Letouny CASA s výsadkáři, bojové helikoptéry Mi-24 či podzvukové bitevníky L-159. I tahle vojenská technika by se měla začít objevovat na mezinárodním letišti v Olšových Vratech. Dřív tu přitom ve velkém přistávala letadla s turisty z Ruska.
„Nepůjde o trvalé umístění letounů, ale o využití pro dotankování a krátkodobé stání letounů,“ upřesňuje Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany. Karlovarské letiště se zpevněnou přistávací drahou v délce 2150 metrů by mělo vojenské letectvo využívat během cvičení ve výcvikovém prostoru Hradiště. Ten je odtud vzdálený zhruba 15 kilometrů.
„Dnes například vrtulníky po plnění úkolu létají tankovat většinou do Prahy nebo Náměšti,“ vysvětluje Pejšek, jak by mohl vznik dočasné „základny“ v Olšových Vratech armádě ulevit a zjednodušit výcvik.
Pro vedení Karlovarského kraje jde o velmi dobrou zprávu. Důležitost letiště, jež spravuje, dlouhodobě upadá. Dnes už tam funguje pouze jedna pravidelná linka spojující českou lázeňskou metropoli s Moskvou. Navíc jen jednou týdně. A zatímco v roce 2013 tudy prošlo téměř 105 tisíc cestujících, loni jich odbavili už jen 25 235.
To je on. Podívejte se na vrtulník, který USA nabízejí Česku
Vojenské využití by tak téměř opuštěnému mezinárodnímu letišti velmi pomohlo. Ministerstvo obrany však zatím nechce prozradit, kdy Olšová Vrata začne využívat a jak vysoké investice si vybudování „přístavu“ vyžádá. „Vše je nyní předmětem analýz a dalších jednání o konkrétních podmínkách spolupráce,“ reaguje pouze Pejšek.
V krátké době jde nicméně už o druhý vstřícný krok. V září se Martin Stropnický s tamější hejtmankou a svou stranickou kolegyní Janou Vildumetzovou předjednal vznik stanice letecké záchranné služby. Vojenští lékaři s vrtulníkem W3-A Sokol tam budou sloužit během velkých akcí v regionu, jako je například Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary.
Kraj doufá, že oživení letiště by pomohla i rekonstrukce přistávací dráhy. Poté by na ní mohly přistávat i velkokapacitní dálkové letouny.
Přečtěte si další texty Ondřeje Stratilíka: