Bývalý předseda představenstva firmy Škoda Auto by si mohl užívat důchodu. Místo toho však podniká. Jeho firma Industrial Advisors z pověření ministra financí Eduarda Janoty kontroluje činnost dozorčích rad podniků ve státním vlastnictví.
Autor: Martin Siebert
Jméno Vratislava Kulhánka si většina Čechů spojí s automobilkou Škoda, nyní je však podnikatelem. Jeho společnost Industrial Advisors pomáhá s plánováním, řízením a účetnictvím. Letos z pověření ministra financí Eduarda Janoty prověřuje fungování dozorčích rad v podnicích, které patří státu. Jde o ČEZ, ČEPS, České dráhy, ČD Cargo, MERO, Čepro, Letiště Praha, ČSA a Lesy České republiky.
Vratislav Kulhánek se narodil v roce 1943. Pochází z jižních Čech. Otec byl právník, maminka administrativní pracovnice. Vystudoval národohospodářské plánování na Vysoké škole ekonomické v Praze, obor ekonomika práce. Hodně se věnoval sportu. Během studií hrál volejbal za pražské Dynamo (dnešní Slavii) a Teslu Žižkov, pokračoval v prvoligových Českých Budějovicích. Dodnes hraje tenis a golf.
Na vojně byl finančním náčelníkem u zdravotního praporu. Základní službu končil jako poddůstojník, po roce 1989 byl však často povyšován, takže to dotáhl na majora.
Začátky ve stavebnictví
V šedesátých letech si absolventi nemohli vybírat. Vratislav Kulhánek dostal umístěnku do Okresního stavebního podniku v Českém Krumlově. Později vznikla skupina sdružující všechny okresní stavební podniky v kraji, nazývala se Krajské středisko místního stavebnictví, a Kulhánek v ní působil jako metodik. Přelom nastal, když přešel do automobilového průmyslu. V podniku Motor Jikov byl postupně referentem plánování, referentem ekonomiky práce, samostatným analytikem ve výpočetním středisku a vedoucím zásobování.
V roce 1990 se Kulhánek stal v Motoru Jikov náměstkem. Když podnikového ředitele Ludvíka Kalmu jmenovali předsedou představenstva Škody, Kulhánek poprvé převzal jeho funkci. Záhy však přešel na místo ředitele do nové českobudějovické firmy Robert Bosch.
Tragédie Ludvíka Kalmy
Předseda představenstva Škody Ludvík Kalma v roce 1997 zahynul v testovací octavii, které mezi Českými Budějovicemi a Táborem zkřížil cestu kamion se dřevem. Neštěstí vyvolalo velké emoce a mnoho otazníků. Kalma byl řadě lidí nepohodlný, protože rázně vystupoval proti podvodům při dovozu ojetých aut. Vyšetřování však skončilo s tím, že šlo o nehodu.
Akcionáři – tehdy ještě český stát a Volkswagen – se shodli, že Kalmovým nástupcem bude Kulhánek. Zároveň převzal také funkci prezidenta Svazu automobilového průmyslu. Neměl to jednoduché, protože Kalma byl uznávaný technik a navíc člověk s velkým osobním charismatem.
„Pustil se však do práce a zapadl dobře,“ vzpomíná Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. „Za jeho éry jsme navázali úzkou spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a ta byla velmi kvalitní,“ dodává.
V té době probíhal přerod lokální automobilky ve významnou společnost, která nemusí soutěžit jen nízkou cenou. Firmě rostlo sebevědomí. Na světových autosalonech se její modely už nekrčily někde v koutku.
Velký komunikátor
Václav Petříček, bývalý náměstek ministra průmyslu, v letech 1996 až 2007 člen dozorčí rady Škody, líčí Kulhánka jako schopného manažera. „Uměl výborně komunikovat s partnery,“ říká Petříček. „Práce v dozorčí radě Škody Auto byla pro mne jakožto úředníka významným poučením o chodu byznysu,“ doplňuje.
Vratislav Kulhánek byl posledním Čechem, který funkci předsedy představenstva Škody Auto zastával. „Trochu nás to mrzí, ale je možné, že se to časem zase změní,“ podotýká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu. Kulhánek má podle něj zásluhu především na rozšíření počtu modelů. „Také podpořil technický vývoj,“ konstatuje.
V době Kulhánkova působení začala Škoda prodávat octavie. Původní felicie, které vycházely ještě z typu Škoda Favorit čistě české konstrukce, nahradily fabie, čili automobily využívající společný podvozek a řadu dílů s dalšími modely koncernu VW. Vyvíjel se vůz Škoda Roomster a druhá generace fabií i octavií. Vedení Škody prosadilo možnost vyrábět velkou limuzínu a terénní automobil. V Mladé Boleslavi se vybudoval nový závod na výrobu motorů a převodovek (byť Kulhánek napřed prosazoval, aby vyrostl ve Vrchlabí). „Poslední projekt, na němž se začalo pracovat za mého působení, byl Superb Combi,“ připomíná.
Líbáš jako Bůh
|VRATISLAV KULHÁNEK|
|Datum narození: 20. listopadu 1943 Bydliště: Praha Majetek: 60 procent společnosti Industrial Advisors|
Jeho prvním autem byl použitý vůz Aero Minor, druhým Fiat 500. Následovaly mladoboleslavské modely Škoda 110, 120, Favorit. Pak přišla služební auta, nejprve německá, později s okřídleným šípem.
Miluje rychlost. V sedmdesátých letech jezdil okruhové mistrovství republiky, do kabiny závodního auta značky Škoda usedal i během svého působení v automobilce. Nyní používá velkou limuzínu značky Audi. „Je to vůz ze stejného koncernu,“ odráží bývalý šéf Škody námitku, že by měl podporovat domácí značku. „Navíc mám ještě historickou felicii.“
Kulhánkova otevřená kráska byla původně žlutá, nyní je červená. Nedávno si zahrála ve filmu Líbáš jako Bůh. „Řídím ji zřídka, protože má páku pod volantem a nikdy si nepamatuji, jak se řadí rychlosti,“ připouští Kulhánek. „Jinak se s ní cestuje krásně – nejdou seřídit sedadla, nemá posilovač brzd ani řízení, pneumatiky jsou diagonální a najít zpátečku je umění.“
Kulhánek se loni rozvedl. Má dvě dcery – Michaelu a Kateřinu. Obě pracují v bankách, v ČSOB a Kooperativě, a na rozdíl od otce chovají psy. Vnuci už jsou dva, vnučka jedna.
Milovník suši a vína
V roce 2004 přešel do funkce předsedy dozorčí rady Škody, o tři roky později jeho angažmá v automobilce skončilo. Založil poradenskou firmu Industrial Advisors, v níž má 60 procent (zbylý podíl vlastní Monika Zahálková).
V Praze má Kulhánek byt na Vinohradech. Další byt si pronajal v Českých Budějovicích, kde tráví víkendy. Kromě toho má v doživotním nájmu „chalupu“ v Chorvatsku na Istrii, kam jezdí trávit letní prázdniny. Loni v únoru byl na dovolené v Thajsku, letošní zimní dovolenou musel pro příval práce zrušit.
Chutnají mu japonské speciality a tatarský biftek. Mezi oblíbené pokrmy dále řadí českou klasiku – svíčkovou, guláš, pečenou husu se zelím a knedlíkem. K tomu pije pivo, k japonským lahůdkám horké saké, jinak si potrpí na víno. Bílé má rád moravské a rakouské, červené preferuje ze Španělska.
Ve světě si často kupuje klobouky. V Coloradu si zašel na rodeo, koupil si kovbojský klobouk a pak zjistil, že výrobcem je Tonak Nový Jičín. Poslouchá swing, tradiční jazz, vážnou hudbu 17. a 18. století. Čte především literaturu faktu. Z české beletrie se mu nejvíce líbí Milan Kundera, ze světové Jack Kerouac. Kupuje si DVD o druhé světové válce, zvláště o námořních a leteckých bitvách v Pacifiku. I jeho soukromé cesty vedou po stopách druhé světové války, a tak by si rád splnil svůj sen – projet Normandii a projít se po plážích, kde se vylodili spojenci. Rád cestuje po světě, po světových galeriích. Vadí mu, že i v tomhle naše země zaostává. Nenechal si ujít Van Gogha ve Vídni ani v Londýně. Nechápe, proč tak kulturně založený národ není schopen podobnou výstavu také uspořádat.
