Menu Zavřít

Vratislav Kulhánek: Skandál kolem Volkswagenu se uklidní za dva tři měsíce

5. 10. 2015
Autor: Anna Vacková, E15

Automobilka Volkswagen se vzpamatuje rychle a Škodu v žádném případě neprodá, říká bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek.

Ministr průmyslu Mládek překvapivě zauvažoval nad možností prodeje Škody, kdyby byl Volkswagen opravdu v úzkých. Co si o jeho slovech myslíte?

Nerozumím jim. Proč by to Volkswagen dělal? Proč by se zbavoval své po Audi druhé nejefektivnější značky? Vždyť by prodával jen hardware, ne software. To by vůbec nedávalo smysl. Ty značky jsou v rámci koncernu VW zaměnitelné. Mají společné platformy, na kterých vozy koncernu stojí, společné motory. Co by s tím jiná automobilka dělala? To by se tady začala vyrábět úplně jiná auta?

Také dodal, že má vážné obavy o české výrobce dílů, kteří dodávají německým značkám…

Velkých českých dodavatelů součástek moc není. Jsou vlastně jen dva Brano Group a Brisk. Zbytek jsou dodavatelé zahraniční. Těch větších se to v žádném případě nedotkne, přinejhorším jen nějakým drobným výkyvem. Dodavatelský průmysl totiž u nás není vázaný jen na Škodu nebo na Volkswagen. Ten je tu pro mnoho dalších automobilek. Potíž by mohla nastat v případě, že by se vozy koncernu přestaly prodávat úplně. To však nekrozí.

Podle analytiků Bank of America budou skandálem v příštích měsících nejvíce zasaženy v oblasti střední a východní Evropy Maďarsko a Česká republika. Souhlasíte s tím?

Určitě s tím nesouhlasím. Jistě analytici tu jsou, aby přicházeli s nějakými názory. Ale tenhle je v případě Česka zcela mimo. Už jen proto, že ve Škodě se dělají pouze benzinové motory. V Maďarsku a Polsku by při výpadcích prodejů mohli mít problém, protože tam se dieselové motory vyrábějí.

Na to by ale asi Volkswagen zareagoval. Přesunul by tam jinou výrobu…

To není tak snadné, změna by mohla proběhnout nejdříve za dva roky. Ale koncern Volkswagen by je ve štychu rozhodně nenechal.

Jak dlouho si myslíte, že rozruch kolem podvodů s emisemi ještě potrvá?

Tak ono se to v Evropě uklidní ve chvíli, kdy proběhnou úplné testy. To vidím tak na dva tři měsíce. Musíme si totiž uvědomit, že je řeč o autech z let 2009–2013. Ty měly splňovat normu Euro 5 a tu v Evropě splňovaly. Nyní se již vyrábějí jen vozy, které splňují přísnější normu Euro 6. Ty už se vejdou i do náročné americké normy. V USA ale bude skandál žít o něco delší dobu. Tam se totiž bude zřejmě kdekdo soudit. Stačí vzpomenout na nedávnou kauzu Toyoty.


Čtěte také:

bitcoin_skoleni

Emisní aféra ohrožuje životaschopnost VW, říká budoucí šéf dozorčí rady

Miroslav Zámečník: Emisní fixlování může silně poškodit českou ekonomiku

  • Našli jste v článku chybu?