beyond the Myth
Skandinávský design: Víc než mýtus
Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
ul. 17. listopadu 2, Praha 1
výstava trvá do 2. ledna 2005, otevřeno denně kromě pondělí 10-18 hod.
vstupné 60 Kč, snížené 30 Kč
Výstava byla instalována v Berlíně a Miláně. Po Praze bude putovat do Budapešti, Glasgowa či New Yorku.
Výstavu doprovází internetová prezentace na www.scandesign.org.