Pozor na kvantitu
Práci svých nástupců ve Škodě oceňuje. Jen se mu nelíbí honba za čím dál tím větším množstvím kusů vyrobených aut. „Kvalita vychází z lidí, a čím víc přijímají zaměstnanců, kteří nevzešli z generací pracovníků automobilky, tím větší je riziko,“ připomíná. Má také pochybnosti o malých autech, která se pod značkou Škoda budou montovat v Bratislavě, protože mini vozů je na trhu dost. „Ale bez ohledu na můj názor si to doba asi žádá,“ připouští.
O novém modelu Superb Combi se tvrdí, že rozhořčil vedení koncernu, protože v srovnávacím testu porazil vůz VW Passat. „V koncernu má každá značka hrát svou roli,“ soudí Kulhánek, „nemohu však ten vůz kritizovat, protože všichni chceme jezdit co nejkrásnějším autem.“
Už během Kulhánkova působení se vyskytovaly pochybnosti, zda Škoda Octavia nesnižuje prodejnost vozu VW Golf. Kdo však jezdí golfem, zůstává mu věrný. „Celkem snadno jsme dokazovali, že bereme zákazníky Fordu, Renaultu, Peugeotu, nikoli koncernovým značkám. Starý superb nebyl problém, protože byl odvozen od vyběhlé generace vozu VW Pasat. Ani nový superb v provedení limuzína nevadí příliš, ale kombík je nesmírně atraktivní. To se nedá kritizovat, dělal bych to stejně. Jen bychom asi nasadili vyšší cenu,“ tvrdí Kulhánek. Automobilka musí mít víc modelových řad, se dvěma se v současné době nedá přežít. „Takže na jednu stranu chápu rozhořčení vedení Volkswagenu, na druhou stranu vím, že Škoda musí dělat dobrá auta, a když taková jsou, její pověst se zlepšuje,“ uzavírá.
Hokeji chybí základna
V letech 2004 až 2008 Kulhánek předsedal Svazu ledního hokeje. Současné nevalné výkony českého mužstva ho neudivují. Množství peněz pro reprezentaci prý na ně nemá vliv.
„Chybějí kluci,“ shrnuje problém. Za dob socialismu hokej a tenis představovaly pro spoustu lidí jediné možnosti, jak se dostat do zahraničí. Tento stimul už nefunguje. Hokej navíc hráli drsňáci z venkova. „Tihle chlapci teď mají minimální šanci začít v žákovském věku, protože to stojí velké peníze,“ domnívá se. Navíc je tu v porovnání třeba se Švédskem nedostatečný počet krytých ledových ploch. Proti zemím, jako jsou Rusko, USA či Kanada, máme velmi nízký počet obyvatel, tím pádem ani talentů není tolik.
„Zrušit sportovní třídy byla chyba, ale je otázka, zda by teď do nich vůbec byly děti,“ podotýká. Ty dnešní raději sedí u počítačů a na ulicích už ani není místo, kde by si mohly hrát s hokejkou. „Ve Švédsku či Finsku je z tohoto hlediska mnohem více prostoru, v Kanadě všude vidíte spoustu volných ploch,“ doplňuje.
Chybějí dobrovolní trenéři
Vznikla atmosféra, že smysl života spočívá v honbě za značkovým zbožím. Rodiče tvrdě vydělávají a nemají čas, aby vedli potomky k základům sportu. Chybějí také obětavci, kteří se o mládež starali. Za bývalého režimu mnozí lidé vedli oddíly a kluby, aby měli čárku, že se angažují, a mohli tak čelit tlaku, aby třeba vstoupili do Lidových milicí. Řady dobrovolných trenérů mládeže nyní řídnou.
„Když byli na Západě ve fázi vydělávání a tady se místo toho sportovalo, mohli jsme být mistry světa v kdečem. Teď je to jinak, ale stejně jsou na tom Rusové, Rumuni či Maďaři,“ tvrdí Kulhánek.
Bývalý šéf Škodovky je nadále například předsedou správní rady společnosti AAA Auto, členem dozorčí rady Pojišťovny Kooperativa, členem výboru Asociace exportérů a vědecké rady VŠE.